یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آرایشی

آموزش روشن کردن رنگ پایه با دکوپاژ

عکس, آموزش روشن کردن رنگ پایه با دکوپاژ

در ابتدا بهتر است تفاوت بین دکوپاژ و دکلره را بدانید . با دکوپاژ موها نهایتا یک درجه روشن می‌شود؛ اما با دکلره کردن مو می‌توان تا حد ممکن موها را روشن‌ کرد و به پایه رساند تا بتوان هر رنگی را بر روی آن پیاده کرد. در واقع دکوپاژ برای زمانی مناسب است که می‌خواهید تناژ رنگی رشته‌ های موی خود را به تعادل برسانید، این تکنیک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. به عنوان مثال موهای خود را به رنگ قرمز آتشین در آورده‌اید و حالا تصمیم دارید کمی از غلظت آن بکاهید. در این موارد شست و شوی شیمیایی رنگ موها یا دکوپاژ موثر واقع می ‌شود.

مراحل دکوپاژ
برای انجام این تکنیک مو به موادی از جمله پودر دکلره، نرم کننده مو و اکسیدان ۶ درصد نیاز دارید.در ابتدای کار باید با فرمولی مشخص، اقدام به ترکیب این مواد و ساخت ترکیب نهایی برای شروع عملیات کنیم. برای رسیدن به این فرمول احتمالا بعد از دفعات زیادی آزمون و خطا، خسته شده و آن را رها می‌کنید.

۱. در بهترین حالت بهتر است مواد اولیه این ترکیب را به مقدار مساوی ترکیب کنید. به عنوان مثال برای یک پیمانه پودر دکلره از یک پیمانه نرم‌کننده و یک پیمانه اکسیدان استفاده کنید.البته شما باید حجم ترکیب نهایی را طبق سایز و نوع موها هماهنگ کنید.

۲. پس از مخلوط کردن مواد فوق نوبت به آماده‌سازی موها می‌رسد. برای این کار بهتر است ابتدا موهای خود را بشویید. در ادامه مقداری از خیسی آن را بگیرید و برای شروع کار آماده شوید.توصیه ما این است که در این مرحله از پیشبند و لباس مناسب استفاده کنید زیرا در صورتی که لباس شما به دکلره آغشته شود نمی‌توانید آن را پاک کنید.

۳. در مرحله بعد باید ترکیب مواد ساخته شده را به موهای خود بمالید. بهتر است این کار را با برس انجام دهید و ابتدا از ساقه مو آغاز کنید. علت این توصیه در رنگ‌پذیری بالای ریشه مو است. به همین دلیل بهتر است این کار را در دو مرحله انجام دهید.
ابتدا ساقه مو را به این مواد آغشته کنید و سپس مواد را به ریشه مو بمالید.

۴. موهای خود را با کلاه نایلونی بپوشانید تا زودتر به نتیجه برسید. البته در این مدت موها را به حال خود رها نکنید. سعی کنید مرتب آن‌ها را چک کنید تا از باز شدن رنگ ریشه مطمئن شوید.

۵. زمان مکث در این روش را بین ۷ تا ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید. مدت زمان مکث به موارد متعددی از جمله جنس موها و رنگ آن‌ها هم بستگی دارد. برخی از موها سریع ‌تر رنگ باز می‌کنند و برخی دیرتر. به علاوه رنگ ‌های شرابی، مشکی، حنایی و نارنجی نسبت به بقیه رنگ‌ ها به مدت زمان مکث بیشتری نیاز دارند.

۶. پس از این که موها رنگ باز کردند آن‌ها را به خوبی بشویید. شما می‌توانید در این مرحله رنگ موی مورد نظر خود را بزنید.

حال که مراحل کلی این روش را آموختید نوبت به یاد گرفتن نکات تکمیلی این روش رسیده است. در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره نموده‌ایم.

دکوپاژ رنگ موی فانتزی
استفاده از دکلره برخی اوقات منجر به زرد یا نارنجی شدن رنگ موها می‌ شود. یا این که ممکن است بعد از مصرف انواع رنگ مو فانتزی، بخواهید تغییری در رنگ آن‌ها ایجاد کنید. در این صورت موها به سختی به رنگ مورد نظر شما در می‌ آیند.

به این منظور ابتدا باید رنگ مو فانتزی را خنثی کنید و بعد رنگ مورد نظر را به موهایتان بزنید. در این حالت است که استفاده از دکوپاژ رنگ موی فانتزی توصیه می‌شود. در این حالت می‌توانید از این تکنیک برای دکوپاژ موی نارنجی، آبی، صورتی، سبز و دیگر رنگ‌های این چنینی استفاده کنید.

توجه داشته باشید، از آن ‌جا که موهایتان دکلره شده، استفاده مجدد از آن می ‌تواند آسیب رسان باشد. ولی این متد، ترکیب ضعیف شده دکلره است.

بنابراین می‌تواند بدون آسیب رساندن به موهایتان رنگ مورد نظر را ایجاد کند. البته بهتر است در این مورد موهایتان را به دست آرایشگر حرفه ‌ای بسپارید. سعی کنید کمترین آسیب را به تار موهای خود وارد کنید.

دکوپاژ موی شرابی
حتی جسورترین افراد نیز ممکن است بعد از رنگ کردن موهای خود به رنگ شرابی، تمایل به تغییر رنگ مو داشته باشند. احتمالا تا به حال شنیده‌اید که رنگ شرابی از موها پاک نمی‌شود یا نمی‌توانید رنگ جدید روی آن‌ها بزنید.
در هر حال از بین بردن رنگ موی شرابی بسیار سخت است. اما با این وجود غیر ممکن نیست.

در این بخش برای شما فرمولی تهیه کردیم تا بتوانید بدون دغدغه برای دکوپاژ موی شرابی اقدام کنید. برای از بین بردن این رنگ می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید.

ساخت ترکیب دکوپاژ موی شرابی
حال که تصمیم به این کار گرفته‌اید می‌توانید طبق فرمول زیر عمل کنید.

۱. ابتدا لباس مناسب برای این کار را بپوشید. دقت کنید که در صورتی مقداری از ترکیبات روی لباس شما بریزد، نمی‌توانید آن را پاک کنید.

۲. برای ساختن ترکیب، به پودر دکلره، اکسیدان و شامپو احتیاج دارید. باید پودر دکلره سفید را به اندازه برابر با اکسیدان شماره ۲ و شامپو ترکیب کنید. آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند.

۳. به کمک برس رنگ، ترکیب فوق را به موهای خود بزنید و صبر کنید. برای از بین بردن موی شرابی بهتر است زمان مکث بیشتری به موهای خود بدهید. مواظب باشید که این زمان آن ‌قدر زیاد نشود که موهایتان را بسوزاند.

۴. اگر مقداری از رنگ موهای شما تغییر کرده باشد، می‌توانید موهای خود را بشویید.

ممکن است تغییر رنگ، کمتر از انتظارات شما باشد. اما سعی نکنید زمان مکث را زیاد کنید. زیرا این کار باعث آسیب به موها می‌شود. در عوض برای تاثیر بیشتر این روش شاید مجبور شوید این عمل را در چندین نوبت تکرار کنید. زیرا رنگ شرابی با نخستین عملیات به تناژ بنفش تبدیل می‌ شود. این رنگ در مراحل بعدی به مرور به رنگ پایه می ‌رسد.

در نهایت برای تقویت مو از روغن ‌های تقویتی مناسب مانند روغن آرگان یا روغن زیتون یا انواع ماسک مو خانگی استفاده کنید.

دکوپاژ موی مشکی
رنگ موی مشکی یکی دیگر از چالش برانگیزترین رنگ‌ها به شمار می ‌رود که برای حذف آن باید صبوری به خرج دهید. ممکن است این ایده به ذهن شما برسد که با دکلره، آن‌ها را روشن کنید. اما این یک اشتباه بزرگ است که در نهایت موهای شما را نابود می‌کند. این کار حتی در مواردی موجب قطع شدن بخشی از موها می‌شود. به همین دلیل بهتر است از نمونه ضعیف شده آن که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

برای به دست آوردن ترکیب دکوپاژ موی مشکی هم باید مانند ترکیب برای موی شرابی اقدام کنید. فقط با این تفاوت که از بین رفتن رنگ موی مشکی به نسبت شرابی زمان مکث بیشتری نیاز دارد.

برای انجام این عملیات باید طبق دستورالعمل زیر پیش روید.

۱. اندازه‌های برابر پودر دکلره سفید، اکسیدان ۲ و شامپو را با هم مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا ترکیبی یکنواخت به دست آورید.

۲. به وسیله برس رنگ، ترکیبات فوق را روی موهای خود بزنید. سعی کنید این کار را از ساقه موهای آغاز کنید و در نهایت موها را بپوشانید.

۳. مدتی صبر کنید تا شاهد تغییر رنگ موهایتان باشید. البته در این زمان موها را چک کنید.

۴. بعد از این که تغییر رنگ به حد خاصی رسید موها را بشویید. توجه کنید که برای از بین بردن رنگ موی مشکی هم نیاز به تکرار پروسه در چندین مرتبه خواهید داشت. به همین خاطر نیازی نیست مدت زمان مکث را زیاد کنید. در این حالت موهای شما به شدت آسیب خواهد دید.

۵. در انتها می‌توانید از تقویت کننده‌های مناسب مانند روغن جوجوبا استفاده کنید. مصرف این مواد باعث تقویت موها می‌شود پس آن‌ها را فراموش نکنید.

دکوپاژ موی حنا شده
حنا از زمان ‌های گذشته به عنوان رنگ موی زنانه نزد خانم‌ ها استفاده می‌ شد. البته رنگ کردن مو با حنا در قدیم فقط به سبب مسائل زیبایی شناسی نبوده‌ است. در حقیقت این ماده گیاهی از خواص مفیدی هم برخوردار است که به سلامت مو و ناخن کمک می ‌کند.

استفاده از حنا در دهه‌ های اخیر، مانند زمان‌ های قدیم رواج زیادی نداشته ‌است. اما اخیرا با ترند شدن رنگ موی حنایی استفاده از این ماده گیاهی مجددا در میان بانوان رواج پیدا کرده.اگرچه حنا خواص زیادی دارد، اما متاسفانه به این راحتی از تارهای مو پاک نمی ‌شود. بنابراین دکوپاژ آن هم سخت‌ تر است.

دکوپاژ موی حنا شده در خانه
یکی از روش‌های موثر برای دکوپاژ رنگ حنایی استفاده از ترکیب روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آرگان است. کافیست مواد ذکر شده را با هم مخلوط کنید و به موهای خود بزنید.
سپس موهایتان را با کلاه رنگ یا کیسه بپوشانید و گرم کنید.
زمان مکث این ترکیب روی موها حداقل دو تا سه ساعت است. اما اگر بتوانید آن را به مدت بیشتری بر موهای خود بگذارید نتایج بهتری می ‌بینید.

البته این ترکیب موجب از بین رفتن فوری رنگ حنایی نمی ‌شود. اما به مرور زمان و با تکرار این عمل می ‌توانید شاهد کم رنگ شدن و تضعیف رنگ حنایی باشید.

پس از این که رنگ به خوبی تضعیف شد، از دکوپاژ برای از میان بردن باقیمانده رنگ استفاده کنید.

توصیه های مهم در انجام دکوپاژ
بعد از آشنایی با تمام مراحل این تکنیک، بهتر است مواردی را نیز در این باره رعایت کنید. در صورت توجه و دقت به توصیه‌های مراقبتی زیر می‌توانید تا حد زیادی از آسیب به موها جلوگیری کنید.

۱. دقت در میزان مصرف
اولین نکته که باید به آن توجه کنید این است که حدالامکان از مواد شیمیایی،مش،رنگ و دکوپاژ کمتر استفاده کنید.
پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف روی مو باعث صدمه و آسیب جدی به آن‌ها می‌شود.

۲. توجه به مراقبت‌های بعد از انجام دکوپاژ مو
بعد از انجام دکوپاژ مو به شدت خشک می‌شود و مستعد شکستن و دو شاخه شدن است. بنابراین بهتر است بعد از انجام این عملیات، قبل از حمام ساقه موهایتان را با روغن زیتون ، بادام ،آرگان یا روغن نارگیل چرب کنید. در نهایت بعد از گذشت نیم ساعت آن را بشویید.

توصیه‌ها و مراقبت های بعد از انجام دکوپاژ مو
۳. استفاده از شامپوی بدون سولفات
هنگام شستشوی موها بهتر است از شامپو بدون سولفات استفاده کنید. این نوع شامپوها به دلیل فقدان سولفات و انواع نمک، کمترین آسیب را به موهای شما وارد می‌کند.

۴. نکات شستشو مو
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بهتر است قبل از شستن مو به آن‌ها روغن بزنید و بعد از نیم ساعت به آبکشی اقدام کنید. در زمان شستشو موها سعی کنید خیلی آن‌ها را چنگ نزنید تا روغن زده شده به ساقه موها کاملا شسته نشود زیرا با شسته شدن روغن، موها دوباره مانند قبل حالت خشک پیدا کرده، مستعد دو شاخه شدن می شوند.

مزایای دکوپاژ :

۱. عملکرد و تاثیر بالا در تغییر رنگ مو
این عملیات برای پاک کردن رنگ موها به کار برده میشود . بنابراین اگر از رنگ موهای خود خسته شده‌اید یا رنگ موهایتان خراب شده است یا آن را دوست ندارید، به راحتی می‌توانید آن را پاک کنید.

مزایای دکوپاژ موها
۲. آسیب کمتر نسبت به دکلره
این روش به دلیل نسبت ترکیبات خاص از مواد اولیه، کمترین آسیب را به موهای شما می‌زند. در واقع نسبت به روش‌های مشابه مانند دکلره، دارای مواد ملایم‌تری است در نتیجه کمترین نارضایتی از آن گزارش شده است.

۳. بدون محدودیت رنگ‌پذیری
ممکن است روش‌هایی برای شما ناخوشایند باشد و دلیل آن نیز محدودیت در رنگ‌پذیری باشد. به عنوان مثال ممکن است با انجام عملیاتی خاص روی موهایتان، دیگر نتوانید استفاده از رنگ‌های دیگر را تجربه کنید.
توجه کنید که بعد از این کار بدون هیچ محدودیتی می‌توانید رنگ موی خود را تغییر دهید.

عوارض های دکوپاژ چیست؟
هر تکنیکی در کنار تمام مزایا دارای تعدادی معایب نیز می‌باشد. به همین خاطر در ادامه به عوارض دکوپاژ می‌پردازیم.

۱. تغییر حالت طبیعی مو
به طور کلی هر اقدام غیر طبیعی مانند اتوکشی مو،کراتینه،رنگ کردن مو و … موها را از حالت طبیعی خود خارج میکند. در این حالت ممکن است موهای شما وز شود و در نتیجه آن با حجیم شدن موها مواجه شوید.

۲. خشکی مو
اولین آسیبی که بعد از این تکنیک به چشم خواهد آمد، خشک شدن ساقه مو می‌باشد. در این حالت باید به طور منظم از انواع روغن‌ها و مواد تقویت کننده استفاده کنید تا این خشکی باعث بروز اتفاقات بدتری برای موهایتان نشود.

معایب و عوارضی که ممکن است بعد از دکوپاژ مو به سراغ شما بیاییند
۳. ایجاد موخوره
چنانچه بعد از انجام این عملیات، موهای شما دچار خشکی شود بهتر اسن سریعا به آن رسیدگی کنید. اگر در دراز مدت به آن‌ها رسیدگی نشود منجر به دو شاخه شدن مو یا همان موخوره می شود. در این شرایط نه تنها ظاهر موها زشت می‌شود، بلکه باعث شکستن آنها نیز می‌شود.

شکستگی و دو شاخه شدن موها بیشتر در کسانی دیده می شود که کف سر چربی دارند اما ساقه موی شان خشک است و فرد از رنک کردن مو برای کنترل چربی غیرطبیعی مو خود استفاده میکند .

۴. ایجاد انواع حساسیت‌ها و التهابات
استفاده از مواد شیمیایی از جمله روش مورد بحث، فقط منجر به خشک شدن و دو شاخه موها نمی شود و حتی ممکن است باعث بروز بعضی حساسیت ها مانند خارش خفیف در پوست سر شود.

اگر بانوان از مواد حساسیت زا به مدت طولانی و به کرات استفاده کنند سیستم ایمنی بدنشان واکنش شدیدتری نشان می دهد و این واکنش به صورت کهیرهای شدید بروز می کند.

بعضی افراد هم بعد از انجام این متد یا روش‌هایی مانند مش و رنگ، پوست سرشان ملتهب شده و خارش پیدا می کند و روی کف سرشان هم دانه های قرمز رنگی دیده می شود.

البته مواجهه با مواد شیمیایی به همین علائم منحصر نشده و گاهی اوقات صورت و اطراف چشمان هم متورم می شود در صورتی که علائم فوق را دارید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر