یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش لوکومادس یا دسر لقمه یونانی

عکس, آموزش لوکومادس یا دسر لقمه یونانی

در این پست از یاس فان قصد داریم یک دسر شیک و خوشمزه یونانی را به شما معرفی کنیم. لوکومادس یک دسر محبوب در کشور یونان است. در کشور ما به آن دسر لقمه نیز می گویند. ( مواد لازم در انتهای همین آموزش ذکر شده است)

دستور تهیه خمیر لوکومادس:در یک ظرف یک فنجان آب ولرم بریزید. و در یک قاشق ۱۵ گرم مایه خمیر و نصف قاشق شکر مخلوط کنید و به آب اضافه نمایید. یک بشقاب بر روی ظرف قرار دهید و اجازه دهید ۵ دقیقه استراحت کند. بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه ، مشاهده میکنید که مایه خمیر پف می کند و بزرگ می شود. ۱ و نیم قاشق باقی مانده شکر را به مایه خمیر اضافه کرده و هم بزنید. یک پیمانه آرد را الک کنید و به خمیر اضافه نمایید و هم بزنید . الک دادن آرد باعث هوا دادن به آرد می شود و آرد را سبک می کند هم چنین از گلوله گلوله شدن آرد جلوگیری می کند. به همین ترتیب تمام آرد سفید و آرد ذرت را به خمیر اضافه نمایید.سپس بیکنیگ پودر و یک پنس نمک اضافه کرده و هم بزنید. شیر را در چند مرحله به خمیر اضافه کنید و در هر مرحله هم بزنید خمیر شما باید یک حالت کششی پیدا کند. در آخر روغن را اضافه کرده و هم بزنید. با پلاستیک روی ظرف را بپوشانید و بگذارید خمیر در یک جای نسبتا گرم حدود یک ساعت استراحت کند. سپس وقتی به سراغ خمیر می آیید متوجه می شوید که خمیر پف می کند و حجم بیشتری پیدا کرده است.

در طرز تهیه دسر لوکومادس باید خمیر را کمی ورز دهید اما تمام حجم آن را نگیرید! خمیر را به درون قیف پلاستیکی منتقل کنید. در تابه ای روغن گیاهی بریزید و شعله را روی متوسط تنظیم کنید. کمی صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. ابتدا کمی از خمیر را در تابه بریزید و امتحان کنید که روغن حتما به اندازه کافی گرم شده باشد. سپس قیچی را در روغن تابه گرم کنید و مقداری خمیر از طریق قیف پلاستیکی به درون تابه بریزید و با قیچی برش دهید… سعی کنید سایز لوکما ها یکسان باشد یعنی به یک اندازه خمیر را بریزید.در این مرحله روش دیگری وجود دارد که شما قاشق اسکوپی را درون طرفی که پر از آب یخ است می گذارید و بعد با همان قاشق اسکوپی از خمیر برداشته و در تابه میریزید. و در هر بار قاشق را ابتدا سرد کرده و سپس یک اسکوپ در تابه بریزید. این کار باعث می شود تا خمیر به قاشق نچسبد. با صافی یا یک قاشق شیاردار لقمه ها را در روغن تکان دهید تا کل لقمه سرخ شود. سپس لوکما ها را از تابه خارج کنید. حال دسر شما آماده است و فقط به طعم دهی نیاز دارد. لوکما از انواع دسر های ساده و کم هزینه ای است که در زمان کمی هم آماده می شود.

در طرز تهیه لوکومادس به عنوان یک دسر مجلسی شیک به روش آماده سازی شربت دقت زیادی باید داشته باشید زیرا طعم و چاشنی دسر شما را تعیین می کند. اصولی ترین روش در ادامه آورده شده است.در قابلمه کوچکی یک پیمانه شکر، یک پیمانه آب و ۳/۴ عسل بریزید و بگذارید با شعله متوسط بجوشد همزمان با جوش خوردن شربت مواد را هم بزنید تا به خوبی شکر در آب حل شود. اگر از چوب دارچین استفاده میکنید می توانید همان ابتدا چوب دارچین را نیز اضافه نمایید و اگر از پور دارچین یا پور هل می خواهید استفاده نمایید کمی بعد از جوش خوردن شربت پودر را اضافه نمایید. برای رنگ دادن بیشتر به شربت می توانید از رنگ زرد خوراکی یا زعفران در شربت بریزید. شربت تا زمانی که حالت چسبندگی پبدا کند باید بجوشد. سپس لقمه ها را در شربت از همه جهت بغلطانید تا شربت به خوبی توسط لوکما جذب شود.در آخر هنگام سرو دسر می توانید با عسل و گردو لوکومادس را تزئین نمایید. برخی نیز با شکلات مایع و مغز گردو آن را تزئین می کنند. دسر مجلسی شیک لوکومادس آماده سرو می باشد. در ادامه طرز تهیه دسر مالتیزر را یاد خواهید گرفت.

مواد لازم 
آرد ۳ پیمانه
۲ قاشق چایخوری شکر
روغن زیتون ۴قاشق چایخوری
یک فنجان آب ولرم
یک فنجان شیر ولرم
۱ قاشق چایخوری نمک
۱ قاشق بیکینگ پودر
نصف پیمانه آرد ذرت
۱۵ گرم مخمر خشک فعال ( مایه خمیر )
روغن برای سرخ کردن

مواد برای شربت لوکومادس
۳/۴ پیمانه عسل
۲ پیمانه شکر
پودر دارچین یا چوب دارچین یا پودر هل
یک پیمانه آب
سس شکلات( دلخواهی)
گردوی خرد شده( دلخواهی)

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر