یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش قونبیه و آش ماشاب مردم قم

در این پست از یاس فان به سراغ غذاهای سنتی مردم قم می رویم . دو آش محبوب و بسیار خوشمزه به نام آش قونبیه و آش ماشاب را در این پست به سنتی ترین روش ممکن آموزش می دهیم. این آموزشها برای ۵ نفر می باشند.

نخست آش قونبیه:

عکس, آموزش آش قونبیه و آش ماشاب مردم قم

آش قونبیه با گوشت گوسفندی ، آب گوشت ، برنج و کلم قمری و .. پخته می شود. مواد لازم را در زیر مشاهده میکنید:(شما می توانید این آش را با پیازداغ، سیرداغ و نعناع داغ تزئین و سرو کنید.آش قونبیه را می توانید همراه سرکه، سیر و یا ترشی جات میل کنید.)

۱/۲ پیمانه روغن ……………………………۱/۲ پیمانه برنج …………… ۱ عدد پیاز

۵۰۰ گرم کلم قمری …………………….۴۵۰ گرم گوشت گوسفندی

۱/۲ پیمانه آب گوشت ……………………نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آموزش

کلم ها را شسته و به صورت مکعب های متوسط خرد کنید. داخل یک قابلمه روغن ریخته و بعد از اینکه روغن داغ شد، کلم ها را داخل قابلمه تفت دهید. پیاز را نگینی خرد کنید وهمراه نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا پیاز طلایی رنگ شود.گوشت را خرد کرده و همراه برنج و آب گوشت داخل قابلمه بریزید. به میزان مورد نیاز به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید آش روی حرارت کم پخته شود. هر چند دقیقه یک بار آش را هم بزنید تا ته نگیرد.وقتی گوشت خوب پخته شد، آش را به ظرف مورد نظر منتقل و آن را سرو کنید.

دوم آش ماشاب

عکس, آموزش آش قونبیه و آش ماشاب مردم قم

برای درست کردن آش ماشاب قم شما به ماش ( با طبع گرم بسیار مناسب برای بیماری های ویروسی)، گوشت ران یا گردن گوسفند، برنج ، حبوبات و کدو حلوایی هستید. مواد لازم را در زیر مشاهده میکنید:(اگر پوست ماش ها روی آش بیاید، نشانه آماده شدن آش است.)

۳ عدد پیاز ………………….. نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

۱ و ۱/۲ پیمانه ماش …………….۱/۲ پیمانه برنج

۲۰۰ گرم گوشت ران یا گردن گوسفند………………. ۱/۲ پیمانه گندم

۱ عدد سیب زمینی ………………………… ۱ پیمانه کدوحلوایی

۱/۲ پیمانه لوبیا چشم بلبلی ……………………….. ۱ پیمانه عدس

آموزش:

در ابتدا حبوبات را چند ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن ها گرفته شود. پیازها را نیز نگینی خرد کرده و در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. گوشت را همراه مقداری آب پخته و سپس آن را ریش ریش کرده و کنار بگذارید.حبوبات، گندم و برنج را همراه با نصف پیاز داغ و مقداری زردچوبه درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی آن آب میریزیم و اجازه می دهیم موادمان به آرامی بپزند.

وقتی حبوبات نیم پز شد، سیب زمینی و کدو حلوایی را به قابلمه اضافه می کنیم. کمی نمک و فلفل را همراه آب گوشت درون قابلمه می ریزیم. سپس اجازه می دهیم که مواد با حرارت ملایم بجوشند و آش جا بیافتد.زمانیکه آش کاملا جا افتاد، زیر آن را خاموش کرده و نیمی از گوشت را به آن اضافه کنید. نیم دیگر گوشت را به همراه کشک و پیاز داغ و نعناع داغ برای تزیین آش استفاده می کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر