یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش ساختن باغچه در حیاط کوچک یا بالکن

عکس, آموزش ساختن باغچه در حیاط کوچک یا بالکن

برای داشتن یک باغچه سر سبز نیازی به حیاط های بزرگ یا بالکن های بزرگ نیست . شما می توانید یک باغچه بینظیر در حیاط کوچک خود بسازید یا داخل بالکن….

آموزش ساختن باغچه در بالکن:

ایجاد فضای خوب
چنانچه منزلتان در مکانی مناسبی احداث شده باشد به آسانی می‌توانید باغچه درست کنید، حتی با درختانی بزرگ! چنانچه می‌خواهید باغچه‌ای بزرگ داشته باشید تمامی سطح آن را توسط خاک بپوشانید. علاوه بر این از گلدان هم می‌توانید استفاده کنید.

ضدآب نمودن خاک باغچه
چنانچه باغچه بالکن را ساختید، سطح باغچه را افزون بر خاک به گونه‌ای آماده کنید که ضد آب باشد.

بررسی نوع خاک برای درست کردن باغچه
همان‌طور که خود مستحضرید یکی از مهم‌ترین شرایط برای داشتن باغچه‌، خاک مناسب می‌باشد. بنابراین برای داشتن خاک مرغوب بایستی ترکیبی از خاک، کمپوست و کود را درست کنید، افزون بر این لازم است که مواد مغذی را به خاک بیفزائید.

استفاده از گلدان
چنانچه تمایل به درست کردن باغچه دارید می‌توانید از ساده‌ترین لوازم استفاده کنید. گلدانی خریداری کنید و در آن بامیه و گوجه که نیاز به فضای زیادی ندارند، بکارید.

تامین کردن آب باغچه
در این خصوص نکته مهمی وجود دارد، چرا که این مورد را بایستی مطابق با هر فصل، تغییر دهید. در فصل تابستان باید روزی دو بار به گیاهی که کاشته‌اید آب دهید و خاک را مرطوب نگه دارید و در فصل زمستان نخست بایستی خاک را با دستتان فشار دهید و سطح رطوبت خاک را بررسی نمائید و پس از آن اقدام به آبیاری نمائید.

ساختن باغچه در حیاط :

عکس, آموزش ساختن باغچه در حیاط کوچک یا بالکن

قدم اول :

در ابتدا مشخص کنید چه باغچه‌ای می‌خواهید، باغچه گل، سبزیجات یا صیفی‌جات؟ چنانچه تصمیم دارید باغچه گل درست کنید تمایل دارید چه نوع گلی بکارید، گل‌های یک ساله‌ای را که بایستی هر سال مجدداً کاشته شوند اما در فصل تابستان رنگی بی‌همتا دارند؟ یا گل‌های چند ساله‌ای که مدت زمان گل دادنشان کوتاه بوده اما تا چندین سال قرار است برایتان بمانند؟ البته شما می‌توانید هر دو نوع ترکیب را با هم بکارید. دیگر تصمیم با خود شماست. فقط به شما توصیه می‌کنیم نخست با تکه کوچکی از زمینی که برای این کار در نظر گرفته‌اید آغاز نمائید چرا که موفق شدن در فضایی که کوچک می‌باشد بهتر از شکست خوردن در زمینی بزرگ است.تقریباً تمامی سبزیجات و بیشتر گل‌ها به مدت ۶ ساعت به آفتاب کامل و مستقیم احتیاج دارند. مکانی که برای درست کردن باغچه در نظر گرفته‌اید به مدت یک روز تحت نظر بگیرید و حرکت خورشید و مقدار و مدت زمانی که زمین انتخابی‌تان نور دریافت می‌نماید مشاهده نمائید. امکان دارد زمینی را که جهت درست کردن باغچه در نظر گرفته‌اید میزان نوری که دریافت می‌کند بیش از مقداری باشد که خود تصور می‌کردید. اما اگر تکه زمین مورد نظرتان نور زیادی ندارد ناامید نباشید.اغلب گیاهان می‌توانند نور کم و همچنین سایه را تحمل نمایند و حتی گیاهانی وجود دارند که تنها در سایه رشد می‌نمایند. از منابعی همچون کتاب، اینترنت، گلفروشی و غیره می‌توانید برای دانستن این موضوع که هر گیاهی برای رشد به چه میزان نور نیاز دارد جست‌و‌جو کنید. باغچه مورد نظر خود را در مکانی درست کنید که امکان نادیده گرفتنش وجود نداشته باشد. جلوی پنجره اتاقتان، جلوی در و غیره. افزون بر این چنانچه بتوانید آن را در جایی که به منبع آب نزدیک باشد درست کنید بسیار عالی می‌شود! چرا که جهت آبیاری آن مجبور به بلند کردن گالن‌های سنگین تا مسافتی طولانی نخواهید بود.

قدم دوم :

زمینی را که برای درست کردن باغچه‌اتان در نظر گرفته‌اید از شر چمن‌هایی که آن را پوشانده‌اند خلاص نمائید. چناچه دوست دارید سریع‌تر به نتیجه برسید می‌توانید آن‌ها را از ریشه بیرون آورید. اما روش آسان‌تری هم وجود دارد و آن این است که آن‌ها را با روزنامه از بین ببرید. به این منظور لایه‌ای به ضخامت ۵ صفحه که به اندازه کافی ضخیم است تهیه کنید. روزنامه‌ها را روی چمن قرار دهید و لایه‌ای از خاک گلدان و خاک سطحی و یا کمپوست به ضخامت ۸ سانتی‌متر روی روزنامه‌ها بریزید. البته برای این کار بایستی صبر داشته باشید چرا که تقریباً ۴ ماه زمان لازم است تا لایه کمپوست و روزنامه‌ها تجزیه گردند.

قدم سوم :

خاک دائماً نیاز به تقویت دارد. راه حل این کار آسان است. این راه حل آسان استفاده از مواد طبیعی است. لایه‌ای به ضخامت ۵ الی ۸ سانتی‌متری که شامل برگ‌های تجزیه شده، چمن چیده شده و خشک شده است به خاک بیفزائید. خاک را حفر کنید و لایه‌ای را که درست کرده‌اید در خاک دفن نمائید عناصر طبیعی را به خاک مورد نظرتان بیفزائید. چنانچه تمایل ندارید خاک را بکنید و یا اصلاً تمایلی به حفر کردن چاله ندارید این عناصر طبیعی را به صورت لایه‌ای روی خاک بگذارید.آن‌ها پس از گذشت چندین ماه راه خود را از درون خاک باز می‌کنند. چنانچه تمایل دارید در مورد خصوصیات فیزیکی و همچنین شیمیایی خاک مورد نظرتان بدانید مقداری از آن را به آزمایشگاه‌ خاک شناسی که در شهرتان وجود دارد ببرید. آن‌ها شما را در این خصوص که به چه میزان خاک از کدام تکه زمین به آن‌ها بدهید و این‌که زمان مناسب برای انجام نمونه‌گیری چه زمانیست راهنمایی خواهند کرد. پس از گذشت چندین هفته که نتیجه آزمایش تعیین شد مهندسان خاک شناسی به شما خواهند گفت که خاکی که دارید چه کمبودهایی دارد و نحوه جبران و اصلاح کردن این کمبودها چگونه است.

قدم چهارم :

یکی از راه‌هایی که سبب نرم شدن خاک می‌شود حفر کردن و زیر و رو کردن آن می‌باشد. اما بهتر است بدانید زمانی‌که خاک خیلی خشک و یا خیس است، زیر و رو نمودن و شخم زدن آن سبب می‌شود ساختمان آن آسیب ببیند. به منظور تشخیص زمان مناسب برای شخم زدن، مقداری از خاک مورد نظر خود را که اندکی هم دارای رطوبت است در دستتان بگیرید، بایستی خاک در دستتان به صورت گلوله‌ای نرم در آید و هنگامی‌که خواستید آن را به زمین بیندازید به راحتی تکه تکه گردد.

چنانچه خاک مورد نظرتان به این شکل بود نشان دهنده این است که باغچه‌اتان برای شخم زدن آماده است. برای شخم زدن و زیر و رو کردن ۲۰ الی ۶۳ سانتی‌متری سطح خاک و همچنین مخلوط کردن کمپوست‌هایی که در مرحله تقویت خاک ذکر آن گذشت می‌توانید از یک بیل و یا شن کش استفاده نمائید. گفتنی است که زیر و رو نمودن سطح خاک در باغچه‌هایی که قرار است سبزیجات و یا گیاهان یک ساله بکارید، فقط یک بار در طول سال و در فصل بهار پیش از این‌که گیاهان را بکارید لازم است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر