یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش عوض کردن فیوز ماشین

عکس, آموزش عوض کردن فیوز ماشین

در این پست نخست آمزوش تعویض فیوز را می گذاریم سپس اطلاعات مفیدی درباره جعبه فیوز ارائه می دهیم. (همیشه تعدادی فیوز استاندارد و مناسب و رایج (مانند نمونه‌های ۵ تا ۳۰ آمپر) در خودرو خود همراه داشته باشید.)

تعویض فیوز
خاموشی مقطعی بخش‌های مشخصی از خودرو باید بلافاصله شما را به سمت جعبه فیوز بکشاند.مطمئن شوید که فیوز‌ها شل نبوده و بصورت صحیح در جعبه فیوز در جای خود قرار گرفته اند.مطمئن شوید جریان عبوری از هر فیوز مطابق آمپراژ مشخص شده در دفترچه خودرو می‌باشد.
با استفاده از گیره مخصوص فیوز‌ها که در خود جعبه فیوز تعبیه شده است فیوز را خارج می‌کنیم. فیوز‌های سوخته را شناسایی نمایید فیوز‌های سوخته معمولا کمی سیاه و دودی شده و پلاستیک فیوز اندکی آب می‌شود. از این رو می‌توانید با بیرون کشیدن فیوز مورد نظر صحت و سلامت سیم آن را چک کنید و پس از آن به صورت چشمی، از طریق شکاف بالای فیوز (در فیوز‌های با روکش مات) و یا از طریق مشاهده بدنه فیوز (در فیوز‌های با روکش شفاف) اتصال یا عدم اتصال دو سر پایه را به یکدیگر چک می‌کنیم. اگر اتصال قطع شده بود، فیوز سوخته است و باید آن را تعویض نمود
فیوز سوخته شده را با فیوز مشابه و جریان آمپر یکسان جایگزین کرد. قبل از تعویض فیوز سوخته، علت سوختن فیوز را شناسایی نموده و پس از رفع عیب، فیوز سالم با آمپراژ مشابه را جایگزین نمایید.

آشنایی با فیوز خودرو : جایگزینی فیوز سوخته با فیروز‌های قوی‌تر می‌تواند باعث سوختن قطعات الکترونیکی اساسی خودرو شود.درصورتی که فیوز سوخته از نمونه ۱۵ آمپر بود، باید آن را با فیوز مشابه ۱۵ آمپر جایگزین نمایید. در صورت استفاده از فیوز با آمپر کمتر (مثال ۱۰ آمپر) باعث می‌شود فیوز طی زمان کوتاهتر بسوزد. همچنین جایگزینی آن با فیروز‌های قوی‌تر (مثلا ۲۰ یا ۳۰ آمپر) می‌تواند باعث سوختن قطعات مهم تری، چون ECU، پمپ بنزین، سیستم صوتی و سایر قطعات الکترونیکی اساسی خودرو شود. همواره برای جایگزینی از فیوز‌های استاندارد و مناسب استفاده کنید.
استفاده از فیوز غیر استاندارد و نامناسب احتمال بروز آتش سوزی در جعبه فیوز و اتاق خودرو به شدت افزایش می‌یابد.

جعبه فیوز :خودرو‌های سبک بین ۱۰ الی ۳۰ فیوز دارند.تعداد فیوز‌های خودرو بین ۱۰ تا ۱۰۰ عدد متفاوت باشد. معمولا خودرو‌های سبک بین ۱۰ الی ۳۰ فیوز دارند و خودرو‌های سنگین تعداد بیشتری فیوز در جعبه فیوز آن‌ها موجود است. بر روی هر فیوز اطلاعاتی در رابطه با حداکثر از شدت جریان عبوری از فیوز وجود دارد. اکثر فیوز‌های به کار رفته در خودرو در بخشی به نام جعبه فیوز خودرو گردآوری گردیده است.جعبه فیوز‌ها دربیشتر خودرو‌ها داخل کابین خودرو در داشبورد یا زیر فرمان تعبیه شده است البته در خودرو‌های معدودی جعبه فیوز در خارج از اتاق خودرو در محفظه موتور قرار دارد. در دفترچه خودرو مشخصات تمامی فیوز‌ها شامل نام، محل درج فیوز، جریان عبوری و عملکرد هر فیوز بصورت اختصاری برای هر فیوز ذکر شده است.

دلایل سوختن فیوز :

اضافه کردن دستگاه و تجهیزات غیر استاندارد به خروجی فندکی خودرو مانند پمپ باد همراه، افزودن پروژکتور‌های پرتوان، استفاده از سیستم صوتی قدرتمندتر از استاندارد
اتصال مستقیم و غیر اصولی ادوات برقی خارجی به خودرو
اتصال در سیستم برق و سیم کشی خودرو (به دلیل برخورد ابزار در زمان تعمیر خودرو)
باتری به باتری کردن غیر اصولی
خرابی دینام و استفاده از قطعات غیر استاندارد

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر