یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

آشنایی با داروی پر خطر پنتازوسین

عکس, آشنایی با داروی پر خطر پنتازوسین

اگر چه داروی پنتازوسین برای کاهش درد و به عنوان مسکن تجویز می شود اما دارای عوارض زیادی است و بهتر است قبل از مصرف آن صادقانه با عوارض این دارو آشنایی داشته باشید. این دارو برای افراد زیر ۱۲ سال کاملا ممنوع است.

استفاده از این دارو در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث سقط جنین گردد. در صورت مصرف پنتازوسین همراه با الکل، ممکن است با عوارض کشنده از جمله تنگی نفس مواجه شوید.

داروی پنتازوسین می‌تواند تنفس شما را مختل یا متوقف کند و ممکن است به استفاده از آن عادت کنید. استفاده از پنتازوسین می‌تواند باعث بروز اعتیاد، اُوردوز یا حتی مرگ شود، به خصوص در کودکان یا کسانی که بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف آن می‌کنند.

این دارو می‌تواند موجب مشکلات تنفسی شود. هرگز این دارو را در مقادیر بیشتر از آنچه تجویز شده است، مصرف نکنید. اگر فکر می‌کنید که این دارو در کاهش درد، اثربخشی خود را از دست داده‌ است، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض ساده تر دیگر :

تنفس پر سروصدا، آهسته یا کم‌عمق

احساس سبکی، به طوری که حس می‌کنید ممکن است غش کنید.

یبوست شدید

درد، سوزش یا تغییرات پوستی بعد از تزریق دارو

سطح کوررتیزول پایین، تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سرگیجه، بدتر شدن خستگی یا ضعف

مصرف پنتازوسین به صورت منظم، می‌تواند اعتیادآور باشد. هرگز این دارو را به شخص دیگری معرفی نکنید، به خصوص اگر فرد سابقه‌ی اعتیاد دارد. سوء‌استفاده از دارو‌های اعتیاد‌آور، می‌تواند موجب مرگ یا اعتیاد شود. به خصوص در کودکان یا کسانی که بدون نسخه از آن استفاده می‌کنند.

برخی از دارو‌ها می‌توانند با پنتازوسین اختلال داشته باشند و موجب یک بیماری جدی به نام سندروم سرتونین شوند. اگر از دارو‌های محرک، محصولات گیاهی یا شیمیایی برای افسردگی، بیماری روانی، پارکینسون، سردرد‌های میگرنی، عفونت‌های جدی یا تهوع و استفراغ استفاده می‌کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پیش از انجام هرگونه تغییر در نحوه یا زمان مصرف داروهایتان، از پزشک خود سوال کنید.
اگر در حین بارداری از پنتازوسین استفاده می‌کنید، کودک شما به این دارو وابسته می‌شود. این می‌تواند برای کودک شما تهدید کننده باشد. نوزادانی که احساس شود، نسبت به برخی داروها وابستگی دارند، برای چند هفته باید تحت نظر قرار گیرند. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید، به پزشک خود بگویید. این دارو می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است باعث خواب‌آلودگی، مشکلات تنفسی یا عدم گرفتن پستان مادر توسط کودک شود.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی‌خطر است، اگر سوابق پزشکی زیر را دارید با پزشک خود در میان بگذارید:

هر نوع مشکل تنفسی یا ریوی
آلرژی سولفیت یا آسم
آسیب دیدگی سر، تومور مغزی یا تشنج
انسداد در دستگاه گوارش
اعتیاد به الکل، مواد مخدر
بیماری‌های روانی
فشار خون پایین
فشار خون بالا، بیماری قلبی یا حمله قلبی
بیماری کبد یا کلیه
مشکلات مربوط به کیسه صفرا یا غده آدرنال

در حین مصرف داروی پنتازوسین، از چه چیز باید اجتناب کرد؟
الکل ننوشید. در این صورت می‌توانید انتظار عوارض خطرناک یا مرگ داشته باشید. پنتازوسین ممکن است تفکر یا واکنش‌های شما را مختل کند. هنگام مصرف از رانندگی یا کار کردن با ماشین‌آلات خطرناک خودداری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر