یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آشنایی مفید با اجزای موتور خانه

عکس, آشنایی مفید با اجزای موتور خانه
در ساختمان هایی که دارای موتور خانه هستند باید گفت که آن یکی از مهم ترین سیستم تأسیساتی ساختمان است. سیستم موتورخانه دارای اجزای جداگانه ای است که شما را با آن ها آشنا می کنیم .(در سیستم موتورخانه ساختمان، دیگ بزرگی مستقر شده که بر روی آن آمپر نشان دهنده درجه حرارت و دکمه تنظیم کننده درجه حرارت نصب شده است. به وسیله این دیگ در سیستم موتورخانه ساختمان، گرمایی ایجاد می‌شود که در هنگام ورود آب تانکر به آن، باعث گرم شدن آب شده و آن را به درجه حرارت مشخصی می‌رساند. این گرمای ایجاد شده، ناشی از فعالیت مشعل است که شمعک آن همیشه در حالت روشن باقی می‌ماند. سپس، آب های گرم شده به وسیله موتور پمپ بالا آمده و وارد هر طبقه می‌شود. بر روی این موتور پمپ‌ها دکمه مشخصی وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توان تعیین کرد که آب با چه سرعتی و تا کجا بالا برده شود.در هر طبقه، لوله های مشخصی برای رفت و برگشت آب تعبیه شده است و بر سر هر لوله، شیرفلکه ای برای باز و بسته کردن نصب می‌شود که با استفاده از آن، می‌توان این لوله ها را بست و راه ورود آب به شوفاژ را مسدود کرد. هنگامی‌که داخل تانکر از آب خالی شود، توسط لوله های آب، این آب دوباره بازگردانده می‌شود. همچنین یک کنتور برای تأمین برق موتور هم وجود دارد.در سیستم موتورخانه که از آب گرم استفاده می‌شود، دمای آب خارج شده از دیگ در حدود ۸۲ درجه سانتی گراد و دمای آب ورودی به داخل دیگ که گرمایش را به اتاق منتقل کرده است، در حدود ۷۱ درجه سانتی گراد است؛ به عبارت دیگر، اختلاف دمای آب گرم خروجی از دیگ و آب برگشتی به دیگ، در حدود ۱۱ درجه سانتی گراد است.فلودیاگرام موتورخانه به طور شماتیک جزییات مراحل کار سیستم موتورخانه ساختمان نشان می‌دهد.)
اجزای موتور خانه :
مشعل نصب شده روی دیگ در موتورخانه:مشعل برای گرم کردن آب درون دیگ به کار می‌رود. با شروع کار دمای آب بالا می‌رود و زمانی که به دمای مشخصی که در ترموستات تعیین شده است رسید خاموش می‌شود و هنگامی‌که دما از حد مشخصی پایین تر بیاید شروع به کار می‌کند.
دیگ آب موتورخانه:دیگ ها به صورت پره های جداگانه هستند که به وسیله دیگ جمع کن به یکدیگر متصل می‌شوند. بر اساس اندازه ساختمان و احتیاج به آب گرم ساختمان تعداد و اندازه پره ها می‌تواند متفاوت باشد. آب گرم شده درون دیگ مستقیماً به رادیاتورهای داخل ساختمان رفته و برای گرم شدن واحدها استفاده می‌شود. مقداری نیز به منبع کوئل رفته و باعث گرم شدن آب درون منبع کوئل می‌شود.
منبع کوئل سیستم موتورخانه:در موتورخانه آب گرم شده درون دیگ بعد از انتقال به منبع کوئل وارد لوله های مسی می‌شود. لوله های مسی دور منبع قرار گرفته اند. آب گرم بعد از وارد شدن به این لوله ها، به صورت غیر مستقیم آب درون منبع را گرم می‌کند. آب گرم داخل منبع کوئل به واحدها می‌رود و برای شست و شو استفاده می‌شود.
منبع انبساط سیستم موتورخانه:منبع انبساط سیستم موتورخانه معمولاً در پشت بام قرار می‌گیرد و آب بخار شده اضافی درون دیگ به آن منتقل می‌شود تا در آنجا نگهداری شود. زمانی که آب دیگ کم شود از منبع انبساط آب به دیگ تزریق می‌شود تا سیستم خشک کار نکند.
پمپ سیستم موتورخانه:برای زیاد شدن فشار آب و همچنین کمک به گردش آب درون سیستم موتورخانه از پمپ ها استفاده می‌شود؛ بنابراین آب در سیستم گردش می‌کند و آب گرم درون آن مانند پمپاژ قلب به گردش می‌آید.
لوله ها نصبی بین اجزای سیستم موتورخانه و انتقال دهنده به طبقات:این لوله ها اجزای مختلف موتورخانه را به هم وصل می‌کنند و مانند رگ ها آب را درون خود به جریان می‌آورند. اجرای درست لوله کشی موتورخانه بسیار مهم است و در صورت نداشتن دانش کافی مجری لوله کشی موتورخانه، سیستم گرمایشی دارای مشکلات بزرگی خواهد شد که هزینه های اقتصادی و زمانی زیادی را به ساکنان ساختمان وارد خواهد کرد.
کلکتور سیستم موتورخانه:کلکتور موتورخانه در سیستم لوله کشی، یکی از روش های جدید برای تقسیم لوله های آب سرد و گرم در یک ساختمان است. با استفاده از سیستم کلکتوری در موتورخانه ها، تعمیر و نگهداری تجهیزات لوله کشی، آسان و قابل دسترس می‌شود. از طرفی کلکتور موتورخانه باعث می‌شود آب گرم و سرد به طور یکنواخت در کل تأسیسات یک ساختمان تقسیم گردد. استفاده از سیستم کلکتوری در موتورخانه ها، این روزها به دلیل دسترسی مستقیم و سریع به مصرف کننده ها و همین طور تنظیم تعادل فشار آب نسبت به تقاضای مصرف کننده، بسیار مورد استفاده در تأسیسات ساختمانی قرار گرفته است.
چیلر سیستم موتورخانه:چیلر یا سردکن یکی از تجهیزات مهم در موتورخانه است که در فرایند سرمایشی مربوط به موتورخانه نقش به سزایی دارد. این وسیله می‌تواند دمای آب را از طریق سیکل سرمایش تا حدود ۴ الی ۸ درجه سانتی گراد بالای صفر، کاهش دهد و به این ترتیب آب را خنک کند. سپس، آب خنک شده توسط چیلر وارد فرایند سرمایش ساختمان شده و با انتقال از طریق کانال های سرمایشی به داخل ساختمان موجب خنک شدن محیط می‌شود. به طور کلی، چیلرها به دو گروه چیلر تراکمی‌و چیلر جذبی دسته بندی می‌شود. در چیلر تراکمی، در ابتدا کمپرسور فشار گاز را کاهش داده و وارد کندانسور می‌کند. سپس، گاز موجود در کندانسور به تدریج سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود و در نهایت وارد اپراتور شده و گرمای آبی که در نزدیکی اپراتور است را جذب کرده و آب را خنک می‌کند.
سیستم هوشمند موتورخانه:سیستم کنترل هوشمند موتورخانه (bms)، سامانه ای است که از طریق آن تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز حرارتی داخل ساختمان به کار گرفته می‌شوند، تشخیص این نیاز از طریق سنسورهای داخل و خارج ساختمان و با توجه به شرایط محیطی توسط سیستم هوشمند انجام می‌پذیرد، این امر باعث می‌گردد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت موتورخانه میزان استهلاک تجهیزات کاهش یافته و آسایش حرارتی داخل ساختمان در حد استاندارد خود تنظیم گردد.
نحوه عملکرد گرمایشی شوفاژ چگونه است؟در سیستم موتورخانه، گرم شدن خانه توسط رادیاتور، به صورت جابجایی آزاد یا طبیعی صورت می‌گیرد. هوایی که در بالای رادیاتور قرار دارد، به دلیل گرم شدن، سبک شده و به سمت نقاط مرتفع تر محیط حرکت می‌کند و هوای سرد طرف دیگر محیط، جایگزین آن شده و به همین ترتیب یک چرخش طبیعی، در جریان هوای اتاق به وجود می‌آید که دمای تمامی‌نقاط محیط را بالا می‌برد و گرم می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر