یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آش معروف تبریز داش کلم آشی یا کلم قمری

عکس, آش معروف تبریز داش کلم آشی یا کلم قمری

یکی از آشهای بسیار خوشمزه ی تبریز که خود آنها به آن داش کلم آشی می گویند و در واقع آش کلم قمری است را در این پست به شما آموزش خواهیم داد . در این آش از برنج نیم دانه ، بلغور گندم ، آب قلم و تره و جعفری و … استفاده می شود.  البتهجای آب قلم می‌توانید از آبِ گوشت، آبِ مرغ، عصاره گوشت یا عصاره مرغ استفاده کنید.این آش را می‌توانید به همراه کشک یا آبغوره نوش جان کنید.این آش بهتر است تندوتیز باشد تا طعم واقعی‌اش حفظ شود.مواد لازم و آموزش در ادامه برای شما عزیزان قرار داده شده است .

مواد لازم

کلم قمری دو عدد متوسط ……………برنج نیم دانه یک فنجان

جعفری نیم کیلو …………………….  تره نیم کیلو

بلغور گندم نصف فنجان …………………. پیازدو عدد متوسط

لپه نصف فنجان ………………….رب گوجه‌فرنگ دو قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی (رنده شده)چهار عدد …………………. آبِ قلم چهار فنجان

روغن ، نمک، فلفل و زردچوبهو نعنای خشک شده به مقدار لازم

آموزش پختن

ابتدا تره و جعفری را پاک‌کرده و بشویید. سپس اجازه بدهید تا سبزی‌ها خشک شوند. بعد از خشک شدن سبزی‌ها آن‌ها را خرد کنید. بلغور و برنج نیم دانه را هم چند بار بشویید. در این مرحله لپه‌ها را شسته و روی حرارت قرار دهید تا نیم‌پز شوند.

کلم قمری را به‌صورت نگینی درشت خرد کنید. سپس کلم‌ها را بشویید و بگذارید تا آب آن‌ها به‌طور کامل گرفته شود. پیاز را به‌صورت نگینی خردکرده و سرخ‌ کنید. حالا کلم قمری‌های نگینی را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. پس از نرم شدن کلم قمری خردشده، ادویه‌ها را به غذا اضافه کنید.

برنج نیم دانه، بلغور گندم، سبزی خردشده و لپه نیم‌پز شده را به کلم‌ها اضافه کنید. سپس دو لیوان آب به مواد آش اضافه کرده و بگذارید مواد اولیه نیم‌پز شوند. حالا گوجه‌فرنگی رنده شده و آبِ قلم را به آش اضافه کنید.مواد آش که کاملا پخت، رب گوجه‌فرنگی را با مقداری آب رقیق کرده و به غذا اضافه کنید. سپس اجازه بدهید تا آش جا بیفتد. پس از آماده‌شده آش آن را درون ظرف ریخته و روی آن را با جعفری تازه یا نعناداغ و پیازداغ تزیین کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر