یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش شله زرد نذری برای تعداد بالا

عکس, آموزش شله زرد نذری برای تعداد بالا
برای درست کردن شله زرد نذری و جا افتادن آن از آموزش زیر استفاده کنید. این آموزش برای ۵۰ نفر است شما میتوانید اندازه ها را بر حسب تعداد افراد بیشتر یا کمتر کنید.
نکات طلایی شله زرد:توجه داشته باشید که برای درست کردن شله زرد باید شکر را درست بعد از وا رفتن و باز شدن برنج به آن اضافه کنید. در صورتی که برنج هنوز به خوبی پخت نشده باشد و شکر را اضافه کنید، مرحله پخت برنج کامل نخواهد شد.برای جلوگیری از ته گرفتن برنج بعد از اضافه کردن شکر باید تا حدود ۱۵ دقیقه مدام شله زرد را هم بزنید.برای درست کردن شله زرد در فر باید اجازه دهید برنج با آب فراوان روی گاز پخته شود. سپس شکر، گلاب و همه مواد را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. در نهایت می توانید شله زرد را داخل ظرف مخصوص فر بریزید. شله زرد را برای ۳۰ دقیقه در طبقه پایین فر قرار دهید تا آماده شود.به منظور برآورد مقدار آب مورد نیاز برای پخت شله زرد باید بدانید که معمولاً اگر برنج خوب خیس خورده باشد، حدود ۶ برابر بیشتر از مقدار برنج، به آب نیاز دارید.برای درست کردن شله زرد می توانید به جای استفاده از پودر هل، از عرق هل نیز استفاده کنید.شله زرد به دلیل داشتن برنج، مغزها و ادویه هایی مثل دارچین و هل دارای پروتئین، فیبر، ویتامین E و آنتی اکسیدان زیادی است.نکته مهم در طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر: بهترین هل برای شله ‌زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی‌پزی است. هل را بکوبید و به روش بن‌ماری و به صورت غیر‌مستقیم و با بخار آب دم کنید. روش کار به این صورت است که در یک ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یک ظرف کوچک‌تر و نشکن هل‌های کوبیده شده را با مقدار کمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ‌تر آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی که آب ظرف بزرگ‌تر به جوش آمد و بخار کرد، بخار این آب سبب می‌شود که هل در آب تقطیر شود و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف کنید و به شله‌زرد اضافه کنید.
مواد لازم 
خلال بادام: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفرام آسیاب و دم شده: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج مرغوب ترجیحا نیم دانه و خرد: ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۵۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۲۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: به مقدار دلخواه
پودر هل: ۳ قاشق چایخوری
گلاب: ۵ لیوان فرانسوی
خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین به مقدار دلخواه
برنج را بشورید و از شب قبل خیس کنید. برنج را داخل قابلمه بریزید و شش فنجان آب روی آن بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح شفته شود.بعد از حدود یک‌ ساعت شکر را اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زغفران را اضافه می‌کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد تا مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می توانید به برنج آب اضافه کنید. و اگر مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار شود. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید. چون خود شکر آب می‌اندازد.کل زمان لازم برای پخت شله‌زرد ۲ تا سه ساعت است. زمانی که شله‌زرد به غلظت دلخواه‌تان رسید هل، بقیه زعفران، گلاب و خلال بادام را اضافه کنید.در اواسط پخت شله زرد و زمانی که می‌خواهید شکر را اضافه کنید، بقیه زعفران دم کرده را به شله‌زرد اضافه کنید، تمام زعفران را در این مرحله اضافه نکنید و کمی برای مرحله پایانی باقی بگذارید. بعد از این‌که شله‌ زرد چند جوش زد و مقداری غلیظ‌‌تر شد در مرحله آخر گلاب و مقدار باقی مانده زعفران را به شله‌زرد اضافه کنید. تزیین شله زرد مجلسی نذری معمولا با دارچین، خلال پسته، خلال بادام و جملات و تصاویر مذهبی است.در روش درست کردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.در روش درست کردن شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می‌خواهید شله‌زرد درست کنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.در طرز پخت اصولی شله ‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشک شوند. وقتی که برنج‌ها کاملا خشک شد با کف دست برنج‌ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران آب را روی برنج‌هایی که با دست سابیده و خرد کرده‌اید بریزید.یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله ‌زرد استفاده کنید زمان پخت آن برای شله ‌زرد زیاد می‌شود و برنج‌ها از وسط نصف می‌شوند و ظاهر خوبی به شله ‌زرد نمی‌دهند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر