یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش مراحل کار ثبت برند یا مارک برای افراد عادی

عکس, آموزش مراحل کار ثبت برند یا مارک برای افراد عادی
افراد عادی اگر می خواهند برند یا مارک خود را ثبت کنند باید بدانند که ثبت علائم تجاری الزامی نیست. یعنی افراد اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن را بدون ثبت، مورد استفاده قرار دهند. برای ثبت برند تجاری،قبل از هر اقدامی باید در نظر داشت که ثبت علامت می بایست با شرایط مقرر در قانون و آیین نامه فوق مطابقت داشته باشد. (نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود).
در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند را به اشتباه بیندازد، این علامت قابلیت ثبت را ندارد. شباهت مذکور ممکن است از لحاظ شکل ظاهر یا تلفظ یا کتابت یا به هر کیفیت دیگری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به شرح ذیل می باشد:
مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
مدارک نماینده قانونی: چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و…) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
۱۰ نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم(حداکثر ۶ ماه)استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
مراحل و نحوه تقاضای ثبت برند:
متقاضیان، پس از فراهم نمودن مدارک فوق می بایست به سایت مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علائم تجاری) مراجعه کنند. مراحل ثبت اظهارنامه نمایش داده خواهد شد.
پس از ورود به قسمت اطلاعات اظهارنامه و تکمیل آن، نوع اظهارنامه را انتخاب نمایید. با توجه به نوع شخص اعم از حقیقی یا حقوقی در قسمت ثبت، بر روی گزینه “درخواست ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم” کلیک نمایید و اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی را وارد کنید. چنانچه متقاضی وکیل باشد می بایست گزینه وکیل دادگستری را انتخاب نماید و در غیر این صورت یکی از شرکا یا مدیران شرکت به عنوان متقاضی، گزینه یکی از مدیران را انتخاب نماید.
سپس طبقه مورد نظر را مشخص نمایید و مدارک خواسته شده در سامانه را بارگذاری کنید. در انتها،با بازبینی مجدد اطلاعات وارد شده را تایید نمایید و هزینه اولیه ثبت را از طریق اینترنتی واریز کنید. با طی نمودن مراحل فوق، شماره اظهارنامه برای شما ارسال می گردد که از این طریق می توانید همواره مراحل ثبت برند خود را از طریق سامانه، بدون نیاز به مراجعه ی حضوری پیگیری نمایید.
اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی پس از دریافت اظهارنامه، نحوه تنظیم آن را با مقررات تطبیق می دهد. چنانچه بعد از بررسی معلوم گردد که تقاضای ثبت برند قابل قبول نیست یا درخواست کننده در مدت مقرر، در تکمیل و رفع نقص اظهارنامه اقدام ننمایند اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، رد تقاضای ثبت علامت را با ذکر علل به به درخواست کننده در سامانه ابلاغ خواهد کرد و در صورت عدم نقص در اطلاعات وارد شده مراتب را در دفتر ثبت می کند و تشکیل پرونده می دهد و با دریافت مدارک، مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع رسانی می شود.
اداره ثبت مکلف است اظهارنامه و سایر مدارک مذکور را مورد بررسی قرار داده و چنانچه نواقصی در آن ها مشاهده نماید مراتب را جهت رفع نقص به متقاضی ابلاغ کند. اما در صورت کامل بودن اظهارنامه و مدارک، علامت مورد تقاضا را به ثبت رسانیده و مراتب در روزنامه رسمی با قید نام و نشانی صاحب علامت و کالاهایی که در آن ها از علامت استفاده می شود آگهی می گردد.
لذا هر علامتی که تقاضای ثبت آن پس از بررسی به شرح فوق مورد قبول قرار گیرد می بایست در روزنامه رسمی منتشر گردد. آگهی مزبور شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات آن و خصوصیات کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها بکار می رود خواهد بود.
در صورتی که ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید، اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید (مستفاد از مواد ۱۱،۱۰،۹،۷،۶ آ.ق.ث.ع.و.ا).

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر