یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آسان ترین روش کاشتن آلوئه ورا در آپارتمان

عکس, آسان ترین روش کاشتن آلوئه ورا در آپارتمان
گل آلوئه ورا می تواند زیبایی پوست و موهای شما را تضمین کند البته اگر نسبت به آن آلرژی نداشته باشید. می توانید این گیاه را در آپارتمان خود پرورش دهید و به صورت تازه و همیشگی از خواص زیبایی و دارویی آن بهره مند شوید و آن را جایگزین ژل های آماده ی آلوئه ورا کنید. در این پست از یاس فان آموزش پرورش و کاشتن آلوئه ورا در منزل را به شما آموزش می دهیم. خیلی خوب قدم اول این است که شما بزر این گیاه را بخرید و نیاز به یک گلدان مناسب دارید. خاک گلدان را باید از خاک سبک و متوسط با مخلوطی از ماسه دانه درشت، پرلیت پر کنید. بزر را داخل خاک گذاشته وو با دست فشار دهید تا به خاک بچسبد سپس آن را آبیاری کنید. تا زمان جوانه زنی سطح خاک را مرطوب نگه‌دارید.پس از کاشت بذر و آبیاری گیاه روی گلدان را با نایلون روشنی بپوشانید طوری که هوا در آن جریان داشته باشد و رطوبت گیاه حفظ شود. گلدان را به محیطی که نور متوسط دارد منتقل کنید. پس از مدتی بذر جوانه می زند، در این هنگام نایلون را بردارید و بگذارید گیاه نفس بکشد. پس از جوانه زنی گیاه آبیاری گیاه را کم کنید زمانی که عمق خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. دمای مناسب برای رشد این گیاه نیز ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می‌باشد. در روش کشت پاجوش نیز هر ۱۰ ماه یکبار پا جوش‌های این گیاه بر روی ریشه‌ها و همچنین لابه‌لای برگ های خشکیده گیاه ظاهر می‌شود. پس از آبیاری پاجوش ها را خارج و در گلدان دیگری بکارید و گیاه را آبیاری کنید.توجه داشته باشد که این گیاه رشد سریعی دارد به همین منوال و زمانی که گیاه رشد نمود و به حد معینی رسید باید گلدان آن تعویض شود. تغییر گلدان این گیاه هر دو سال یکبار صورت می گیرد تا به این طریق از انبوه‌سازی ریشه‌ها جلوگیری کند. در تغیر گلدان نیز گلدانی پهنی را برای کاشت انتخاب و آن را با خاک مناسب پر کنید سپس گیاه را با مقداری خاک که به ریشه چسبیده است از گلدان خارج کنید و در گلدان جدید در عمق مناسبی بکارید و اطراف آن را با خاک پر کنید پس از کاشت گیاه را آبیاری کنید.
آبیاری گیاه آلوئه ورا: گیاه آلوئه ورا را ۱۲ یا ۱۴ روز یک بار زمانی که خاک این گیاه کاملا خشک شد آبیاری کنید زیرا آبیاری زیاد گیاه سبب خراب شدن گیاه می شود . مقدار آب دهی به این گیاه باید طوری باشد که آب از زهکش گلدان خارج نشود و اگر آب در زیر گلدانی جمع شد سریع آن را تخلیه کنید زیرا آب اضافه سبب فاسد شدن ریشه می شود.این گیاه در زمستان به آب کمتری احتیاج دارد و به خواب می رود وبهتر است مقدار آبیاری آن در زمستان ماهی یک دفعه باشد.
کوددهی به آلوئه ورا:از کود رقیق (آبکی) و یا از نوع نیمه قوی(۱۰-۴۰-۱۰) برای پرورش آلوئه ورا استفاده کنید.چنانچه، خاک ،حاصلخیز نیست،باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان،به گیاه داد.کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون،می توان استفاده کرد.
تکثیر گیاه آلوئه ورا:راه های مختلفی برای تکثیر آلوئه ورا وجود دارد اما ساده ترین راه تکثیر آلوئه ورا در خانه استفاده از پاجوش هاست . پاجوش ها یا جوانه ها در قاعده گیاه هر ۶ ماه یک بار رشد می کنند .برای تکثیر گیاه آلوئه ورا روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از پاجوش هاست. آلوئه ورا هر ۶ ماه یک بار پاجوش ها یا جوانه هایی می زند که درست در قاعده گیاه رشد می کند. این جوانه ها بهترین و ساده ترین روش خانگی برای تکثیر آلوئه وراست.خیلی آرام و به آهستگی این جوانه ها را با ریشه از گیاه جدا کنید و آنها را در یک گلدان جداگانه بکارید پس از گذشت دو تا سه هفته خواهید دید ریشه های گیاه رشد می کنند و یک آلوئه ورا را به وجود می آورند.هنگام تکثیر آلوئه ورا و جدا کردن پاجوش ها دقت کنید در معرض هوا قرار نگیرند.
آفت های گیاه آلوئه ورا:یکی از آفت های گیاه آلوئه ورا لکه سیاه است که اثر گزش حشرات و تخم ریزی روی گیاه ایجاد می شود و سلامت آن را به خطر می اندازد . این آفت بیشتر در گیاهان آلوئه ورا در مزرعه هستند، دیده می شود.
نوع دیگری از آفت آلوئه ورا شپشک سفید یا شپشک آرد آلود است که در شرایطی که آلوئه ورا را در مزرعه کشت بدهند و به خانه بیاورید ممکن است گیاه تان به آن آلوده باشد.
یکی دیگر از مشکلات گیاه آلوئه ورا پوسیدگی ریشه است که ناشی از آبیاری بیش از اندازه گیاه است و ممکن است گیاه را از بین ببرد.برای بهبود زخم و ترمیم سوختگی پوست تعدادی از برگ ها را با یک چاقوی تیز جدا کرده و لبه های خاردار آن ها را صاف کنید. سپس برگ را از عرض برش بزنید تا ژل بی رنگ و چسبناک موجود در آن خارج شود.ژل خارج شده را به هراندازه که خواستید بر روی زخم مورد نظر بمالید .برگ های بریده شده مجددا رشد نمی کنند، سعی کنید از برگ های قدیمی تر و کلفت تر که به زمین رسیده اند جدا کنید.آلوئه ورا گیاهی است که بیشتر در مناطق گرمسیری و خشک پرورش می یابد . این گیاه به دمایی بین ۱۷ تا ۲۴ درج سانتی گراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می بیند. اگر دوست دارید در خانه آلوئه ورا نگهداری کنید بهتر است به دمای نگهداری آن توجه نمایید و اگر منطقه زندگی شما روزهای گرم و شب های سردی دارد از پرورش این گیاه صرفه نظر کنید . بهتر در برخی از ساعات روز این گیاه را بیرون از خانه ببرید تا نور خورشید را مستقیما دریافت کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر