یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش تکثیر یوکا نور و آب و خاک مناسب آن

عکس, آموزش تکثیر یوکا نور و آب و خاک مناسب آن

گل زیبای یوکا را می توانید با روش قلمه زدن و پا جوش تکثیر دهید. برای قلمه زنی اگر قلمه را از قسمت‌های جوان گیاه تهیه کنید، این نوع قلمه آسان‌تر در قسمت پایینی ساقه قرار دارند، ریشه می‌دهد. اگر از قسمت‌هایی که دارای برگ است برای قلمه استفاده می‌کنید، بایستی پیش از کاشت برگ‌های قسمت پایینی را کامل جدا کنید.برای انجام قلمه زنی می‌توانید از وسیله تیزی استفاده کنید تا ساقه گیاه مادری آسیب نبیند. برخی از پرورش دهندگان قلمه‌ها را ۴ الی ۵ روز در مکان سرد و خشک و به دور از نور آفتاب قرار می‌دهند و اعتقاد دارند که انجام این کار به ریشه زایی بهتر قلمه‌ها کمک شایانی خواهد کرد. برای کاشت بایستی از محیط سبک که رطوبت را به خوبی نگه می‌دارد، استفاده کرد.روند ریشه زایی قلمه‌ها حدود شش ماه طول خواهد کشید.

کشت پاجوش‌ها:جداسازی پاجوش‌ها یکی از بهترین روش‌های تکثیر یوکا محسوب می‌شود. پاجوش،‌ها گیاهان کوچکی هستند که از روی ریزوم‌های گیاه مادری شروع به رشد می‌کنند و می‌توان آن‌ها را از گیاه مادری جدا و به صورت مستقل کشت کرد. توجه داشته باشید که زمان تعویض گلدان گیاه مادری بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش‌ها است.برای جداسازی پاجوش‌ها بایستی ابتدا گیاه مادری را از درون گلدان خارج کنید و سپس تا جایی که ممکن است خاک را از اطراف ریشه بتکانید و سپس با استفاده از چاقوی تیزی پاجوش‌ها را جدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پاجوشی برای کاشت مناسب است که دارای حداقل ۴ برگ باشد.

خاک:مناسب‌ترین خاک برای پرورش یوکا خاکی سبک و شنی است که حداقل ۵۰ درصد از مواد آلی را در خود جای داده باشد. یوکا به گلدان متوسط تا بزرگ همراه با زهکشی کامل و خاک مرغوب نیاز دارد.

دما و نور:بازه دمای مطلوب برای پرورش گل یوکا بازه دمایی بین ۱۳ الی ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. از آن‌جا که برخی از انواع یوکا در برابر سرما مقاوم هستند اما بهتر است که در فصل زمستان حداقل دما بین ۷ الی ۸ درجه سانتی‌گراد را برای گیاه فراهم کنید. معمولا گیاه یوکا برای رشد نیاز به فضایی پرنور و آزاد البته به دور از نور مستقیم خورشید دارد که باید آن را فراهم کنید.

آبیاری:جهت پرورش گل یوکا بایستی آبیاری را به فاصله ۲ الی ۳ روز یک مرتبه انجام دهید تا گیاه بتواند رشد خوبی داشته باشد. همچنین در فصل بهار نیز باید گیاه را هر ۱۰ روز یک‌بار آبیاری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر