یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آش ترکیه ای معروف با عاشوره

عکس, آش ترکیه ای معروف با عاشوره

یک آش ترکیه ای بسیار خوشمزه و مقوی با طعمی بی نظیر و فراموش نشدنی به اسم عاشوره را امروز به شما آموزش خواهیم داد. این غذا یک غذای نذری در ترکیه است مثل قیمه ی نذری ما…

مواد لازم :

یک استکان از هر کدام ازمواد زیر :

نخود ، لوبیا سفید ، برنج ، قیسی ، انجیر خشک ، مغز بادام ، فندق ، گردو

یک لیوان از هر کدام از مواد زیر :

گندم ، شیر

و هم چنین ۶ عدد خرما

آموزش :

ابتدا گندم مون رو از شب قبل خیس می کنیم تا بمونه و نرم بشه. در طی شب تا صبح چند بار آب گندم ها رو عوض می کنیم تا نترشه. نخود ها و لوبیا سفید رو هم از شب قبل خیس می کنیم تا نفخ شون گرفته بشه. از شب قبل برنج رو هم خیس می کنیم تا خوب نرم بشه.

آب روی گندم رو خالی می کنیم آب جدید روش می ریزیم و می ذاریم روی حرارت تا کمی شروع کنه به داغ شدن. وقتی که کمی آب گندم کدر شد دوباره آب روی گندم ها رو خالی می کنیم و آب تازه می ریزیم. این کار رو دو تا سه بار تکرار می کنیم تا آب روی گندم ها تقریبا شفاف بشه. آبی که روی گندم ها می ریزیم باید آب جوش باشه تا گندم ها شوکه نشن و خوب بپزن و وا بشن. نخود و لوبیا رو هم با آب تازه می ذاریم تا بپزن و نرم بشن.

وقتی که گندم ها تقریبا باز شدن برنج رو به گندم اضافه می کنیم و می ذاریم تا بپزه. سفیدی برنج باعث میشه که مخلوط برنج و گندم رنگ روشنی داشته باشه که این بسیار خوب هست. وقتی که نخود ها پختن اون ها رو به گندم اضافه می کنیم. دقت داشته باشید که از آب نخود وارد ظرف گندم نشه که باعث نفخ میشه و در طعم عاشوره بسیار موثره. لوبیا ها رو در نیمه آخر پخت اضافه می کنیم.

قیسی ها و انجیر ها و کشمش ها رو خوب می شوریم و توی آب خیس می کنیم تا نرم بشه. انجیر و قیسی رو نگینی خورد می کنیم تا خوب توی عاشوره پخش بشه و درشت نباشه.

حالا قیسی های خورد شده و فندق و گردو و بادام مون رو به قابلمه گندم ها اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خوب هم بخوره و بپزه. وجود گردو داخل عاشوره کمی باعث تیرگی میشه که این تیرگی با شیر جبران میشه. مخلوط قابلمه رو خوب هم می زنیم و درش رو کمی می بندیم تا به مدت بیست دقیقه بمونه.

بعد از بیست دقیقه کشمش ها رو از آب در میاریم و به عاشوره اضافه می کنیم. میخک ها مون رو که از قبل دم کرده بودیم رو به گندم ها اضافه می کنیم. دقت می کنیم تا خود میخک داخل عاشوره نره و فقط دم کرده میخک رو داخل عاشوره می ریزیم.

شیر رو می ذاریم تا خوب داغ بشه و با عاشوره هم دما بشه. اگر هم دما نباشن شیر سریع می بره و عاشوره رو خراب می کنه.

وقتی که شیر و عاشوره هم دما شدن. شیر رو به عاشوره اضافه می کنیم و هم میزنیم. چون شیر رو اضافه کردیم عاشوره رنگ سفیدی می گیره که خوشایند هست.

دیگه در قابلمه
در ده دقیقه آخر لوبیا های سفید مون رو به عاشوره اضافه می کنیم و هم می زنیم. در پنج دقیقه آخر خرمای پوست کنده و هسته گیری شده و خورد شده رو بهش اضافه می کنیم و انجیر ها مون رو هم بهش اضافه می کنیم و هم می زنیم و بعد از پنج دقیقه عاشوره مون حاضره.

علت این که انجیر و خرما رو دیر به عاشوره اضافه کردیم این هست که باعث تیره شدن عاشوره میشن و عاشوره باید رنگ روشنی داشته باسه و این مورد بسیار مهم هست.

من برای تهیه مواد داخل عاشوره از فروشگاه های ترکیه ای خرید کردم که مغزیجات و قیسی های مخصوص بسته بندی شده برای عاشوره هستن که برای این آش بهترن و طعم مشابه خود عاشوره ترکیه ای ها رو میده.

برای دم کردن میخک ابتدا ده تا از میخک ها رو توی ظرف مناسب میریزیم و اندازه نصف لیوان آب روی اون ها می ریزیم و می ذاریم تا ده دقیقه بجوشه. بعد توی یک ظرف در بسته می ریزیم و می ذاریم تا بیست دقیقه بمونه و دم بکشه و دم کرده میخک رو به عاشوره اضافه می کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر