یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش تهیه خامه فرم گرفته با شیر به جای خامه

عکس, آموزش تهیه خامه فرم گرفته با شیر به جای خامه

برای درست کردن خامه قنادی با شیر به جای خامه صبحانه و سفیده تخم مرغ با این آموزش در یاس فان همراه شوید. نخست مواد اولیه را فراهم کنید. این اندازه ها برای دو لیوان خامه است.

لیوان (۳۰ گرم) پودر قند ، یک چهارم لیوان (۵۹ میلی‌لیتر) آب سرد
۲ قاشق چای‌خوری (۱۰ گرم) ژلاتین بدون طعم ، ۱ لیوان (۲۴۰ میلی‌لیتر) شیر کامل
قاشق سوپ‌خوری (۷٫۵ میلی‌لیتر) عصاره وانیل

آب و ژلاتین بدون طعم را باهم مخلوط ‌کنید و سپس ۵ دقیقه صبر کنید. لیوان (۵۹ میلی‌لیتر) آب سرد را داخل قابلمه کوچک یا متوسط بریزید.۲ قاشق جای خوری (۱۰ گرم) ژلاتین بدون طعم را به آب اضافه کنید.۵ دقیقه صبر کنید تا ژلاتین در آب حل شود. هنوز زیر اجاق را روشن نکنید.اگر ژلاتین ندارید و یا ترجیح می‌دهید از ژلاتین استفاده نکنید، می‌توانید در عوض از آگار (نوعی ماده ژلاتینی) استفاده کنید.اگر می‌خواهید خامه غلیظ‌تر شود، به‌جای آب لیوان شیر کامل و سرد استفاده کنید.از ژله یا ژلاتین‌های طعم دار استفاده نکنید، چون شکر و طعم زیادی دارند و روی طعم کلی خامه اثر می‌گذارند. مخلوط آب و ژلاتین را روی حرارت کم بگذارید و هرازگاهی هم بزنید تا مایع شفافی به دست آید. این مرحله چنددقیقه‌ای طول نمی‌کشد. برای اینکه مخلوط زودتر گرم شود می‌توانید شعله را متوسط کنید. وقتی ژلاتین حل شد و مایع شفافی به دست آمد، مراحل بعد را اجرا کنید.توجه داشته باشید که اگر از شیر به‌جای آب استفاده کردید، مایع شفاف نخواهد شد و فقط باید منتظر حل شدن ژلاتین باشید. اجازه دهید مخلوط خنک شود، سپس شیر را اضافه کرده و چند دقیقه سریع به هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مخلوط به دمای اتاق برسد. سپس یک لیوان (۲۴۰ میلی‌لیتر) شیر کامل را در کاسه‌ای بریزید و مخلوط خنک شده ژلاتین را به آن اضافه کنید. سپس ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با سرعت زیاد با همزن به هم بزنید تا به‌خوبی مخلوط شوند.مدت‌زمان خنک شدن مخلوط ژلاتین به دمای آشپزخانه بستگی دارد. احتمالاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید.
باید از شیر کامل که چربی بالاتری دارد استفاده کنید. با شیرهای دیگر به دلیل چربی کمتر، خامه خوبی به دست نمی‌آورید.۴- پودر شکر و عصاره وانیل را اضافه کنید و هم بزنید. قاشق سوپ‌خوری (۷٫۵ میلی‌لیتر) عصاره وانیل و لیوان (۳۰ گرم) پودر شکر اضافه کنید. یک‌بار دیگر با همزن هم بزنید تا مخلوط یکدست و صافی به دست آید.می‌توانید از هر عصاره دیگری که دوست داشتید استفاده کنید، مانند بادام.حتماً باید از پودر شکر، خاک قند و یا شکر قنادی استفاده کنید. از شکرهای معمولی و دانه‌درشت استفاده نکنید.برای خامه کم شیرین فقط ۲ قاشق سوپ‌خوری پودر شکر استفاده کنید و عصاره وانیل را حذف کنید. مخلوط را به مدت ۹۰ دقیقه در یخچال قرار دهید و هر ۱۵ دقیقه یک‌بار هم بزنید. روی کاسه پلاستیک بکشید و در یخچال بگذارید. هر ۱۵ یا ۲۰ دقیقه یک‌بار کاسه را بیرون بیاورید و با همزن هم بزنید و دوباره در یخچال قرار دهید. به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه این مرحله را تکرار کنید.باگذشت زمان مواد در یخچال خودش را می‌گیرد و غلیظ‌تر می‌شود. باهم زدن مخلوط مواد ته‌نشین نمی‌شود.
برای اینکه نتیجه بهتری به دست آورید، همزن را هم در یخچال قرار دهید تا سرد شود. با این کار خامه سریع‌تر به عمل می‌آید و مواد از هم جدا نمی‌شوند. مخلوط را با همزن دستی تا زمانی که خامه غلیظ شود بزنید. کاسه را از یخچال خارج کنید و با همزن دستی تا وقتی‌که خامه فرم بگیرد و غلیظ شود، بزنید.

دقت کنید که مواد کنار کاسه را هم خوب مخلوط‌ کنید. حجم مواد حین هم زدن دو برابر خواهد شد.مدت‌زمان فرم گرفتن خامه به دمای خامه و سرعت همزن بستگی دارد، اما در کل بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشد.اگر همزن دستی ندارید، می‌توانید از همزن برقی یا غذا ساز استفاده کنید. به مدت دو روز خامه را در یخچال نگه‌دارید. می‌توانید از ظرف شیشه‌ای مربا و یا بطری استفاده کنید تا طعم خامه در این مدت عوض نشود. از ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید، چون مواد شیمیایی پلاستیک طعم خامه را عوض می‌کند.اگرچه طعم این خامه مشابه خامه‌های غلیظ و پرچرب است اما دقیقاً همان مزه را نمی‌دهد.می‌توانید از این خامه به‌عنوان روکش (وافل، پنکک، توت‌فرنگی) استفاده کنید و یا داخل کیک را با آن پرکنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر