یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

آملودیپین کم عارضه ترین داروی فشار خون بالا

عکس, آملودیپین کم عارضه ترین داروی فشار خون بالا

در برابر سایر داروهای کاهنده ی فشار خون که توسط پزشکان تجویز می شود داروی آملودیپین  عوارض کمتری دارد. این دارو برای کاهش فشار خون به شدت موثر است.  این دارو احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد البته در موارد بروز حمله قلبی نباید از این دارو استفاده کرد در چنین مواردی باید از داروهایی مانند نیتروگلسیرین و یا ایزوسورباید زبر زبانی استفاده شود.

آملودیپین جزء داروهای بلوک کننده کانال کلسیم است.این دارو متعلق به دسته ای از داروها است که به – داروهای بلوک کننده کانال کلسیم – معروف هستند. با این حال این دارو با کلسیم موجود در خون تداخلی ندارد. به زبان ساده این دارو بر روی عروق خون و عضله قلب اثر خود را اعمال می کند. آملودیپین فشار خون را کاهش می دهد واثر محافظت بر قلب، مغز و کلیه دارد.

هشدار هشدار هشدار :

سیکلوسپورین، اریترومایسین و نیاسین خطر بروز رابدومیولیز را در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی حاد افزایش می دهند. در این شرایط بیماران را از جهت درد عضلانی، تندرنس یا ضعف بررسی نمائید.مصرف همزمان این دارو با آدنوزین، خطر بروز برادیکاردی را افزایش می دهد.

دوز مصرفی این دارو :

این دارو به شکل قرص های سفید با دوزهای ۲.۵ و ۵ میلی گرم تولید شده است. البته مدل شربت این دارو هم هست ولی در ایران موجود نیست.

در ایران این دارو به نام های مختلف مانند Norvasc، Amlober، Amlopres، Angiovasc و خود آملودیپین به صورت قرص های ۵ میلی گرم در دسترس است.

با توجه به متفاوت بودن ظاهر داروی تولید شده توسط شرکت های مختلف باید مراقب بود تا یک دارو با دو یا چند شکل مختلف مصرف نشود که باعث مسمومیت با دارو خواهد شد.

دوز معمول دارو همان ۵ میلی گرم در روز است ولی بسته اندازه فشارخون، سن بیمار و پاسخ دهی درمان از مقادیر کمتر تا حداکثر ۱۰ میلی گرم در روز متغیر است.

این دارو معمولا یک یا دوبار در روز تجویز می شود. اگر یک بار در روز باشد، ترجیح زمانی خاصی برای مصرف دارو وجود ندارد. اگرچه بهترین زمان مصرف داروهای فشارخون صبح بعد از بیدار شدن و عصر قبل از مصرف شام است.

اگر مصرف دارو را فراموش کردید، تا ۶ ساعت مانده به مصرف دوز بعدی می توانید آن را استفاده نمایید. بعد از ان بهتر است دارو را مصرف نکرده و دوز بعدی را در ساعت مشخص مصرف نمایید.

مصرف دارو با غذا یا بدون غذا تاثیری در جذب آن ندارد.آملودیپین را می توان خارج از یخچال، در دمای معمولی اطاق به دور از نور مستقیم و حرارت نگهداری کرد.

کاربرد و فواید آملودیپین

کاربرد اصلی دارو در درمان فشارخون بالا است.
به میزان کمتر در درمان درد سینه ناشی از اسپاسم یا تنگی عروق کرونر قلب هم استفاده می شود.
به نسبت بقیه داروهای فشارخون میزان عوارض و تداخلات دارویی آن کمتر است.
درمان فشارخون بالا با آن به ویزه در افراد بالای ۵۰ سال، بیشتر از بقیه داروها موجب کاهش عوارض فشارخون بالا به ویژه سکته های مغزی می شود.
در افراد با فعالیت بدنی زیاد و افراد ورزشکار، کمتر از بقیه داروها موجب احساس خستگی و ضعف به دنبال ورزش می شود.
از نظر اثربخشی در درمان فشارخون بالا، جزو داروهای موثر و قوی قلمداد می شود.

عوارض جانبی آملودیپین
افت ناگهانی فشار خون در زمان ایستادن یکی از عوارض جانبی معمولی این دارو است. برای کاهش این عارضه بهتر است تغییر وضعیت از نشسته به ایستادن به آهستگی انجام شود.
سرگیجه، تهوع، یبوست و بی خوابی بعضی از عوارض جانبی این دارو است که معمولا به مرور زمان بدن به مصرف این دارو عادت می کند و این عوارض کاهش می یابد.

نکاتی که باید بدانید :

بهتر است آملودیپین با معده خالی مصرف شود. این دارو معمولا یک بار در روز استفاده می شود.
مقدار مصرف تجویز شده توسط پزشک را بطور کامل رعایت کنید معمولا آملودیپین با کمترین مقدار تجویز می شود و به تدریج توسط پزشک افزایش می یابد و این کار برای کاهش عوارض جانبی (افت ناگهانی فشار خون) توصیه می شود.
معمولا اثرات درمانی آملودیپین بعد از یک هفته تا ده روز بطور کامل آشکار می شود بنابراین در خصوص اثربخشی این دارو زود قضاوت نکنید و مصرف دارو را ادامه دهید.
بیماران با فشار خون بالا لازم است مرتبا فشار خون خود را اندازه گیری کنند و نسبت به افزایش بیش از حد فشار خون هوشیار باشند.

پزشک، داروساز، پرستار یا دندانپزشک خود را از مصرف این دارو مطلع سازید
برای جلوگیری از احساس سرگیجه، نشستن و برخاستن به آرامی انجام شود.
فشار خون خود را به طور منظم چک کنید.
به ندرت ممکن است در شروع این دارو یا با افزایش دوز آن احساس درد قفسه سینه پیدا کنید. در صورت بروز با پزشک خود مشورت کنید.
در صورت بارداری یا شیردهی یا قصد به آن به پزشک اطلاع دهید

&

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر