یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش سبزه درختچه یک طبقه و سه طبقه

عکس, آموزش سبزه درختچه یک طبقه و سه طبقه

شما برای درست کردن این سبزه درختچه ای زیبا به اسفنج قالبی ، چوب برای تنه ب قطر یک سانت ونیم، چسب حرارتی ،جوراب نازک زنانه ، تخم شاهی و گلدان سفالی و گچ نیاز دارید.

ابتدا اسفنج را به شکل دلخواه کروی یا تخم مرغی برش بزنید.اگر اسفنج قالبی شما از اندازه کره شما کوچکتر بود با چسباندن تکه های دیگر اسفنج مکعب را بزرگتر کرده و برش بزنید.توجه داشته باشید برای متصل کردن اسفنج ها چسب حرارتی را در مرکز اتصال بزنید.

پس از آماده شدن اسفنج، چوب یا همان تنه را درون آن فرو کرده و با چسب محکم کنید.با جوراب نازک تمام سطح کره را پوشانده و در انتها با سوزن ته گرد یا چسب حرارتی بچسبانید.چند ساعتی کره را درون آب قرار داده تا مرطوب شود، اکنون تمام تخم شاهی ها را که از قبل خیسانده اید و حالت چسبنده دارد را روی سطح جوراب بمالید.تنه درخت را درون گلدان قرار داده و با مخلوط آب و گچ پر کنید و هر روز با آبفشان به سبزه تان آب دهید.

کاشت سبزه به شکل درختچه ۳ طبقه ( لوازم مورد نیاز)

یک عدد قیف ، لوله پلیکای باریک ، الیاف درخت خرما ، پوست درخت مو ، چسب حرارتی ، بذر لعاب دار (مرو ، منداب، شاهی یا خاکشیر)

میله فلزی ظریف به طول دلخواه ، صفحه فلزی مانند سینی ، ۳ عدد سبد پلاستیکی ، پنبه  ، تنظیف

عکس, آموزش سبزه درختچه یک طبقه و سه طبقه

مرحله اول : آماده کردن ماکت برای سبزه درختی

میله فلزی را روی صفحه فلزی جوش دهید تا به عنوان تنه درخت شود. بزرگترین سبد را به اندازه میله فلزی سوراخ کنید، از میله رد کنید تا روی صفحه فلزی قرار بگیرد.سپس یک تکه لوله پلیکا از میله رد کنید و روی آن الیاف درخت خرما و یا پوست درخت مو بچسبانید.حالا سبد متوسط را مثل سبد بزرگ از میله رد کنید و با چسب حرارتی بالاتر از سبد بزرگ در جای خود محکم کنید. دوباره یک تکه پلیکا از میله رد کنید.در مرحله آخر سر قیف را ببرید و روی سبد کوچکتر بچسبانید تا حالت کله قندی به خود بگیرد. سبد کوچکتر را هم داخل میله فرو کنید.در پایان وقتی ماکت آماده شد، سبد‌ها را با پنبه و تنظیف روکش کنید.

مرحله دوم : خیس کردن بذر

در این مدل می توانید از انواع بذر لعابدار مثل بذر شاهی، منداب، خرفه، ریحان و… استفاده کنید. این بذر‌ها چون ظریف هستند زمان خیساندن کوتاهی دارند.معمولا بین ۲-۴ ساعت برای این کار کافی است.مقدار آبی که روی بذر می ریزید باید به اندازه ای باشد که حالت ژله ای به خود بگیرد چون اگر رقیق باشد بین دانه ها فاصله ایجاد می شود و سبزه ها کم پشت خواهد شد.

مقدار آب لازم خیس کردن بذرهای مختلف
مرو ………………………. ۴ برابر

منداب (کی کج) …………. ۵/۲ برابر

شاهی (ترتیزک) ………….. ۵ برابر

خاکشیر …………………… ۵ برابر

مرحله سوم : مالیدن بذر روی ماکت

ابتدا باید سطح ماکت را که قبلا با پنبه و تنظیف روکش کرده اید با آب افشان کاملا خیس کنید. سپس یک لایه از بذر خیسانده را به طور یکنواخت روی ماکت بمالید. دقت کنید اگر ۲ یا ۳ لایه بذر روی کار باشد باعث گندیدگی سبزه می شود. دقت کنید تمام سطح ماکت بذرها چسبیده باشند که سبزه تان زشت و خراب نشود.

مرحله چهارم : قرار دادن روکش نایلونی روی ماکت

بعد از اینکه بذرها را روی ماکت مالیدید، آن را آب پاش آب افشانی کنید و یک روکش نایلونی شفاف و بزرگی روی آن بگذارید. دقت کنید که نایلون با سطح ماکت تماس نداشته باشد، زیرا باعث خرابی سبزه می شود. سپس روی سطح نایلون ۲ سوراخ به ابعاد ۳×۳ سانتیمتر ایجاد کنید تا هوا داخل نایلون جریان پیدا کند و اضافه های نایلون را در زیر کار جمع کنید.راحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنک و پرنور قرار دهید. دقت کنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.

روش آبدهی و نگهداری سبزه درختی :در روز اول ۳ مرتبه بذر‌ها را با اسپری آب افشان کنید و روکش نایلونی را روی کار قرار دهید. از روز دوم به علت اینکه بذر‌ها ریشه کرد می توانید دیگر از آبپاش استفاده نکنید و به ملایمت آب را روی بذر‌ها بریزید، روز دوم هم احتیاج به ۳ بار آبدهی دارد و روکش نایلونی باز هم هنوز باید روی کار قرار بگیرد.در روز سوم و چهارم سبزه روی سطح کار نمایان می شود. دیگر نیازی به روکش نایلونی نیست در این مرحله سبزه به روزی ۲ بار آبدهی احتیاج دارد. در روز‌های بعدی سبزه به حد کافی رشد کرده است، در این مرحله به روزی ۲ بار آب دهی نیاز دارد. اکنون سبزه را روز‌ها در هوای آزاد و ه علت سردی هوا در شب ها به خانه منتقل کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر