یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش قلقل شوشتری

عکس, آموزش آش قلقل شوشتری

غذاهای شوشتری یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین غذاهای ایران زمین هستند. مثلا قرمه سبزی شوشتری که با سبزی های کوهی و مخصوص شوشتر تهیه می شود یا  سیر باقلا شوشتری اشاره کرد که نوعی غذای گیاهی محسوب می شود. اما آش مردم شوشتر از شهرت زیادی برخوردار است که اسم این آش آش قلقل است و امروز آموزش آن را برای شما در یاس فان قرار داده ایم. در پختن این آش به جای گوشت گوساله می توانید از گوشت گوسفندی کم چرب استفاده کنید. این آش را معمولا تند درست می کنند، اما شما می توانید با توجه به ذائقه خود فلفل را کم و زیاد کنید. زمانی که می خواهید آب گوشت را به آش اضافه کنید آن را صاف کنید تا پیاز پخته داخل آش نباشد.

مواد لازم برای آش قلقل

گندم پوست کنده ۱۵۰ گرم ………………… لپه باقالی ۱۰۰ گرم  ………………… نعنا و سیر داغ به مقدار دلخواه

برنج نیم دانه ۵۰ گرم  …………………  گوشت گوساله ۲۰۰ گرم …………………زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری

لوبیا چشم بلبلی ۱۰۰ گرم …………………  لوبیا قرمز ۱۰۰ گرم …………………پودر لیمو عمانی ۱ قاشق غذاخوری

عدس ۱۰۰ گرم …………………  نخود ۱۰۰ گرم …………………  نمک و فلفل به مقدار لازم

ابتدا داخل یک قابلمه بزرگ مقداری آب ریخته، گندم و برنج را که از شب قبل خیس کرده اید به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا آرام آرام پخته و نرم شوند.- گوشت را داخل یک ظرف دیگر با پیاز تفت دهید. آب بریزید و زمان دهید تا بپزد.

حبوبات آش قلقل را از شب قبل خیس کنید تا هم نفخ آن ها گرفته شود و هم راحت تر پخته شوند. اکنون حبوبات را جداگانه بپزید چون زمان پخت آن ها با یکدیگر متفاوت است. زمانی که گندم و برنج کاملا پختند حبوبات را به آن ها اضافه کرده و سپس به کمک گوشت کوب برقی یا دستی حبوبات را مقداری بکوبید (تاحد دلخواه له شوند). زمانی که گندم و برنج را با حبوبات مخلوط کردید، داخل یک ظرف مقداری روغن داغ کرده و زردچوبه و فلفل را تفت دهید. سپس آن را به آش اضافه کنید.

گوشت پخته شده را ریش ریش کرده و داخل آش بریزید. سپس آب گوشت را به همراه مقداری پودر لیمو عمانی داخل غذا ریخته و منتظر بمانید تا آش شما کاملا لعابدار شده و جا بیفتد. زمانی که آش قلقل پخته شد آن را داخل ظرف مورد نظر سرو کرده و با نعنا داغ، سیر داغ و پودر لیمو عمانی تزیین کرده و میل نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر