یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش سنتی برای چهارشنبه سوری

برای چهارشنبه سوری شما می توانید آش سنتی ایران را که اردبیلی ها در این روز درست می کنند بپزید یا آش شمالی ها را … انتخاب با خود شماست . در این پست هر دو آموزش برای شما قرار داده شده است.

عکس, آموزش آش سنتی برای چهارشنبه سوری

نخست آش چهارشنبه سوری مازندارنی :

مواد لازم 

باقالی ۱/۳ پیمانه …………….. چغندر ۳۵۰ گرم
برنج نیم دانه ایرانی ۲ کیلو ……………..نخود ۱/۳ پیمانه

سبزی محلی مازندران ۱ کیلو گرم ( شامل اناریجه، زلنگ،گزنه، پونه، نعنا، گشنیز و سیر )

لوبیا ۱/۳ پیمانه …………………… عدس ۱/۴ پیمانه

گندم ۱/۴ پیمانه …………… جو ۱/۴ پیمانه ………………… ماش ۱/۴ پیمانه

ترشی های آش (شامل آب نارنج، آب لیمو، آب انار ترش، آب غوره، سرکه، گوجه سبز و شیره ازگیل)

نمک و فلفل به مقدار لازم

ابتدا چغندر را پوست گرفته و به اندازه یک سانتی برش بزنید و کنار بگذارید. تمام حبوبات را از قبل خیس کرده و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود برنج را نیز از قبل خیس کنید. سبزی های مخصوص را پاک کنید و خرد کنید (اگر سبزی های محلی در دسترس نبود از سبزی معطر به همراه سبزی آش استفاده کنید).

تمام حبوبات را به همراه برنج و چغندر خرد شده داخل یک قابلمه ریخته و چند لیوان روی آن آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با شعله کم حبوبات و برنج شروع به پختن کند.سبزی خرد شده را به همراه باقالی بعد پخت کامل حبوبات و برنج اضافه کنید دقت کنید باید برنج کاملا پخته شده باشد سپس سبزی را افزوده و در قابلمه را نگذارید سپس هم بزنید و در ادامه تمام ترشی ها را اضافه کنید.

آش را بچشید و به دلخواه کمی نمک و فلفل سیاه بزنید و اگر لازم بود می توانید از شکر استفاده کنید تا به طعم ملسی دست پیدا کنید. آش چهارشنبه سوری ما حاضر است آن را داخل ظرف کشیده و با پیا زداغ و سیر داغ تزئین کنید. نوش جان توانید اضافه کنید.

عکس, آموزش آش سنتی برای چهارشنبه سوری

۲- آش شب چهارشنبه سوری اردبیلی به اسم آش میوه

مواد لازم برای ۱۰ نفر

رشته آش ۳۵۰ گرم …………….. پیاز داغ و نعناع داغ به مقدار لازم

کوفته قلقلی ریز با گوشت چرخ کرده و پیاز و نمک و فلفل ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم

قیسی زردآلو، آلو زرد، آلوچه، گوجه سبز از هر کدام ۶ الی ۷ عدد

آلبالو یک چهارم پیمانه …………… رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

چغندر پوست کنده و مکعبی کوچک خرد شده در صورت تمایل ۲ عدد

نخود و لوبیا از هر کدام ۱/۳ پیمانه ……….. عدس نصف پیمانه

نمک و فلفل و زردچوبه و سرکه به مقدار لازم

آموزش آش میوه اردبیل برای شب یلدا

ابتدا مراقب باشید آلبالو ها شور نباشند. در اینصورت خیس کنید و چندبار آب آن را عوض کنید.حبوبات را از قبل خیس کنید و بعد با کمی آب و نمک و زردچوبه بگذارید خوب بپزند.سپس داخل یک قابلمه بزرگ و جادار پیاز داغ را درست کنید و مقداری را برای تزیین آش بردارید و کمی بگذارید بماند. اکنون کمی رب گوجه بزنید و تفت بدهید. (می توانید رب گوجه را بعدا همراه با میوه ها بریزید)

حبوبات پخته و میوه ها را ( که قبلا شسته و خیس کردید) به همراه کوفته قلقلی ها (یا خام یا تفت بدهید) با کمی آب یا آب گوشت و یا آب مرغ اضافه کنید.می توانید از عصاره های گوشت یا مرغ استفاده کنید اگر می خواهید از عصاره ها استفاده کنید مراقب نمک غذا باشید زیرا عصاره ها حاوی نمک و ادویه هستند.

زمانی که میوه ها نرم شدند و پختند، رشته را بریزید.تا زمانی که رشته ها بپزند گهگاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد و اگر آب آن کم شد مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.این آش مزه ملسی دارد در آخر آش میوه را داخل ظرف بکشید و با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ و کوفته قلقلی و فلفل قرمز دلمه ای تزیین کنید و یا فقط با سرکه نوش جون کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر