یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش سبزه خاکشیر داخل تنگ ماهی و روی یونولیت

عکس, آموزش سبزه خاکشیر داخل تنگ ماهی و روی یونولیت

خاکشیر یکی از بذرهای بسیار زیبا برای سبزه عید است که شما می توانید امسال برای هفت سین خود تنوع زیبایی ایجاد کرده و آن را داخل تنگ ماهی یا روی یونولیت سبز کنید. هر دو آموزش در همین صفحه برای شما عزیزان قرار داده شده است. پیشاپیش سال جدید مبارک باد.

مدت زمان سبز نموده سبزه با خاکشیر پنج یا شش روز است، پس می توانید آن را در روزهای آخر سال نیز تهیه نمایید.سعی کنید از خاکشیرهای تازه استفاده نمایید تا سبزه شما یکدست و زیباتر شود و به طور کامل سبز کند.خاکشیر اگر به مدت پنج یا شش ساعت در آب باشد لعاب می دهد و برای استفاده آماده می شود.برای خیساندن خاکشیر و نتیجه گیری بهتر به ازای بک پیمانه خاکشیر از پنج پیمانه آب استفاده کنید.بذر خاکشیر تقریبا مشاهده با بذر شاهی است و نحوه سبز نمودن هر دو یکسان است.

شما میتوانید به جای خاکشیر از بذر شاهی نیز استفاده کنید. این دو بذر بهترین بذرها برای کاشتن سبزه روی سفال و شکل دادن به آن هستند .

نحوه انداختن سبزه خاکشیر در تنگ شیشه ای

برای درست کردن سبزه خاکشیر قبل از هر چیز از تازه بودن خاکشیر خود مطمئن شوید. زیرا خاکشیر‌های مانده یکی در میان جوانه زده و سبزه شما کم پشت و کچل خواهد شد. مقدار خاکشیری که برای درست کردن سبزه خاکشیر در تنگ ماهی نیاز دارید به اندازه تنگ بستگی دارد.

بذر خاکشیر را به مدت یک شب در آب ولرم بخیسانید. همانطور که می‌دانید دانه خاکشیر هنگام خیس خوردن حالت لعابی و ژله‌ای پیدا می‌کند و به همین دلیل به راحتی به تنگ ماهی که در نظر گرفته اید خواهد چسبید. پیشنهاد می‌کنیم برای خیساندن خاکشیر و نتیجه‌گیری بهتر، به ازای یک پیمانه خاکشیر از پنج پیمانه آب استفاده کنید. خاکشیر تقریبا با بذر شاهی مشابه است و نحوه سبز نمودن شاهی و خاکشیر یکسان است. همچنین می‌توانید بذر سبزه خاکشیر و خرفه را همزمان سبز کنید.

از آنجایی که بذر خاکشیر لعاب دارد، قبل از قرار دادن آن در تنگ بهتر است یک تکه ماکت تهیه کنید و بذر‌ها را روی آن بمالید. همانطور که گفته شد بذر خاکشیر به خاطر حالت لعابی که دارد به هر سطحی می‌سبد و شما می‌توانید بسته به شکل و اندازه تنگتان از یک ماکت کروی شکل یا هر ماکت دیگری که دوست دارید، استفاده کنید.
به این منظور ابتدا سطح ماکت را کمی خیس کنید و روی آن را با یک لایه پنبه به ضخامت یک سانتیمتر به طور کامل بپوشانید، سپس در مرحله بعد روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف نخی بکشید. برای ثابت ماندن پارچه و پنبه می‌توانید از کاموا کمک بگیرید.

سطح پنبه‌ای و پارچه روی آن را به طور کامل نمدار کنید و بذر‌های خاکشیر خیس خورده را روی آن بمالید. دقت کنید بذر را فقط یک لایه با ضخامت ۱ تا ۳ سانتیمتر روی پارچه بمالید و سپس آن را در انتهای تنگ قرار دهید. همچنین می‌توانید قبل از آن داخل تنگ مقدار خاک ژله‌ای یا سنگریزه‌های رنگی بریزید.

روی تنگ را برای مدت ۲ تا ۳ روز با پلاستیک شفاف که روی آن چند حفره ایجاد کرده‌اید، بپوشانید و آن را در محلی گرم و در برابر تابش نور خورشید قرار دهید تا بذر‌ها جوانه بزند. تا زمان جوانه‌زنی بذر‌ها لازم است سطح دستمالی که زیر بذر‌ها قرار داده‌اید، همواره مرطوب و نمدار باشد. بعد از سبز شدن بذرها، نایلون را بردارید و روزی دوبار با اسپری سبزه را آبیاری کنید. لازم نیست داخل تنگ آب بریزید، زیرا این کار باعث گندیدن و پوسیده شدن سبزه شما خواهد شد، همین که در طول روز با اسپری سطح سبزه را مرطوب حفظ کنید، کافی خواهد بود. همچنین مکانی که سبزه را در آنجا قرار می‌دهید باید خنک باشد تا از کپک زدن سبزه جلوگیری شود.شما می‌توانید برای زیبا و جذابتر شدن سبزه خاکشیر در تنگ شیشه ای، وسط آن را یک شاخه گل طبیعی قرار دهید یا از سنگریزه‌های رنگی و وسایل تزئینی دیگر بسته به مدل سفره هفت سین خود استفاده کنید.

عکس, آموزش سبزه خاکشیر داخل تنگ ماهی و روی یونولیت

برای سبزه روی یونولیت :

بذر مورد نظر را با مقدار کافی آب خیسانده وحدود ۴ ساعت زمان بدهید تا حالت لعاب دار به خود بگیرد به یاد داشته باشید مقدار آب لازم برای خیساندن بذر شاهی و… ۵ برابر مقدار بذر می باشد .

یونولیت را به شکل دلخواه خود ( موش ،طاووس، قلب، عروسک و…) برش بزنید . حال باید پارچه توری را روی یونولیت بکشید و از پشت یونولیت با سنجاق یا سوزن تور را بر روی یونولیت محکم کنید .

شکلی را که با یونولیت وتور آماده کرده اید را به کمک آبپاش خیس می کنید. روی شکل مورد نظر را یک لایه پنبه به ضخامت یک سانتی متر قرار دهید و روی پنبه را با یک پارچه بسیار نازک پوشش دهید . بذرها را که حالت لعاب دار و چسبناک پیدا کرده اند به صورت یک لایه نازک بر روی سطح مورد نظربه صورت مساوی پخش کنید

زمانی که مطمئن شدید بذرها به اندازه کافی بر روی سطح مورد نظر چسبیده اند، با آبپاش کاملا آن را آب بدهید . درآخر به وسیله کیسه ای پلاستیکی آن را بپوشانید به خاطر داشته باشید چند سوراخ برای تهویه مناسب روی نایلون به وجود آورید. سبزه عید را در مکانی با دمای معمولی به دور از نورآفتاب قرار داده و در دو روز اول پس از کاشت سه بار در روز آن را آبپاشی کنید.- نایلون باید به مدت دو روز (یعنی درست زمانی که بذرها جوانه زدند) روی سبزه بماند. پس از گذشت دو روز نایلون را از روی سبزه بردارید وروزی دو بار آن را آب پاشی کنید .

پس از سپری شدن یک الی دو روز، سبزه را روزی چند بار در هوای آزاد قرار داده و روزی یک بار آبپاشی کنید.- پس از گذشت چند روز، سبزه شما به همان شکلی که دوست داشتید و به اندازه کافی، رشد خواهد کرد.

 توجه داشته باشید که نایلون نباید به سطح ماکت بچسبد. زمان آبپاشی سبزه، نباید آب درون ظرف جمع شود زیرا باعث ایجاد بوی نامطبوعی می شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر