یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش خیار چنبر اراکی ها و همدانی ها

عکس, آموزش آش خیار چنبر اراکی ها و همدانی ها

یکی از غذاهای خوشمزه و شاید کمی عجیب مردم همدان و استان مرکزی آش خیار چمبر است که مزه ی بسیار دلچسبی دارد و پیشنهاد می کنم حتما یکبار هم که شده آن را امتحان کنید. این غذا علاوه بر خیار دارای حبوبات گوشت و کشک نیز می باشد. می‌توانید عدس را جداگانه بپزید تا رنگ آش خیار چمبر را تیره نکند.

مواد لازم برای آش خیار چمبر

سیر ۱۰ حبه ………………. نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری

خیار چمبر ۱ کیلو ………………. گوشت ۲۰۰ گرم

گندم ۱ لیوان ……………….عدس ۱ لیوان

پیاز ۳ عدد……………….کشک ۱ لیوان

نمک و فلفل به مقدار لازم

عدس را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس، عدس و گندم خیس‌خورده را به همراه ۳ لیوان آب درون قابلمه بریزید و بپزید.گوشت را چند تکه کنید و با ۱ عدد پیاز خرد شده تفت دهید. بعد از تغییر رنگ گوشت، ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید گوشت بپزد.بعد از اینکه آب گوشت به ۱/۳ کاهش یافت، می‌توانید عدس و گندم پخته‌شده را به آن اضافه کنید.

خیار چمبرها را پوست بگیرید و نصف کنید. سپس، تخم‌های خیارها را خارج کنید و آن‌ها را مانند کرفس حلقه‌ای خرد کنید. خیارهای خردشده را در ماهی‌تابه با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند( خیارها نباید له شوند).

عدد پیاز و ۱۰ حبه سیر را خرد کنید، آن‌ها را در روغن با مقداری نمک و فلفل تفت دهید تا طلایی شوند. نعنا خشک را با مقداری روغن در ماهی‌تابه جداگانه، حدود ۱ دقیقه تفت دهید.خیارهای تفت‌خورده، نصف سیر داغ و نصف پیاز داغ را داخل قابلمه آش بریزید. نمک، فلفل و کشک را بعد از جاافتادن آش به آن اضافه کنید و پس از ۵ دقیقه، آش را از روی حرارت بردارید. آش‌تان را با نعنا داغ، نصف باقی‌مانده سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید و سرو نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر