یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش ساختن کوکداما یا باغ معلق حرفه ای از انواع گل ها

عکس, آموزش ساختن کوکداما یا باغ معلق حرفه ای از انواع گل ها
کوکداما در واقع سبکی از باغبانی مردم ژاپن است که به آن باغ معلق هم می گویند . این توپک خزه ای می تواند دکوراسیون منزل شما را زیباتر کند که در ادامه توضیح می دهیم چگونه ساخته می شود و بهترین گل ها برای آن چه هستند. این توپک ها بهترین گزینه برای گیاهان آویز هستند. ابتدا ظرف آبی را آماده کنید کوکداما را تا جایی که ساقه های گیاه در آب فرو نرود، در آب فرو برید. پنج دقیقه صبر کنید و کوکداما را از آب بیرون بیاورید.در ابتدا که توپک را در آب غوطه ور می کنید به خاطر وزن کم توپک روی آب می ایستد و پس از جذب آب سنگین شده و به کف ظرف می رود. دقایقی صبر کنید تا آب اضافی خارج شود. سپس آن را در جای خود آویز کنید.بهترین زمان برای آبیاری وقتی است که وزن توپک کم شود. به راحتی با دست نیز قابل تشخیص است. وقتی احساس کردید کوکداما دچار کاهش وزن شده وقت آبیاری آن فرا رسیده و به روش بالا آن را آبیاری کیند.البته استفاده از اسپری آب نیز تاثیر گذار است.در فصول مختلف میزان آبیاری گیاه متفاوت است. در فصول گرم آب زودتر تبخیر می شود و گیاه به آب بیشتری برای رشد نیاز دارد و در فصول سرد گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد.برای اینکه بدانید کوکداما را در چه میزان نوری نگهداری کنید. باید به گیاه داخل کوکداما توجه کنید. اگر گیاه نور دوست بود کوکداما را نزدیکی پنجره نگهدارید و اگر گیاه سایه را ترجیح می داد گیاه را به محیطی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.دقت کنید که کوکداما را در نزدیکی بخاری یا کولر مستقیما قرار ندهید . زیرا باعث از بین رفتن سریع گیاه شما می شود.همانطور که می دانید کوکداما با مواد مغذی پر شده است و به این ترتیب گیاه تا چندین ماه به کود رسانی نیازی ندارد و به خوبی تغذیه می شود. اما بعد از گذشت چهار الی پنج ماه باید گیاه را تغذیه کنید. بهترین روش نیز استفاده از کود مایع است.فصل بهار و تاستان برای کود رسانی به گیاه زمان مناسبی است. با توجه نوع گیاهی که داخل کوکدما است میزان کود را تعیین کنید.برای کود رسانی به دو روش می توانید عمل کنید.
یک: در هنگام آبیاری گیاه کود را داخل آب بریزید و بعد کوکداما را در آب بگذارید.دو: کود را بر روی کوکداما اسپری کنید.دقت کنید که کود رسانی بیش از حد به گیاه باعث سوختن برگ های آن می شود. پس حتما در هنگام تهیه کود و و حل کردن ان در آب به مقدار مورد نیاز برای مصرف توجه کنید. حتما طبق دستور العمل نوشته شده بر روی کود عمل کنید.گیاه داخل کوکداما نیز مانند سایر گیاهان رشد می کنند و ریشه های آن ها نیز بزرگ می شود. بعد از گذشت چندین ماه تا یک سال کوکداما برای رشد رشه های گیاه جا ندارد و کوچک می شود. در این زمان باید کوکداما را تعویض کنید. در صورتی که نمی توانید کوکداما دیگری بسازید گیاه را به یک گلدان مناسب منتقل کنید تا گیاه زنده بماند.
انتقال گیاه به کوکداما دیگر:ابتدا نخ های دور کوکداما را باز کنید. سپس با احتیاط خزه ها را از ریشه های گیاه جدا کنید. سعی کنید به ریشه ها آسیبی نزنید. حال با استفاده از خزه های سبز جدید می توانید دوباره فرایند پیچیدن کوکداما را انجام دهید. فقط دقت کنید که نخ ها و الیاف استفاده شده برای کوکدامای قبلی را از آن جدا کنید تا به گیاه آسیب نزند.در کل باید این نکته را ذکر کنیم که گیاه در خاک رشد بهتری نسبت به توپک های خزه ای دارد. پس بهتر است گیاه را پس از مدتی از توپک های خزه ای خارج کرده و در گلدان بکارید.
چه گیاهانی برای کوکداما مناسب اند ؟برای انتخاب گیاه باید به چند نکته توجه کنید. اگر سرعت شد گیاه زیاد باشد به زودی مجبور که تعویض کوکداما و یا انتقال گیاه به گلدان خواهید بود. پس گیاهانی را انتخاب کنید که سرعت رشد کمتری دارند و مدت زمان بیشتری می توان آنها را در کوکداما نگه داشت و از زیبایی آنها لذت برد.گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند و نسبت به کم آبی مقام تر اند برای کوکداما گیاهان مناسبتری هستند.اکثر گیاهان در کوکداما رشد می کنند . اما کاکتوس ها و ساکولنت ها چون یه خاک های شنی نیازمند هستند. درست کردن کوکداما برای آنها کار دشواری است و اگر مهارتی در این زمینه ندارید بهتر از گیاهان دیگر برای اینکار استفاده کنید.آگلونما، برگ انجیری، پتوس ،سانسوریا پا کوتاه، گیاه گندمی،نخل شامادورا، سرخس و…برای این باغچه های معلق گزینه ی مناسبی هستند. از آنجایی که پتوس یک گیاه با شاخه های آویز است برای آویز کردن گیاه بسیاری جذابی است.اگر تمایل داشتید از سانسوریا استفاده کنید در صورتی که می خواهی کوکداما را آویز کنید حتما از گونه ی سانسوریا پا کوتاه استفاده کنید. در غیر این صورت سانسوریا شمشیری نیز مناسب است.
چگونه یک کوکداما حرفه ای بسازیم؟برای ساخت این باغچه های معلق به گیاه مناسب، خزه سبز و کاغذی، خزه خشک شده و نخ های کنفی نیازمندیم.خاک آن نیز باید از خاک بنسای، خاک باغچه و زغال سنگ نارس تشکیل شده باشد.ابتدا گیاه را از محل فعلی خود خارج خارج کنید ک ریشه ها را به آرامی بتکانید.خزه های خشک را که از قبل خیسانده اید با دست بفشارید تا آب اضافی آن خارج شود.
خزه ها را به دور ریشه ها بپیچید و سعی کنید در این فرایند دور همه ی ریشه ها پوشیده شود و ریشه ها آسیبی نبینند.خاک خاک ها را با هم ترکیب کنید و به قدری آب درون ان بریزی که مانند گل کوزه گری شود.از گل به مقدار لازم برداشته و دور خزه ها را به طور کامل بزنید.حال باید از خزه های کاغذی برای پوشاندن آن استفاده کنید.نخ کنفی را دور تا دور کوکداما بپیچید به قدری این کار را ادامه دهید تا از استحکام کوکداما مطمئن شوید.حال کوکداما را از جای مناسب آویز کنید.به همین راحتی شما یک کوکداما دارید . می توانید با رعایت نکات روش نگهداری کوکداما و توجه به نوع گیاه آن را در مکان های مختلف قرار دهید.کوکداما ارکیده یکی از زیبا ترین هاست. اما توجه داشته باشید که گل ارکیده به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. پیشنهاد می کنم بل از خرید هر گیاه ابتدا به شرایط نگهداری آن توجه کنید. سپس آن را خریداری کنید. با یک سرچ ساده می توانید به اطلاعات زیادی درباره گیاهان دسترسی پیدا کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر