یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش خشیل آذری غذایی بدون گوشت

عکس, آموزش خشیل آذری غذایی بدون گوشت

غذای مقوی مردم آذری زبان خشیل است که در آن از شکر و دارچین و عسل یا شیره و بلغور گندم و … استفاده می شود . هرچه بلغور گندم نرم تر شود تا جایی که اگر آب عصاره گندم را بجوشانید خشیل به حلیم نزدیکتر می شود. برای عطر خوشیل می توانید به آن مقداری هل ساییده یا چند قاشق گلاب بی افزایید. تفاوت آن با حلیم این است که در آن گوشت استفاده نمی شود.

مواد لازم برای خشیل

آرد سبوس دار گندم: ۱۰۰ گرم …………………. آب: ۲۵۰ گرم

بلغور گندم: ۲۰۰ گرم …………….عسل، شکر،دارچین و یا شیره: به میزان لازم

شیر: ۲۵۰ گرم …………….. کره: به میزان لازم

آموزش :

ابتدا  بلغور گندم را پاک کرده و بشویید و داخل یک ظرف بریزید و به آن آب اضافه نمایید و بگذارید چند ساعت به همین حالت بماند تا گندم ها خیس بخورند.

پس از حدود ۴-۵ ساعت بعد آب اضافی گندم را بریزید و همه گندم ها به یک قابلمه بزرگ اضافه کنید مقداری آب حدود ۲ لیوان آب داخل قابلمه ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا بلغور گندم بپزد و آبش کم شود پختن بلغورها حدود ۱ ساعت زمان می برد.

پس از آن که بلغور گندم کامل پخته شد بلغورها را داخل یک آبکش بریزید پس از آن که آب آن رفت همه آن را داخل یک قابلمه ریخته و با یک گوشت کوب شروع به له کردن گندم ها کنید.

میزان له و نرم شدن گندم ها بستگی به سلیقه خودتان دارد.۱۰۰ گرم آرد سبوس دار را داخل ۲۵۰ گرم آب سرد بریزید و آرد را در آب حل کنید این مایه را داخل یک قابلمه بریزید و ۲۵۰ گرم شیر را هم به آن بی افزایید حالا گندم های له شده را هم به مواد قبل اضافه کرده و مقداری کره را هم بی افزایید و شروع کنید به همزدن همه مواد.

هر چند دقیقه یکبار مواد را هم بزنید تا خشیل غلیظ شده و بوی خامی آرد گرفته شود. وقتی که خوب پخت زیر گاز را خاموش کنید.موادی چون شکر، دارچین، عسل و شیره خرما برای تزیین و مزه دار کردن خشیل است. بهتر است مقداری عسل و شیره خرما کف ظرف مناسب سرو بریزید سپس خشیل را اضافه کرده و روی سطح آن شکر و دارچین و کره آب شده بریزید و نوش جان کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر