یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آشنایی با نگهداری درست از گیاه گل سنگ

عکس, آشنایی با نگهداری درست از گیاه گل سنگ

تکثیر گل سنگ
برای تکثیر این گیاه می‌توانید از دو روش پرورش بذر یا قلمه زدن ساقه استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از روش کاشت بذر اقدام کنید باید در اوایل بهار با خیساندن بذرها شروع کنید، سپس بذرها را به خاکی مرطوب و گرم منتقل کنید تا بعد از چند روز جوانه بزنند. بعد از یک یا دو هفته این بذرها به قدری رشد کرده‌اند که بتوانید آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

اما اگر می‌خواهید از روش دوم برای تکثیر گل سنگ استفاده کنید، به یک ساقه حدودا ۱۰ سانتی‌متری از گیاه نیاز دارید که سالم و قوی باشد. بعد از پیدا کردن ساقه مورد نظر و برش زدن آن، انتهای ساقه را درون هورمون ریشه قرار دهید سپس آن را درون خاکی گرم و مرطوب بکارید. بعد از حدود یک هفته قلمه شما ریشه داده و رشد خود را آغاز خواهد کرد.

گیاه گل سنگ به دمایی حدود ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد؛ ازاین‌رو اگر گیاه خود را بیرون از خانه نگهداری می‌کنید باید قبل از آغاز سرمای زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید.

در مورد رطوبت نیز باید بگوییم که گل سنگ نیاز به محیطی مرطوب دارد و ترجیح می‌دهد جایی زندگی کند که رطوبت بالای ۵۰% داشته باشد. در نتیجه لازم است محیط نگهداری گیاه مرطوب باشد. اگر محیط خانه‌تان خشک است برای تامین رطوبت این گیاه می‌توانید از اسپری کردن آب اطراف گیاه، قرار دادن دستگاه بخور در نزدیکی گیاه یا قرار دادن گیاه در مکان‌هایی مثل آشپزخانه یا حمام کمک بگیرید.

ضمن اینکه برای یادگیری روش‌های افزایش رطوبت نیز می‌توانید سری به مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی در وبلاگ گُل‌سِتان زده و رطوبت محیط نگهداری گل سنگ را افزایش دهید.

خاک گیاه گل سنگ باید همیشه رطوبتی و رطوبت آن مدیریت شده باشد. یعنی باید مراقب باشید که خاک گیاه گل سنگ بیش‌ازحد خشک یا بیش‌ازحد خیس نشود؛ چراکه خشک شدن بیش‌ازحد خاک می‌تواند باعث پژمرده شدن گیاه و در طولانی مدت مرگ گیاه شود. همچنین خیس بودن بیش‌ازحد خاک نیز می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه و مرگ آن شود.

گل سنگ ترجیح می‌دهد در یک خاک ارگانیک، غنی و با زهکشی خوب زندگی کند. هر ترکیبی از خاک که ارگانیک باشد برای این گیاه مناسب است. در مورد زهکشی نیز اگر می‌خواهید زهکشی بهتری داشته باشید می‌توانید از پرلیت یا پوکه در ترکیب خاک استفاده کنید.

خاک گیاه گل سنگ باید همیشه رطوبتی و رطوبت آن مدیریت شده باشد. یعنی باید مراقب باشید که خاک گیاه گل سنگ بیش‌ازحد خشک یا بیش‌ازحد خیس نشود؛ چراکه خشک شدن بیش‌ازحد خاک می‌تواند باعث پژمرده شدن گیاه و در طولانی مدت مرگ گیاه شود. همچنین خیس بودن بیش‌ازحد خاک نیز می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه و مرگ آن شود.

طبق یک قاعده کلی هر زمان که نیمه بالایی خاک گیاه خشک شد، زمان آبیاری مجدد آن فرا می‌رسد. در نظر داشته باشید گیاهی که درون خانه نگهداری می‌شود آبیاری بیشتری را نسبت به گیاهی که درون زمین کاشته می‌شود نیاز دارد. پس مرتبا خاک گیاه را چک کرده و در صورت نیاز آن را آبیاری کنید.در زمستان اما میزان آبیاری را به آهستگی کم و کم‌تر کنید، زیرا این گیاه در زمستان در حال استراحت است و به آب کمتری نیاز دارد. درعوض هر زمان به فصل رویش بعدی رسیدید، مجددا به روتین آبیاری گیاه برگردید.

کوددهی
گل سنگ گیاهی است که علاقه زیادی به تغذیه شدن دارد. بنابراین چه در باغچه و چه داخل گلدان از آن نگهداری می‌کنید لازم است به آن کود بدهید. به‌این‌منظور اگر گیاه خود را درون باغچه کاشته‌اید می‌توانید در هر بهار مقداری کامپوست را با خاک گیاه مخلوط کنید تا غذای کافی برای آن تامین کنید. اگر هم گل سنگ شما در گلدان و در داخل خانه زندگی می‌کند می‌توانید در طول فصل رویش گیاه، ماهانه از کود‌های ارگانیک مخصوص گیاهان خانگی استفاده کنید.گفتنی است که یک کود استاندارد با مقیاس ۲۰-۲۰-۲۰ نیز انتخابی مناسب برای استفاده به‌عنوان کود گل سنگ است.

هرس کردن
همان‌طور که گفتیم گل سنگ بسیار مستعد کم پشت شدن است و برای جلوگیری از این مساله نیاز به هرس کردن دارد. برای این کار نیاز به ابزار خاصی ندارید و می‌توانید دو برگ بالایی هر ساقه را به‌صورت هفتگی با ناخن‌های خود هرس کنید. با هرس کردن گل سنگ گیاه دوباره قوی‌تر و سالم‌تر از جای هرس شده رشد خواهد کرد.

گل سنگ از جمله گیاهان آپارتمانی که گلدهی نیز دارد، اما جذابیت گل‌های آن به اندازه برگ‌هایش نیست؛ در واقع این گیاه بیشتر به‌خاطر برگ‌های زیبایش هست که معروف است. ازاین‌رو می‌توانید گل‌های گل سنگ را هرس کنید تا تمرکز گیاه روی رشد سالم و قوی برگ‌هایش باشد. برگ‌هایی که نقطه قوت این گیاه هستند و البته عامل اصلی زیبایی‌اش!

سمی بودن یا نبودن گل سنگ
به‌صورت کلی گیاه گل سنگ گیاهی غیر سمی است و برای انسان‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها و حتی حیوانات حیات وحش بی‌خطر محسوب شده و باعث ایجاد مسمومیت نمی‌شود. البته این به این معنی نیست که خوردن این گیاه هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند؛ بلکه در صورت بلعیده شدن حجم زیادی از برگ‌ها یا ساقه‌های این گیاه، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر