یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش سنتی موفلک بندر عباسی

عکس, آموزش سنتی موفلک بندر عباسی

موفلک غذای سنتی بندر عباس است که  از گندم و جو پرک در آن استفاده می شود. این غذا با ماهی سرو می شود. بهتر است ماهی شما بدون استخوان باشد. تخم گشنیز یکی از طعم دهنده های خاص این غذای جنوبی است.

به اندازه نیاز ماهی بدون استخوان

۱/۵ پیمانه گندم و یا جو پرک

۲ قاشق تخم گشنیز

۲ عدد پیاز

به اندازه نیاز نمک و زردچوبه

ابتدا گندم یا جو پرک (دلانده) را درون دیگ تفت می دهیم تا سرخ شود، تا به قول معروف برشته گردد، برشته شدن به این معنی است که تغییر رنگ دهد و قهوه ای شود اما نسوزد.سپس گندم های به دست آمده را مثل برنج در آب خیس می کنیم، پیازها را ریز نموده و درون تابه ای درون روغن با حرارت ملایم تفت می دهیم، وقتی پیاز هنوز پخته نشده زردچوبه راذنیز به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

ماهی را قبل از شروع به تهیه موفلک درون قابلمه ی آب که حاوی زردچوبه و نمک است باید بجوانیم تا در این مرحله از آن استفاده کنیم، استخوان و پوست ماهی را جدا نموده و به همراه پیاز سرخ می نماییم.آبی که ماهی در آن جوشیده را دور نریزید زیرا لازم است، در این مرحله این آب را به پیاز و ماهی تفت داده شده می افزاییم، پس از جوش آمدن آب گندم خیسانده را به آن اضافه می کنیم، و زمان می دهیم تا آب غذا بخار شده و دم بکشد.

در صورت تمایل می توانید از ادویه های تند دیگری نیز مانند فلفل و یا ادویه های هندی نیز بهره ببرید، زیرا یکی از ویژگی های اصلی و مهم غذاهای جنوبی طعم تند دهان سوزش می باشد.زمانی که غذا دارد دم می کشد، کمی تخم گشنیز بر روی گندم ها بریزید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر