یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش مربای انجیر خانگی با انجیر سبز و انجیر خشک

عکس, آموزش مربای انجیر خانگی با انجیر سبز و  انجیر خشک
برای درست کردن مربای انجیر در فصل انجیرهای زرد و سیاه خوشمزه با این دستور آشپزی در یاس فان همراه شوید. بهتر است مربای انجیز را با انجیر سبز یا زرد درست کنید.
مواد لازم :
عصاره وانیل :۱/۸ قاشق چایخوری
آبلیمو:۱ قاشق غذا خوری
انجیر سبز:۱ کیلو (انجیرهای متوسط و به یک اندازه استفاده کنید که نه زیاد نرم و نه زیاد کال باشد.)
شکر :۲۸۰ گرم
هل : دو عدد
چوب دارچین :۱ عدد( به اندازه یک انگشت)
آب جوشیده : یک سوم پیمانه
زعفران دم کرده :۱/۴ قاشق غذا خوری
نخست انجیر ها را خوب بشویید و سعی کنید دم آن را انقدر کوتاه نکنید که پوستش باز بشه. انجیر شسته را کاملا خشک کنید.در یک ظرف لعابی تمام شکر را در لابه لای انجیر ها می ریزیم و به مدت ۷ ساعت در یخچال نگه میداریم تا تمام شکر در انجیر حل شود.بعد از اینکه انجیر ها با شکر درهم حل شدند آن را روی حرارت متوسط به مدت ۱۵ دقیقه می جوشانیم تا پخته شوند. باید مراقب باشید که مربا سر ریز نشود.و در این مدت تمام کفی را که روی انجیر ها هنگام جوشیدن بالا می آید با قاشق میگیریم تا رنگ مربا شفاف شود.(اگر در هنگام پخته شدن انجیرها ،دانه هایش انجیر وارد شیره مربا شد میتوانید بعد از پخت انجیرها را خارج کنید و شیره آن را صاف کنید و مجددا انجیرها را درون شیره صاف شده قرار دهید .)بعد از ۱۵ دقیقه جوشیدن دارچین و هل را اضافه میکنیم .احتیاج هم نیست هل را پودر کنید.سپس یک سوم پیمانه آب جوشیده شده را داخل مربای انجیر می ریزیم و اجازه میدهیم ۱۵ دقیقه دیگر هم همچنان روی حرارت متوسط بجوشد.در مراحل آخر پخت آبلیمو و عصاره وانیل را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه میکنیم و میگذاریم ۵ دقیقه به همراه بقیه مواد بجوشند.
آموزش مربای انجیر خشک :
مواد مورد نظر مقدار لازم
انجیر ۱/۵ کیلو گرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب انجیر ۱/۵ پیمانه
آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
گلاب نصف پیمانه
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
انجیرهای خشک را بشویید و بعد در مقداری آب سرد ، حدود ۳ تا ۵ ساعت خیس دهید تا نرم شوند.بعد از نرم شدن انجیرها ، یک و نیم پیمانه از آب انجیری که در آن انجیرهای خشک را خیس دادید به همراه شکر داخل قابلمه ای لعابی بریزید و روی حرارت قرار دهید . تا شکر حل شود و به جوش بیاید.سپس انجیر های نرم شده را اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم ریزبجوشند. وقتی مربا قوام لازم رسید و انجیرها پخته شدند.در پنج دقیقه آخر پخت ، گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید.مربا را از روی حرارت بردارید و بگذارید کاملا سرد شود. سپس در شیشه های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
برای اطمینان از غلظت مربا کمی از شهد آن را در یک ظرف بریزید و چنددقیقه ای در یخچال قرار دهید تا از میزان قوام آن مطمئن شوید.برای بدست آوردن شربت انجیر باید مقدار آب و شکر را افزایش دهید.میزان گلاب و زعفران بنا به ذائقه شما اختیاری و قابل تغییر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر