یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش سریع درست کردن لقمه شربتی

عکس, آموزش سریع درست کردن لقمه شربتی

مواد لازم برای شربت

هل و زعفران به مقدار دلخواه
شکر ۴۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه
آب ۲۰۰ گرم معادل ۱ پیمانه
گلاب ۵۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
جوهر لیمو ۸/۱ قاشق چای خوری
گلوکز ۱ قاشق سوپ خوری

مواد لازم :
آرد ۱۳۰ گرم معادل ۱ پیمانه
آرد سمولینا ۸۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
نمک ۸/۱ قاشق چای خوری
وانیل ۴/۱ قاشق چای خوری
کره ذوب شده ۵۰ گرم
شیر خشک قنادی ۲/۱ قاشق سوپ‌خوری
شکر ۲/۱ قاشق سوپ‌خوری
مایه خمیر ۴/۱ قاشق چای خوری
آب ۱۰۰ تا ۱۲۵ گرم معادل ۲/۱ پیمانه

مقداری آب را در یک ظرف بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود، دقت کنید تا قبل از به جوش آمدن آب شکر کامل حل شود وگرنه شکرک می‌زند.ظرف را مدام تکان دهید تا شکر کامل حل شود و سپس مقداری گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا عطر گلاب در مخلوط پخش شود، بعد از این که آب به جوش آمد جوهر لیمو و گلوکز را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شوند.

سپس با توجه به ذائقه و دلخواه خودتان چند دانه هل و مقداری زعفران را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ زعفران باز شود و به مدت ۵ تا ۸ دقیقه اجازه دهید تا مخلوط بجوشد و غلیظ شود، بعد از این که به غلظت مناسب رسید از روی حرارت بردارید.

بعد مخلوط شربت را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خنک شود، سپس در یک ظرف دیگر آرد قنادی را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد آرد قنادی را با آرد سمولینا در یک ظرف بریزید و کاملا با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند.سپس وانیل و نمک را هم روی آن‌ها بریزید و با هم ترکیب کنید، بعد کره ذوب شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید و سپس شیر خشک، شکر و مایه خمیر را هم اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شوند و مخلوط را کمی با دست ورز دهید.

بعد آب ولرم را کم‌کم اضافه کنید و خمیر را ورز دهید، مقدار آب کاملا تقریبی است، پس به شکل کنترل شده آب را اضافه کنید و همزمان خمیر را ورز دهید تا خمیر منسجم و نرم و لطیف شود، و به دست نچسبد، سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید.با کیسه فریزر روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا در دمای محیط استراحت کند و منسجم شود، بعد از این زمان خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید، یک قسمت را با پلاستیک بپوشانید و کنار بگذارید و قسمت دیگر را کمی ورز دهید.

سپس مقداری از خمیر به اندازه تقریبا ۱۰ تا ۱۵ گرم را جدا کنید و با دست به آن فرم دهید و گرد کنید به شکل توپک درآورید، سپس بقیه خمیرها را با پلاستیک بپوشانید و هر خمیر را جدا ورز دهید و پهن کنید و به هر شکلی به دلخواه خودتان فرم دهید.

برای فرم دادن به خمیرها می‌توانید از توری فلزی استفاده کنید و گلوله‌های خمیر را ابتدا کمی با دست تخت کنید و بعد روی توری‌های مختلف با طرح‌های متفاوت فشار دهید تا طرح روی توری روی خمیر بیفتد و بعد خمیر را به شکل رولی جمع کنید.سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد از آن حرارت را کم کنید و خمیرها را در روغن داغ خوب سرخ کنید تا شیرینی‌ها مغز پخت شوند، سپس شیرینی‌ها را بچرخانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود.

بعد از این‌که شیرینی‌ها طلایی شد آن‌ها را از روغن خارج کنید و در شربت خنک بریزید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه اجازه دهید تا در شربت بمانند، اگر می‌خواهید شیرینی‌ها شربتی‌تر شوند اجازه دهید مدت بیشتری در شربت بمانند تا کاملا به خورد‌شان برود.

سپس شیرینی‌ها را از شربت خارج کنید و با توجه به سلیقه خودتان مقداری پودر پسته روی آن‌ها بریزید و تزیین کنید و بعد در یک ظرف بچینید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودشان را بگیرند و شربت کاملا به خورد شیرینی‌ها برود. در آخر تعدادی لقمه شربتی را در ظرف مناسب بچینید و این شیرینی‌های خوش عطر و طعم را همراه با چای سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر