یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش رشته آشی و رشته پلویی خانگی ترد و تازه

عکس, آموزش رشته آشی و رشته پلویی خانگی ترد و تازه

هیچی به اندازه ی یک رشته خانگی و با کیفیت نمی تواند آش رشته ی شما  یا پلوی شما را خوشمزه کند. شما می توانید به سادگی با آرد گندم و آب و نمک رشته درست کنید. با آموزش درست کردن رشته آش در یاس فان با ما همراه شوید.(هرگز برای تهیه خمیر رشته آشی از جوش شیرین یا پودر پخت استفاده نکنید)

مواد لازم:

۳ قاشق چایخوری  نمک ……………….. ۴ لیوان آرد گندم ……………… آب ولرم
آرد گندم۴ لیوان آب ولرمبه مقدار لازم نمک۳ قاشق چایخوری

آموزش:

(اگر بخواهید رشته پلویی درست کنید، باید همین دستورالعمل را اجرا کنید با این تفاوت که مقدار نمک را کمتر بریزید مثلا یک قاشق چایخوری، خمیر را نازک تر پهن کرده و رشته ها را هم با قطر خیلی کمتر برش بزنید، پس از آن که رشته ها خشک شد باید آن را در تابه ایی خشک تفت بدهید در حدی که فقط کمی تیره رنگ شوند، رشته ها را نباید مدام با قاشق تفت بدهید که خرد شوند، معمولا آن ها را با کاردک های چوبی به آهستگی زیر و رو می کنند تا در حین تفت خوردن خرد و شکسته نشوند)

یک کاسه مناسب را بردارید و ۴ لیوان آرد و ۳ قاشق غذاخوری نمک را داخل آن بریزید و با دستت هم بزنید تا نمک و آرد با هم مخلوط شود.

یک الک را بردارید و ترکیب آرد و نمک را دو مرتبه الک کنید و مجددا این مواد خشک را درون کاسه برگردانید.وسط آرد و نمک درون کاسه را گود کنید و شروع کنید کم کم به اضافه کردن آب ولرم. آب ولرم رو با فاصله اضافه کنید و با دست هم بزنید تا جایی که خمیر نرمی به دست بیاد که چسبندگی نداشته باشد.

هرجا لازم بود آرد بپاشید. نکته مهم این دستورالعمل همین جاست یعنی مرحله ورز دادن خمیر. خمیر را حسابی ورز بدهید تا کاملا نرم و یکدست شود، خمیر ما خمیر سنگینی خواهد بود که نیاز به قدرت زیادی برای ورز دادن دارد.روی یک سطح تمیز مثل میز یا یک تخته چوبی، آرد بپاشید و بعد خمیر را روی آن قرار دهید و با وردنه کاملا بازش کنید، توجه داشته باشید که خمیر را به شکل مستطیلی باز کنید.

ضخامت خمیر به دلخواه خودتان است معمولا قدیمی ترها رشته آشی را ضخیم می پسندیدند، اگر رشته آشی ضخیم تر باشد باعث لعاب دار شدن آش شما می شود.

روی خمیر مستطیل شکل پهن شده آرد بپاشید و با کف دست پخش کنید، سپس خمیر را به شکل پتو تا بزنید به صورت ۳ یا ۴ لا، بعد با یک چاقو بزرگ و تیز خمیر را باریک باریک با قطر دلخواه برش بزنید.

مجددا روی باریکه های خمیر آرد بپاشید و با انگشتان دست کمی آن را هم زده تا آرد به خورد رشته ها برود و به هم نچسبد.رشته های آماده شده را داخل یک سینی پخش کنید، سینی را در جایی خنک که باد می وزد قرار دهید تا کاملا خشک شوند؛ مثلا می توانید روی آن ها تور بی اندازید و در تراس یا حیاط قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

برای خشک شدن رشته ها نباید عجله داشته باشید ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا خشک شوند، هرچه رشته ها خشک تر شوند آش بهتری خواهید داشت.

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر