یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش رب خانگی و ترفند های آن برای خوش رنگ شدن

عکس, آموزش رب خانگی و ترفند های آن برای خوش رنگ شدن
اگر چه درست کردن رب گوجه‌فرنگی آسان به نظر می رسد اما دانستن فوت و فن های باعث می شود رب شما نارنجی یا سیاه و ترش مزه نشود. برای داشتن یک رب خانگی بی نظیر که طعم و رنگ آن از رب های بیرون بهتر شود باید رب را به روش زیر درست کنید.
مواد لازم برای تهیه رب گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی: ۱۰۰ کیلوگرم ، توری سیمی با خانه‌های خیلی ریز
روغن: یک کیلوگرم ، نمک:یک بسته ۴۰۰ گرمی
طرز تهیه
گوجه فرنگی‌ها را نصف کنید و یا اگر بزرگ هستند آن‌ها را به چهار قسمت تقسیم نمایید. سپس، با دست تکه‌های خرد شده گوجه‌ها را له کنید.سپس آنها را به درون یک قابلمه بزرگ ریخته و روی اجاق بگذارید تا جوش بیاد و پوست‌شان به راحتی جدا شود. سپس آن را درون توری سیمی بریزید تا صاف شود. اکنون دوباره آب گوجه‌فرنگی را روی حرارت گذاشته و آنقدر بگذارید تا آب آن تمام شده و رب غلیظ شود. دراین زمان معمولا، تکه‌هایی از رب به هوا می‌پرد. غلظت رب باید نه آنقدر شل باشد که زود کپک بزند و نه آنقدر سفت که طعم سوختگی بگیرد. در مرحله آخر روغن را بریزید و بگذارید چند تفت بخورد. نمک را هم می‌توانید در این مرحله اضافه کنید. وجود نمک از کپک زدن رب جلوگیری می‌کند و روغن هم باعث می‌شود، اگر رب در فریزر نگهداری شود، یخ نزند.در نهایت، رب به دست آمده را سرد کرده و در شیشه بریزید و روی آن را با روغن زیتون بپوشانید.
فوت و فن های تهیه رب گوجه فرنگی 
پیش از تهیه رب گوجه فرنگی بهتر است پوست و دانه های گوجه فرنگی را جدا کنید اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است رب تان کمی تلخ شود. البته این فقط یک نکته است و برخی دیگر این کار را انجام نمی دهند.
از فصل گوجه فرنگی استفاده کنید و با خرید گوجه های خوشرنگ و ارزان قیمت، برای اعضای خانواده رب گوجه فرنگی درست کنید. به خصوص اینکه در فصل زمستان، گوجه های مرغوب و خوشرنگ پیدا نمی شود.
بهتر است بدانید گوجه هایی که دانه های گوشتی کمتری دارند برای این منظور مناسب ترند زیرا هم زمان کمتری برای پخت می برند و هم رب تان دلچسب تر و غلیظ تر می شود. همچنین گوجه هایی که از نظر شکلی کمی بلند تر هستند از گوجه های پهن و کوتاه برای تهیه رب و سس گوجه انتخاب بهتری هستند.
اگر می خواهید برای زمان زیادی رب گوجه فرنگی را نگهداری کنید، احتمال این که کپک بزند و خراب شود، بسیار است بنابراین می توانید رب را در قالب های یخ بریزید و هر زمان که خواستید یک تکه از آن را برداشته و در غذا، سوپ یا حتی غذای کودک استفاده کنید. بعد از اینکه رب ها در قالب، یخ بستند آنها را در آورده و در یک کیسه پلاستیکی مخصوص فریزر بریزید و نگهداری کنید. بدین شکل فضای زیادی از فریزرتان اشغال نمی شود و همچنین قطعات رب، بوی فریزر را به خود نمی گیرد. بدین شکل می توانید این مکعب های یخی را تا ۹ ماه در فریزر نگه داری کنید.
طرز تهیه رب گوجه در آفتاب :یکی دیگر از روش هایی که از قدیم برای تهیه رب به کار میرفته استفاده از آفتاب هست. هر چند این روش این روزها کمتر استفاده میشه چون بیشتر افراد توی آپارتمان زندگی میکنن واقعاً دلم نیومد که بهش اشاره نکنم. رب گوجه آفتابی طعمش بی نظیره و از نظر خاصیت هم حرف نداره. اصلاً با خوردن عطر و طعم تابستون رو با تمام وجودتون حس میکنید. این روش هم مراحل اولیه ش مثل روشی هست که بالاتر گفتیم. اما بعد از این که گوجه ها رو پوره کردید و با نمک و روغن جوشوندید، بگذارید حد اقل یک سوم از آب گوجه بخار بشه. بعد یک سینی خیلی بزرگ یا چند سینی کوچک رو توی آفتاب قرار بدید و پوره گوجه رو داخلشون بریزید. میتونید کف سینی ها رو هم با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید. برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و خاک یه توری نازک روی سینی بکشید. هر روز به سینی رب زیر آفتاب سر بزنید و به خوبی رب رو زیر و رو کنید. این کار رو تا زمانی ادامه بدید که رب به غلظت مناسب برسه.
چکار کنیم رب گوجه خانگی کپک نزند؟
همان طور که گفته شد برای نگهداری رب گوجه خانگی سه نکته هست که از کپک زدن جلوگیری میکند:
– رب خانگی را در ظرف شیشه ای کاملاً تمیز و خشک شده نگهداری کنید.
– روی رب را با روغن فراوان بپوشانید.
– هر بار که از رب استفاده میکنید از قاشق تمیز استفاده کنید. در ضمن قبل از بستن مجدد در شیشه اطمینان حاصل کنید روغن روی سطح رب را پوشانده است.
برای نگهداری طولانی مدت رب گوجه خانگی بدون کپک باید آن را کنسرو کنید. کنسرو کردن کار سختی نیست ولی کمی زمان میبرد. اما با توجه به زحمتی که برای تهیه رب میکشید ارزشش را دارد. برای این کار:
– ابتدا شیشه ها و درهایشان را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و با حوله تمیز خشک کنید.
– رب را در شیشه ها بریزید طوری که یک سانت روی آن خالی باشد. شیشه ها را آرام روی پیشخوان بزنید تا اگر حبابی روی رب هست از بین برود. سپس در شیشه ها را محکم ببندید.
– یک قابلمه آب بگذارید جوش بیاید. شعله را کم کنید و شیشه ها را نیم ساعت داخل آن قرار دهید. باید چند سانت آب روی شیشه ها را بپوشاند.
رب خانگی کنسرو شده را میتوانید تا یک سال در جای تاریک و خنک نگهداری کنید. اما اگر این کار به نظرتان سخت هست، فریز کردن روش دیگری است که میتوانید از آن استفاده کنید. در این روش رب را در قالب یخ میریزید و در فریزر میگذارید تا یخ بزند. سپس رب های قالبی را خارج کنید و در کیسه زیپ دار قرار دهید. با نگهداری رب در فریزر این محصول خانگی تا ۹ ماه بدون کپک و سالم باقی میماند.
نکته های کلیدی تهیه رب گوجه:
– میتوانید از تایمر استفاده کنید تا به شما یاداوری کند رب را هم بزنید.
– بهترین دیگ برای تهیه رب خانگی قابلمه چدنی روکش دار است.
– کل پروسه تهیه رب گوجه چندین ساعت طول خواهد کشید. و زمان دقیقش هم بستگی به میزان آبدار بودن گوجه دارد. اگر لازم بود جایی بروید میتوانید شعله زیر قابلمه را خاموش کنید. به کارتان برسید و وقتی برگشتید کار را ادامه دهید.
– علت کپک زدن رب خانگی ممکن است کثیف بودن ظروف یا قاشق مورد استفاده باشد

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر