یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

آزمایش آلرژی چگونه است و اقدامات قبل و بعد آن

عکس, آزمایش آلرژی چگونه است و اقدامات قبل و بعد آن
اگر قرار است به زودی آزمایش آلرژی بدهید بهتر است از روش انجام آن مطلع باشید. این آزمایش نشان می دهد که شما دقیقا به چه چیزی حساسیت دارید و نیاز به حذف کدام ماده و استفاده از کدام دارو می باشد. قبل از آزمایش نباید هیچ نوع آنتی هیستامین و دارویی مشخص کند چون باید آلرژی شما نشان داده شود. آزمایش تست برای شناسایی آلرژن‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل آلرژن‌های موجود در هوا، غذاها و موارد لمسی می‌باشند. سه نوع آزمایش پوست عبارت‌اند از آزمایش خراش، داخل پوستی و تکه‌ای. پزشک در مرحله اول آزمایش خراش را امتحان می‌کند. در طی این آزمایش، آلرژن در مایعی قرار داده شده و سپس با استفاده از ابزار خاصی (که سوراخ کوچکی را در پوست ایجاد می‌کند) بر روی قسمتی از پوست قرار داده می‌شود.پوست شما از نزدیک بررسی می‌شود تا واکنش آن نسبت به آلرژن خارجی ثبت شود. در صورت مشاهده قرمزی، تورم، بالا آمدن پوست و خارش پوست، شما به آن ماده حساسیت دارید. در صورتی که آزمایش خراش بینتیجه باشد، ممکن است پزشک آزمایش درون پوستی را انجام دهد. این آزمایش با تزریق مقدار کمی از ماده حساسیت‌زا به پوست حقیقی (لایه درمی) انجام می‌شود. در این آزمایش نیز پزشک واکنش پوست شما را بررسی خواهد کرد.یکی دیگر از آزمایش‌های پوستی آزمایش تکه‌ای است (منبع موثق آزمایش T.R.U.E). این آزمایش با استفاده از یک تکه چسب حاوی آلرژن‌ها و قراردادن آن بر روی پوست انجام می‌شود. این تکه‌های چسب پس از ترک مطب پزشک بر روی پوست شما باقی می‌مانند. پس از گذشت ۴۸ ساعت این چسب‌های تکه‌ای بررسی شده و مجدداً به مدت ۷۲ الی ۹۶ ساعت بر روی پوست قرار داده می‌شوند.
تست خون حساسیت
اگر احتمال واکنش شدید آلرژیک نسبت به ماده حساسیت‌زایی در شما وجود داشته باشد، پزشک از شما درخواست خواهد کرد آزمایش خون انجام دهید. وجود پادتن‌هایی در خون شما که با ماده حساسیت‌زا می‌جنگند در آزمایشگاه بررسی می‌شود. این تست با عنوان CAP ایمونو شناخته می‌شود، و در تشخیص پادتن‌های IgE مواد حساسیت‌زا بسیار موفق است.
خطرات آزمایش آلرژی:آزمایش آلرژی می‌تواند خارش خفیف، قرمزی، و تورم پوست را به همراه داشته باشد. در برخی از موارد برجستگی‌های کوچکی به نام چرخک بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این علائم معمولاً پس از گذشت چند ساعت و یا چند روز از بین می‌روند. پمادهای استروئیدی موضعی می‌توانند این علائم را کاهش دهند.یکی دیگر از آزمایش‌های پوستی آزمایش تکه‌ای است که این آزمایش آلرژی با استفاده از یک تکه چسب حاوی آلرژن‌ها و قراردادن آن بر روی پوست انجام می‌شود.در موارد نادر، انجام آزمایش‌های آلرژی یک واکنش فوری و شدید را ایجاد می‌کند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. به همین دلیل بهتر است آزمایش‌های آلرژی در مطبی انجام شود که داروها و تجهیزات مورد نیاز را دارد، این تجهیزات شامل اپی نفرین برای درمان آنافیلاکسی است که یک واکنش حاد و تهدیدکننده‌ی زندگی است.درصورتی که پس از ترک مطب واکنش شدیدی ایجاد شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.در صورت بروز علائم آنافیلاکسی مانند تورم گلو، مشکلات تنفسی، ضربان قلب تند و فشار خون پایین با اورژانس تماس بگیرید. آنافیلاکسی شدید یک فوریت پزشکی محسوب می‌شود.رژیم حذفی می‌تواند در تعیین موادغذایی حساسیت‌زایی که منجر به واکنش‌های آلرژیک در بدن بیمار می‌شود به پزشک کمک کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر