یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش عیب یابی و تعمیر کولر خودرو برای رانندگان

عکس, آموزش عیب یابی و تعمیر کولر خودرو برای رانندگان

کولر خودرو باید بتواند دمای هوا را تا ۴۰ درجه خنک و سرد نگه دارد اگر چنین نیست کولر خودروی شما مشکل دارد. زمان روشن یا خاموش کردن کولر، ممکن متوجه صدایی در زیر کاپوت شوید که مانند چنگک های یک خرچنگ یا جغجغه‌ صدا دهد که نشان از مشکلی در عملکرد کولر است.  حتی اگر هوای سرد هنوز  تولید می‌شود، این صدا می‌تواند مشکل کمپرسور کولر را نشان دهد.

آموزش تعمیر کولر : بخش اول: عیب یابی :خودرو را روشن کرده و سپس سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید. پس از اینکه خودرو را روشن کردید، سیستم تهویه مطبوع را روشن کرده و آن را روی بیشترین درجه قرار دهید. میزان گرمی، خنکی و یا سردی بادی که از دریچه های تهویه خارج می شود را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر احساس می کنید بادِ خروجی گرم یا خنک بوده و آنطور که باید سرد نیست، ممکن است مشکلی در خصوص جریان باد وجود داشته باشد.فن های خنک کننده رادیاتور را چک کنید. اگر این فن ها کار نمی کنند، ممکن است خودروی شما ایرادِ برقی داشته باشد.ممکن است لازم باشد برای افزایش جریان باد، فیلتر هوای اتاق را تعویض کنید.

چک کنید که آیا کمپرسور کولر کار می کند یا نه. پیش از اینکه بخواهید سیستم تهویه مطبوع خودرویتان را عیب یابی کرده و در صورت لزوم آن را تعمیر کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کمپرسور کولر کار می کند. ابتدا مکان سیستم تهویه مطبوع را در قسمت موتور پیدا کنید و پس از آن چک کنید که آیا مرکز پولی هم به همراه خودِ پولی می چرخد یا نه.یک کلاچ وجود دارد که هنگام کار کردنِ سیستم تهویه مطبوع درگیر می شود. اگر کلاچ درگیر باشد، مرکز پولی نیز به همراه خودِ پولی می چرخد.
اگر کلاچ درگیر نمی شود، امکان خرابی کمپرسور کولر وجود دارد و شاید لازم باشد که کمپرسور را تعویض کنید یا ممکن است این مشکل فقط با پر کردنِ گاز کولر برطرف شود.

سیم کشی که به کمپرسور کولر وصل شده را بررسی کنید. در بیشتر کمپرسور ها یک سیم وجود دارد که به کلاچِ برقی متصل شده است. کانِکتوری که وسط این سیم قرار دارد را پیدا کرده و آن را قطع کنید. یک قطعه سیم برداشته و توسط آن سیمِ کمپرسور را به قطب مثبت باتری متصل کنید. اگر صدایی بلند شبیه به “تق” به گوشتان می رسد، کلاچ برقی سالم بوده و به درستی کار می کند. در غیر اینصورت، کلاچ برقی باید تعویض شود. ممکن است برای تعویض کردنِ کمپرسور کولرِ خودروی شما به ابزار مخصوصی احتیاج باشد.اگر کمپرسور یا کلاچ نیاز به تعویض دارد، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چک کنید که نشتی در سیستم تهویه مطبوع وجود نداشته باشد. برای آسان تر شدنِ این کار می توانید از کیت های مخصوصِ تشخیص نشتی در سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید. در این کیت ها نوعی رنگ وجود دارد که در لوله ها جریان پیدا می کند و در صورت وجودِ روزنه یا شکاف، این رنگ از آنها نشت می کند و تشخیص دادنِ نشتی را آسان می کند.وطی کیتِ تشخیص نشتی را به درگاهِ کم فشار متصل کرده و آن را داخل سیستم تهویه مطبوع اسپری کنید.اگر نشتی در سیستم مشاهده کردید، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.اگر نشتی در سیستم پیدا نکردید، ممکن است مشکل فقط از کم بودنِ گاز کولر باشد.

بخش دوم: آماده شدن برای شارژ کردنِ گاز کولر :گازِ مخصوص کولر اتومبیلتان را تهیه کنید. آسان ترین روش برای تشخیص نوع گازِ مخصوصِ کولر هر خودرو، چک کردنِ سال تولید آن خودرو است. در تمام وسایل نقلیه ای که پس از سال ۱۹۹۵ ساخته شده اند، از گازِ R134a استفاده شده است. اگر سال تولید خودروی شما قبل از ۱۹۹۵ است، احتمالا در آن از گازِ R12 استفاده شده است.اگر گازِ مخصوص کولر اتومبیل شما R12 است، در این صورت امکان شارژِ آن توسط شما وجود نداشته و باید به یک تعمیرکار متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا آن را به گاز دیگری تبدیل کند.

توسط یک دماسنج، دمای محیط را اندازه گیری کنید. برای خواندن درجه مربوط به گاز کولر، باید ابتدا دمای محیط را اندازه گیری کنید. گاز کولر بسته به دما، فضای متفاوتی را داخل کپسول و سیستم تهویه مطبوع خودرو اشغال می کند. همین موضوع سبب می شود که درجه نشان دهنده میزان گاز در زمان های مختلف مقادیر متفاوتی را نشان بدهد.دانستنِ دمای محیط باعث می شود تا بتوانید درجه نشان دهنده میزان گاز را بطور صحیح بخوانید.

زمانیکه گاز منبسط می شود، فضای بیشتری را اشغال می کند و در نتیجه باعثِ افزایشِ فشار در داخل کپسول می شود.
مکانِ درگاهِ کم فشار را در سیستم تهویه مطبوع پیدا کنید. سیستم تهویه مطبوع خودروی شما دو درگاه دارد: یک درگاهِ کم فشار و یک درگاهِ پُر فشار. برای شارژ کردنِ گاز کولر باید درگاهِ کم فشار را پیدا کنید.جهت پیدا کردن درگاهِ کم فشار می توانید لوله های متصل شده به کمپرسور کولر را دنبال کنید تا یک نازل (سرشلنگ) نزدیک به قسمت پایین خودرو پیدا کنید.

اگر قادر به پیدا کردن درگاهِ کم فشار نیستید، می توانید از راهنمای تعمیراتِ خودرویتان کمک بگیرید.

با یک تکه پارچه اطراف درگاه را تمیز کنید. دقت کنید که در حین تمیز کردنِ محیط اطراف درگاه، درپوشِ درگاه و خودِ درگاه، کثیفی یا آشغال وارد درگاه نشود. ابتدا لوله اطرافِ درگاه و درپوشِ آن را تمیز کرده و سپس درپوش را بردارید و خودِ درگاه را تمیز کنید.

می توانید در صورت لزوم برای تمیز کردن لوله از اسپری پاک کننده ترمز استفاده کنید.شلنگِ مخصوص شارژ کردن را به درگاهِ کم فشار متصل کنید. داخل کیت شارژِ گاز کولر یک شلنگ وجود دارد. این شلنگ را به درگاهِ کم فشار که قبلا مکان آن را پیدا کرده بودید متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که سرِ دیگرِ شلنگ به نازلی که روی کپسول قرار دارد وصل باشد.اگر کپسول گازی که تهیه کرده اید به گِیج نیز مجهز است، شلنگ باید ابتدا به نازلی که روی گِیج است وصل شده و پس از آن به خودِ کپسول متصل شود.

شلنگ باید تا حدی بلند باشد که برای متصل کردنِ کپسول به درگاه نیاز نباشد کپسول را جایی داخلِ قسمت موتور قرار دهید.
فشار را اندازه گیری کنید. در حالیکه حواستان به صفحه گِیج است، دمای محیط را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید سطح فعلی گاز را تشخیص دهید. به محض اینکه شارژ کردن را آغاز کردید، باید گِیج را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید تشخیص دهید چه زمانی سیستم پُر شده است.در طول مدت شارژ کردن حواستان به گِیج باشد تا بتوانید در زمان مناسب شارژ کردن را متوقف کنید.اگر نحوه صحیح خواندنِ گِیج را نمی دانید، می توانید به دستورالعمل روی کپسول مراجعه کنید.بخش سوم: پُر کردنِ گاز
شیر کپسول گاز را تا حدی بچرخانید که پلمب روی کپسول باز شود. شیری که بالای کپسول گاز وجود دارد را در جهت گردش عقربه های ساعت بچرخانید تا قسمت بالای آن سوراخ شده و گاز وارد شلنگ و سیستم تهویه مطبوع خودرو شود.

امکان دارد باز کردنِ پلمب برخی از کپسول های گاز به روشی متفاوت انجام شود. در این صورت، می توانید برای آگاهی از روش باز کردنِ پلمب به دستورالعمل روی کپسول مراجعه کنید.
کپسول را صاف و ایستاده نگه دارید. در حالیکه گاز وارد سیستم تهویه مطبوع خودرو می شود، کپسول را صاف و ایستاده نگه داشته و چند وقت یک بار کپسول را تکان دهید. اگر کپسول صاف و ایستاده نباشد، به جهتِ افت فشار، پر شدنِ گاز به درستی انجام نخواهد شد.

تکان دادنِ کپسول هر چند وقت یک بار باعث می شود فشار کپسول حفظ شده و گاز را با فشار مناسب وارد سیستم تهویه مطبوع کند.
از کج کردن یا وارونه کردن کپسول خودداری کنید.
سیستم را از نظر نشتی تحت نظر داشته باشید. در حالیکه گاز کولر را شارژ می کنید، حواستان به نشانه های نشتی در سیستم تهویه مطبوع نیز باشد. اگر نشتی در سیستم مشاهده کردید، باید به یک مکانیک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا آن را برطرف کند. محل نشتی را علامت گذاری کنید تا در پیدا کردنِ مجدد آن به مشکل برنخورید.

هنگامیکه در حال شارژ کردنِ گاز کولر هستید، تشخیص نشتی نسبتا آسان خواهد بود.
شلنگِ مخصوص شارژ کردن را جدا کرده و کپسول را در محلی نگه داری کنید که خنک باشد. هر موقع که گِیج پر بودنِ گاز کولر را نشان داد، شلنگ را از درگاه جدا کرده و درپوش درگاه را ببندید. اگر پس از شارژ کردن کپسول خالی نشد، می توانید آن را نگه دارید تا در آینده مجددا از آن استفاده کنید.

اگر پس از شارژ کردن کپسول کاملا خالی شد، می توانید آن را دور بیاندازید.اگر قصد نگه داشتنِ کپسول را دارید، اطمینان حاصل کنید که نشتی نداشته باشد.در صورت لزوم به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر نشتی وجود داشته باشد یا کمپرسورِ سیستم تهویه مطبوع درگیر نمی شود، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که ممکن است برای تعویض کمپرسور کولر به ابزار مخصوصی نیاز باشد که شما آنها را نداشته باشید.

اغلب اوقات، سیستم AC قدیمی با وجود رسیدگی مناسب، زود نشت می‌کند؛ اتومبیل‌های قدیمی به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، لرزش و ساییدگی عمومی، احتمالاً دچار نشت می‌شوند. اتومبیل‌های قدیمی همچنین ممکن است با کمپرسور مشکل داشته باشند. هرچه کیلومتر بیشتری را پیمایش کرده باشید، قطعات کمپرسور ساییدگی و پارگی بیشتری را تجربه می‌کنند.اگر سیستم AC نشتی داشته باشد، یک تکنسین با استفاده از سنسور تخصصی، نشتی را بررسی می‌کند. اگر مکانیک یا تکنسین نشتی را پیدا کرد، باید قطعه نشتی جایگزین شود. اجزای متناوبی در سرتاسر اتومبیل قرار دارند و پیچیدگی چیدمان آن با توجه به مدل خودرو متفاوت خواهد بود به عنوان مثال، کمپرسور ممکن است به موتور متصل باشد، اما کندانسور می‌تواند نزدیک رادیاتور در جلوی ماشین باشد و اواپراتور اغلب در پشت داشبورد قرار دارد.خطوط، سوپاپ‌ها و سنسور‌ها در سراسر خودرو جریان دارند و همه چیز را به هم متصل می‌کنند. از آنجا که دستیابی به اجزای مختلف در برخی از اتومبیل‌ها سختتر است، هزینه تعمیر ممکن است به طور چشمگیری از مدل به مدل دیگر متفاوت باشد.اگر یک تکنسین متوجه شود که کمپرسور AC از کار افتاده است، ممکن است کل سیستم AC به زنگ زدگی یا ذرات فلز آلوده باشد. برای رفع آن، یک مکانیک مجبور است آن را از بین ببرد که ممکن است هزینه زیادی در بر داشته باشد. انجام خدمات تهویه مطبوع در اولین نشانه‌های بروز مشکل می‌تواند خطر را کاهش دهد، گرچه این کار ارزان نیست. اجازه ندهید سیستم AC برای مدت طولانی غیرفعال بماند، زیرا ممکن است خراب تر شود و تعمیر نهایی را پیچیده‌تر کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر