یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش خمیر یا نان مخصوص پیتزا در منزل

عکس, آموزش خمیر یا نان مخصوص پیتزا در منزل

بر خلاف اینکه سخت به نظر می رسد اما درست کردن خمیر پیتزا ی خانگی خیلی کار ساده ای است. نیازی نیست که خمیرهای مانده و فریز و خشک شده ی فروشگاه ها را مصرف کنید.

مواد لازم :

خمیرمایه ۲ و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

آب ولرم ۱ و یک‌سوم پیمانه (۳۲۰ میلی‌گرم) دمای آب بین ۳۸ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد باشد. گرم باشد ولی دست را نسوزاند.

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی‌لیتر)

آرد  ۳ و نیم پیمانه (۴۵۰ گرم) ( مقداری هم برای دست‌ها و سطح ورز دادن خمیر کنار بگذارید.)

نمک سه‌چهارم قاشق چای‌خوری

*طرز تهیه : خمیرمایه را در آب حل کنید. آب را در یک کاسه یا ظرفی با اندازه‌ متوسط برای مخلوط کردن بریزید. خمیرمایه و آب را با هم مخلوط کنید و ۳ تا ۵ دقیقه به آن زمان بدهید تا در آب حل بشود.نمک، آب و خمیرمایه حل‌شده در آب را به آرد اضافه کنید تا خمیر به دست آید. خمیر را به‌مدت ۵ دقیقه ورز بدهید تا یک گلوله خمیری یک‌دست و کمی چسبناک درست شود که کش می‌آید. ورز دادن خمیر به‌مدت ۵ تا ۸ دقیقه با دست روی پیشخان یا به کمک هم‌زن با درجه سرعت متوسط به شکل‌گیری خمیری خوب کمک می‌کند.اگر خمیر به دست یا کاسه می‌چسبد و مانند یک آدامس بادکنکی شده، بهتر است یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید. البته ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنید تا کار با آن ساده‌تر بشود. یادتان باشد در اضافه کردن آرد زیاده‌روی نکنید.

بعد از درست شدن خمیر و قبل از شکل دادن به آن باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید خمیری پف داشته باشید یا خمیری ترد و نازک،‌ زمان کافی دارید یا می‌خواهید یک خمیر پیتزای فوری آماده کنید.اگر عجله دارید، خمیر را بلافاصله بعد از درست کردن استفاده کنید. اما یادتان باشد که خمیر پف نمی‌کند و اگر با آن پیتزا درست کنید، خمیری نازک و ترد خواهید داشت.

*نکات مهم در تهیه خمیر و پخت پیتزا
حدودا ۴۵۰ گرم خمیر برای ۲ نفر کافی است و اصطلاحا در دستور آشپزی‌های غربی به آن پیتزای ۱۰ اینچی می‌گویند.بهتر است قبل از شکل دادن به خمیر، ریختن مواد روی آن و پختن، اجازه بدهید که خمیر نیم تا یک ساعت پُف کند.ابتدا فر را خوب داغ کنید (حداقل ۲۶۰ سانتی‌گراد، از این داغ‌تر هم اشکالی ندارد). این کار باعث می‌شود که پیتزا سریع پخته شود و خمیر آن از بیرون برشته، طلایی و زیبا و از درون نرم و باب دندان باشد.هرچه مواد روی سطح خمیر بیشتر باشد، پختن بیشتر طول می‌کشد. ضمن اینکه مواد بیشتر باعث می‌شود پیتزا به حد کافی برشته و خوشمزه نشود و حالت شل و نامطلوبی پیدا کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر