یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش قرمز خوش رنگ شدن قیمه و یک دست شدن آن

عکس, آموزش قرمز خوش رنگ شدن قیمه و یک دست شدن آن

اگر میخواهید یک قیمه خوش رنگ و خوش بو و جا افتاده و یک دست داشته باشید با این فوت و فن ها آشنا شوید 🙁 روش پخت در انتها قرار گرفته است )

پیش از هرچیز بهتر است در انتخاب ظرف پخت و سرو دقت کنید. ظرفی که برای پخت خورش قیمه انتخاب می‌کنید، بهتر است جنس مسی داشته باشد.

خورش قیمه را بهتر است در ظروف سفالی خوشرنگ سرو کنید تا زیبایی ظاهری آن را تا جای ممکن بالا ببرید.

استفاده از گوشت گوسفندی، خورشت قیمه را چرب‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌کند. گوشت گوسفند با استخوان، گوشت سر دست و مغز ران، خورش قیمه را بسیار لذیذ خواهد کرد.گوشت‌ها را تا حد ممکن ریز کنید. هرچه گوشت‌ها در قطعات کوچک‌تری برش خورده باشند، خورشت قیمه لذیذتر خواهد شد.

بعد از اینکه گوشت را با پیاز سرخ کردید و تغییر رنگ داد، به آن آب یا استاک گوشت خانگی یا کارخانه ای اضافه کنید. بعد از اینکه به جوش آمد، زعفران را اضافه کنید و در ظرف را روی آن بگذارید تا وقتی که گوشتتان بپزد.

اگر می‌خواهید خورش قیمه مجلسی شما، رنگ زیبایی بگیرد، چند گوجه فرنگی را رنده یا پوره و به گوشت اضافه کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی کمی سرخ شود و طعم خام خود را از دست بدهد. سپس به آن آب جوش یا آب قلم اضافه کنید.

اگر به جای آب در طرز تهیه خورش قیمه از آب قلم استفاده کنید، خورش‌تان بسیار لذیذتر می‌شود.

در هنگام سرخ کردن پیاز دقت کنید که اگر زیاد سرخ شود با اضافه کردن مواد بعدی خواهد سوخت.

گوشت را زیاد سرخ نکنید چرا که زمان پختش بیشتر خواهد شد.

اضافه کردن دارچین به قیمه بسیار روی طعمش تأثیر می‌گذارد.

برای غلیظ شدن قیمه اجازه دهید مواد با حرارت کم آرام‌آرام بپزند و می‌توانید چند تکه گوجه هم در حین پخت اضافه کنید.

تفت دادن گوشت به اندازه کافی سبب گرفته شدن بوی تندی آن می‌شود این موضوع برای لپه هم صادق است.

لپه را می‌توان به صورت جدا یک ربعی داخل آب پخت تا بوی لپه گرفته شود و در چهل دقیقه آخر به خورش اضافه کرد تا له نشود.حتما زمان پخت قیمه را طوری تنظیم کنید که لپه‌ها کاملا پخته شوند و زیر دندان سفتی آنها حس نشود. در صورت سفت بودن لپه‌ها، حسابی دستپخت خودتان را زیر سوال می‌برید.

ربی که اضافه می‌کنید ممکن است گاهی سبب تیره شدن خورش شود. پس حواستان باشد که از رب خوش‌رنگ استفاده کنید.

برای تلخ نشدن قیمه می‌توانید داخل لیموها را جدا کنید یا لیموها را از قبل در آب بخیسانید. گاهی هم پس از چند جوش لیموها را از خورش خارج می‌کنند تا تلخ نشود.

برای طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیموی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش ظاهر بهتری پیدا کند.

توصیه می‌شود در هنگام طبخ خورشت قیمه، از آبلیمو استفاده نکنید و به جای آن، از لیمو عمانی کمک بگیرید.
چطور تلخی لیمو عمانی را بگیریم؟ برای اینکه لیمو عمانی طعم ویژه‌ای به غذا بدهد و تلخ نشود، روی پوست آن را چند سوراخ ایجاد کنید. همراه با مقداری آب، در یک شیرجوش به اندازه ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید. زمانی‌که خواستید از لیمو عمانی‌ها در خورش قیمه استفاده کنید، آنها را از آب خارج کرده و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش قیمه به آن اضافه کنید.می‌توانید لیمو‌ عمانی‌ها را سوراخ کنید و فقط در آب ولرم بیندازید. هنگام استفاده آنها را آب خارج کنید.
بلافاصله بعد از اضافه کردن لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی را در یک تابه، به همراه روغن تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. فلفل، زنجبیل، گرام ماسالا و ادویه خورشی را در این مرحله به خورش اضافه کنید.

در ترکیب ادویه خورش قیمه، اضافه کردن کمی زنجبیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، عطر و تندی خوبی به خورش قیمه زعفرانی مجلسی می‌دهد.

در صورت اضافه کردن دارچین، رنگ خورش شما تیره می‌شود، اگر دوست دارید یک خورش قیمه روشن داشته باشید پودر دارچین اضافه نکنید. چوب دارچین داخل آن بیندازید.

افزودن کمی پودر هل و گلاب، فوت کوزه‌گری طرز تهیه خورش قیمه خواهد بود. با این کار طعم خورش قیمه را دگرگون می‌کنید.(خالی از لطف نیست که بدانید آشپزهای قدیمی که خورش قیمه را برای نذری طبخ می‌کردند، قبل از اینکه خورش قیمه را بپزند و هنگامی که دیگ را روی آتش می‌گذاشتند، همه دیواره‌های داخلی دیگ را با گلاب می‌شستند و آغشته می‌کردند تا هنگام پخت و از همان ابتدا، طعم گلاب در خورش قیمه غالب شود.)
یکی از مهم‌ترین رازهای خورش قیمه مجلسی و نذری خوشمزه برای جا افتادن و غلیظ و لعابدار شدن این است که خورشت را روی شعله بسیار ملایم گاز بپزید. استفاده از زودپز هر چند باعث می‌شود خورشت قیمه زودتر بپزد ولی هرگز طعم یک خورش قیمه جا افتاده را نخواهید چشید.
۳۰-خورش قیمه را با برنج زعفرانی سرو کنید و در کنار آن از انواع ماست و سبزی‌های خوردنی هم برای هر چه بیشتر لذیذ شدن خورشت استفاده کنید.

مواد لازم :

لپه درجه یک
گوشت گوسفند یا گوشت گوساله خرد شده
رب گوجه‌فرنگی
پیاز خرد شده
لیمو عمانی
زعفران دم کرده
ادویه لازم مانند نمک، فلفل و زردچوبه
سیب‌زمینی خلالی

آموزش :

در ابتدا پیاز را به خوبی سرخ می‌کنیم تا طلایی شود. کمی زرچوبه و فلفل را اضافه می‌کنیم. هم می‌زنیم و سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم. وقتی مواد خوب تفت داده شد گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا رنگش کاملا برگردد و همه قسمت‌های گوشت تفت داده شود. پس از این مراحل لپه را می‌افزاییم. پس از کمی تفت به میزان سه لیوان آب داخل مواد می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم با شعله ملایم به صورت کامل بپزد. سپس نمک را اضافه می‌کنیم. در انتها می‌توانید لیموهای عمانی که داخلشان را جدا کردید درون خورش بریزید و بگذارید جوش بخورد. در مرحله آخر زعفرانی که خوب دم کشیده یه خورش می‌افزایند. بعضی‌ها برای طعم بیشتر کمی گلاب و شکر اضافه می‌کنند. در حین پختن خورشت می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را سرخ کنید و برنجتان را بار بگذارید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر