من تشنه نمی شوم چقدر آب باید بخورم

آموزش اخبار سرگرمی آشپزی پزشکی دارو بیماری بدنسازی آرایشی ورزشی استخدام فال چاق شدن لاغری

یاس فان

آرایشی آشپزی آموزش اخبار استخدام بدنسازی بیماری پزشکی چاق شدن دارو سرگرمی فال لاغری ورزشی
محصولات معتبر محصولات معتبر

من تشنه نمی شوم چقدر آب باید بخورم

عکس, من تشنه نمی شوم چقدر آب باید بخورم
حتما شما هم شنیده اید که هر فرد باید در طول ۲۴ ساعت حداقل ۸ لیوان آب میل کند. خوب اگر کسی حس تشنگی نداشت و حتی نمی توانست روزی یک لیوان آب را بخورد بیمار خواهد شد؟ما هر روز مقداری آب از راه تنفس، عرق کردن، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم. برای این که بدن به کار طبیعی خود ادامه دهد، لازم است با نوشیدن مایعات یا خوردن غذاهای آب‌دار، کسری آب را جبران کنیم.حالا ببینیم یک فرد بزرگسال سالم که در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کند، به طور متوسط چقدر آب نیاز دارد.در شرایط ذکرشده، یک مرد به ۳.۷ لیتر (حدود ۱۵.۵ لیوان) و یک زن به ۲.۷ لیتر (حدود ۱۱.۵ لیوان) مایعات در روز احتیاج پیدا می‌کند. این مقادیر، کل میزان آبی است که بدن باید از طریق آب، نوشیدنی‌ها و غذا دریافت کند. در حالت عادی، نزدیک به ۲۰ درصد از این مقدار از راه غذاها و بقیه از راه نوشیدن تامین می‌گردد. پس اگر شما احساس تشنگی نمی کنید برای این است که آب مورد نیاز بدن خود را از راه غذا ، نوشیدنی ها، میوه و موارد ذیگر به صورت غیر مستقیم دریافت می کنید. بیشتر افراد سالم فقط کافی است در زمان احساس تشنگی، آب بنوشند و با همین کار دچار کم‌آبی بدن نمی‌شوند.برای برخی، کمتر از ۸ لیوان آب هم کفایت می‌کند. اما بقیه افراد شاید به مقادیر بیشتر هم نیاز پیدا کنند.

نیاز ما به مصرف مایعات به عوامل متعددی بستگی دارد:

۱-ورزش
با هر تحرکی عرق می‌کنیم و برای جبران آب از دست رفته از طریق عرق، بیشتر به نوشیدن مایعات احتیاج پیدا می‌کنیم.بهتر است پیش، در حینِ و پس از ورزش مایعات بنوشیم. اگر ورزش شدید و برای مدت بیش از یک ساعت انجام می‌دهیم، می‌توانیم از نوشیدنی مخصوص ورزشکاران استفاده کنیم تا علاوه بر آب، املاح معدنی از دست رفته هم جبران شوند.
۲-محیط:هوای بسیار گرم یا مرطوب تعریق را زیاد می‌نماید و برای جبران آن، به نوشیدن بیشتر نیاز داریم. در ارتفاعات بالا هم امکان بروز کم‌آبی بدن بیشتر است.
۳-وضعیت کلی تندرستی:اگر تب، اسهال یا استفراغ داشته باشیم، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد.در این موارد باید توصیه‌های پزشک معالج را برای نوشیدن آب یا مایعات بیشتر (مانند محلول ORS) جدی بگیریم.مبتلایان به عفونت ادراری یا سنگ کلیه و مجاری ادراری هم به نوشیدن مایعات بیشتر نیاز دارند.
۴-بارداری یا شیردهی:بانوانی که باردار هستند یا به نوزاد شیر می‌دهند لازم است آب و مایعات بیشتری بنوشند.توصیه می‌شود زنان باردار روزانه ۱۰ لیوان (۲.۴ لیتر) و مادران شیرده روزانه ۱۳ لیوان (۳.۱ لیتر)

از کجا بدانیم آب کافی نوشیده‌ایم؟

زیاد احساس تشنگی نمی‌کنیم
ادرار بی‌رنگ یا زرد روشن است
برای پیشگیری از کم‌آبی بدن، بهتر است آب را به عنوان گزینه نخست نوشیدن در دسترس خود قرار دهیم. موارد زیر کمک می‌کند عادات نوشیدن درست در ما شکل بگیرد:
هنگام خوردن هر وعده غذایی حتما یک لیوان آب بنوشیم.
پیش، در حین و پس از ورزش آب بنوشیم.
هر وقت گرسنه شدیم ابتدا آب بنوشیم. گاهی بدن تشنگی را به گرسنگی تعبیر می‌کند.
افراد مبتلا به اختلال کارکرد کلیه نباید در نوشیدن مایعات زیاده‌روی کنند و حتما مطابق توصیه پزشک معالج اقدام نمایند.
کسانی که برای مدت طولانی ورزش می‌کنند یا ورزش سنگین یا قدرتی انجام می‌دهند اگر فقط آب بنوشند (بدون نمک و املاح معدنی) ممکن است دچار کمبود سدیم خون شوند و بهتر است از نوشیدنی ویژه ورزشکاران استفاده کنند.نوشیدنی ویژه ورزشکاران با نوشابه‌های انرژی‌زا تفاوت دارد و فقط حاوی املاح و گاهی ویتامین است.
مصرف آب از نیم ساعت قبل از غذا تا یک ساعت و نیم بعد از آن و همچنین مابین مصرف غذا ممنوع است و معده را به شدت ضعیف می‌کند.افراط کردن در هر خوراکی یا تغذیه‌ای ممنوع است. آب هم با وجود تمام فواید از این قاعده مستثنی نیست؛ آب دارای مزاج سرد و تر است و در صورتی که زیاده از حد نوشیده شود،باعث تغییر مزاج معده از گرمی به سردی می‌شود.

همچنین بخوانید

محصولات معتبر محصولات معتبر

سلامت