یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش تمام روش های تکثیر گل ارکیده

عکس, آموزش تمام روش های تکثیر گل ارکیده

نور: اکثر اکیده ها برای بهترین بازده رشد و گل دهی، نیاز به مقادیری سایه دارند.قسمت جنوبی خانه معمولا برای ایجاد یک منبع نور روشن و فیلتر شده مناسب است.نور ناکافی می تواند یکی از دلایلی باشد که ارکیده ی شما گل دهی ندارد و نشانه ی آن تیره بودن رنگ سبز برگ های آن است.

دما:دمایی مشابه بقیه ی گل های آپارتمانی مطلوب است.بهتر است ارکیده از هوای سرد دور باشد.کمترین دمای شب برای ارکیده ی Phalaenopsis، هجده، برای ارکیده ی Cattleya ، پانزده و برای ارکیده ی Dendrobium، یازده درجه ی سانتیگراد است.دمای روز نیز باید بین ۵ تا ۶ درجه از دمای شب بیشتر باشد.

آبیاری:یکی از چیزهایی که منجر به نابودی ارکیده ی شما می شود این است که در یک گلدان پر از آب رهایش کنید.دفعات آبیاری گیاه بستگی به نوع ارکیده، نور، مشخصات گلدان و دما دارد.به طور کلی وقتی ارکیده به طور فعالی در حال رشد است، یک بار آبیاری در هفته برای آن مناسب است.ارکیده بعد از گل دهی استراحت می کند. دفعات آبیاری خود را در این مدت کاهش دهید.آبیاری برای ارکیده ی Phalaenopsis حیاتی تر و حساس تر است. چرا که این نوع از ارکیده ارگانی برای ذخیره ی آب در خود ندارد.بنابراین نباید اجازه دهید کاملا خاک آن خشک شده و سپس آبیاری نمایید. هربار آن را به طور کامل آبیاری کنید.

تکثیر ارکیده با ساقه گل توسط پاجوش گیاه :در فصل بهار و پس از اتمام گلدهی گل ارکیده از انواع گل آپارتمانی، درست زمانی که گیاه دارای گیاهچه های کوچک و دارای ۲ الی ۳ برگ و ریشه های به اندازه ۵ تا ۷ سانتی متر هستند، گیاهچه های تشکیل شده توسط ابزار آلات برش همانند تیغ، از گیاه مادر جدا شده و به صورت جداگانه در همان مخلوط خاک قبلی و شرایط محیطی کاشته می شوند.در این روش تکثیر ارکیده از ساقه گل، حدودا طی بازه زمانی شش ماه ریشه های جدید گیاهچه کاشته شده تشکیل می شود.

 تکثیر ارکیده از ساقه گل توسط ساقه اصلی :در این روش تکثیر، از گره های موجود در ساقه اصلی استفاده می شود، به طوری که باید روی ساقه ی اصلی گیاه، گره مناسبی که آسیب ندیده را انتخاب و سپس ۲ سانتی متر بالا تر و همچنین ۲ سانتی متر پایین تر از گره مذکور را در ساقه اصلی برش داد.

*لازم به ذکر است هر دو روش اشاره شده برای تکثیر گیاه نیز در پرورش گل ارکیده در گلخانه استفاده می شود*

تکثیر گل ارکیده به روش تقسیم بوته :این روش تکثیر گل ارکیده مخصوص ارکیده های چند پایه و خمیده مثل ارکیده Cattleya می باشد. تقسیم بوته در ارکیده های مورد اشاره تنها بر روی گیاهانی که شش پیاز کاذب و یا بیشتر دارند، انجام می شود.در این نوع تکثیر، محل برش ریزوم ها از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب است به طوری که هر قسمت به صورت مجزا در یک گلدان کاشته می شود. در گل ارکیده Cattleya تقسیم ریزوم هر سه سال یک بار صورت می گیرد.

ابزار های مورد نیاز جهت تکثیر ارکیده با ساقه گل چیست؟برای تکثیر ارکیده از ساقه باید از قیچی، قیچی باغبانی و یا چاقوی تیز استفاده کنید. تنها از ابزارهای برشی استفاده کنید که تمیز و استریل هستند، زیرا در غیر این صورت ممکن است باکتری، قارچ از بیماری های گل ارکیده و یا ویروس به گیاه انتقال پیدا کند و در صورتی که از چندین گیاهان آپارتمانی کوچک و یا گیاهان آپارتمانی بزرگ در خانه نگهداری می کنید، ممکن است موارد گفته شده از گیاهی به گیاهان دیگر شما منتقل شود.دیگر ابزار مورد استفاده جهت تکثیر گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم، استفاده از تیغ های یک بار مصرف است که باید بعد از مصرف دور انداخته شود. در صورت مصرف دوباره آن به گیاه آسیب وارد می شود و گل ارکیده نیز، آلوده شده و از بین می رود.زمانی که تکثیر ارکیده از ساقه تمام شد باید یک عملیات ضد قارچ برای ساقه ی بریده شده گل ارکیده انجام داد و می توانید برای این عملیات، به اصلاح خودمانی که به آن ضد عفونی می گوییم از دارچین استفاده کنید.دارچین یک قارچ کش طبیعی است و فقط کافی است مقدار کمی دارچین در مکانی که ساقه را بریده اید ریخته و مطمئن شوید که دارچین بر روی برگ گیاه ریخته نشود، زیرا در صورتی که حتی درصد کمی از دارچین بر روی برگ های ریخته شود باعث می شود رطوبت برگ به سرعت تخلیه شود و به گل ارکیده آسیب جدی وارد شود.

چگونه ساقه را جهت دوباره گل دادن ارکیده بررسی کنیم؟کاری که با ابزار برش در راستای تکثیر ارکیده از ساقه انجام می دهید بستگی دارد که پس از سقوط ساقه بریده شده، انتهای ساقه اصلی به چه رنگی می باشد، اگر نقطه ی مذکور (محل برش) سبز و سالم باشد، گیاه زنده می ماند و قادر به تولید گل جدید و یک جهش ثانویه است و اگر قهوه ای و خشک باشد.بهتر است برای دوباره گل دادن ارکیده کاری متفاوت را بر روی ساقه گیاه اعمال کنیم و قطعا راز دوباره گل دادن گل ارکیده نیز دقیقا همین موضوع یعنی رنگ ساقه در محل برش است که در ادامه مقاله نیز به این موضوع اشاره خواهم کرد.

چگونه ساقه گل ارکیده را جهت تکثیر آن آماده‌سازی کنیم؟بر روی ساقه گل ارکیده به دنبال یک گره، در زیر پایین ترین غنچه گیاه باشید و فقط ۲ سانتی متر بالاتر از این گره، برش تمیز را انجام دهید.زمانی که این کار انجام شد حدودا ۵۰% شانس وجود خواهد داشت که رویش ساقه جدید گل ارکیده جهت مخالف ساقه اصلی رشد کند که در صورت بروز این اتفاق باید ساقه جدید، مجددا به همین روش برش داده شود و یا از میله آهنی کوچکی در کنار ساقه اصلی در جهت رشد همسو ساقه ی جدید گل ارکیده از همان ابتدای برش استفاده کنیم.با این حال نسبت به حالت قبلی گیاه که ساقه بریده نشده بود، گل ارکیده، نیاز بیشتری به انرژی دارد تا بتواند دوباره گلدهی داشته باشد و ممکن است که غنچه های جدید از غنچه های قبلی کوچک تر باشد. برخی مواقع بهتر است به گل ارکیده استراحت دهید تا بتواند فقط غنچه های زیبا را تولید کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر