یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش نگهداری از گل لوستر یا چشم عروس یا اشک تمساح

عکس, آموزش نگهداری از گل لوستر یا چشم عروس یا اشک تمساح

یکی از گل های زینتی آپارتمانی گل لوستر است که البته به نام های اشک تمساح و اشک عروس هم معروف است و نام علمی آن Kalanchoe Daigremontiana می باشد.

تکثیر از طریق قلمه زنی ساقه:برای تکثیر از طریق ساقه، از قلمه‌های انتهایی استفاده کنید.و بهتر است قلمه انتخاب شده دارای چند جفت برگ بالغ باشد.بعد از جدا کردن قلمه‌ها با استفاده از قیچی ضد عفونی شده، آن‌ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا پینه ببندند.قلمه‌های ساقه را در خاکی با زهکشی مناسب بکارید.

تکثیر از طریق جوانه های لبه‌ی برگ:جوانه‌هایی روی حاشیه برگ‌های اشک تمساح تشکیل می‌شود که این جوانه‌ها بعد از اینکه دارای ۴ برگ باشند از گیاه مادر جدا می‌شوند.در صورتی که بعد از جدا شدن روی محیط و بستر مناسب ریخته شوند قابلیت جوانه زنی و تکثیر دارند.

بی حال شدن برگ‌های اشک تمساح:در صورت کمبود نور و دمای پایین محیط برگ‌های گیته بی حال و پژمرده می‌شوند و برای رفع این مشکل گیاه را به محل پرنور تر منتقل کنید.

نور لازم : اشک تمساح مانند سایر گونه‌های کالانکوئه به نور کافی آفتاب نیاز دارد.پنجره‌های جنوبی در زمستان بهترین نور و نور غیر مستقیم از پنجره شرقی یا غربی در ماه های تابستان بهترین گزینه برای این گیاه است.در صورت قرار گیری در سایه گیاه رشد علفی پیدا می‌کند.و در صورتیکه در معرض تابش مستقی خورشید قرار گیرد برگ‌های گیاه دچار سوختگی می‌شوند.

 آبیاری اشک تمساح:اشک تمساح از ساکولنت‌ها به حساب می‌آید و به دلیل برگ‌های گوشتی خود توانایی بالایی در ذخیره آب دارد و نیاز آبی بالایی ندارند.بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به عمق دو سانتی‌متر خشک شود سپس آبیاری را انجام دهید.آبیاری را در فصول سرد کمتر کنید.بدلیل برگ‌های گوشتی اشک تمساح اگر آبیاری بیش از اندازه انجام شود گیاه مستعد پوسیدگی می‌شود.

خاک مناسب : اشک تمساح به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد، خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت و خاکی با ترکیب خاک باغچه و پیت ماس و خاک برگ برای این گیاه مطلوب است.هم چنین گلدان گیاه اشک تمساح باید سوراخ زهکش مناسب و کافی داشته باشد.

کود دهی :برای کوددهی گیاه در فصل بهار و تابستان از کودهای مخصوص ساکولنت به شکل رقیق شده ماهی یکبار استفاده کنید.کوددهی را در فصول سرد متوقف کنید.

دما و رطوبت مناسب :اشک تمساح بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در دمای ۲۱ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد بهترین حالت رشدی را دارد.اما می‌تواند دماهای پایین حتی تا صفر درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کند.اشک تمساح نسبت به باد سرد خصوصا باد کولر بسیار حساس است.اشک تمساح بومی مناطق خشک و گرم است و نیاز رطوبتی بالایی ندارد و بدلیل برگ‌های گوشتی نیاز به غبار پاشی ندارد.رطوبت بالای محیط می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های قارچی در برگ‌ها شود.

هرس گیاه:بعد از گلدهی گیاه شاخه‌های انتهایی را هرس کنید و اگر شاخه‌ای خشک و زرد شده بود حتما شاخه‌های آسیب دیده جدا شوند.

گلدهی اشک تمساح:گل‌های این گیاه غالبا شکوفا نمی‌شوند، اما زمانی که شکوفا شوند به شکل خوشه‌های متشکل از گل‌های صورتی و شبیه لوستر وارونه دیده می‌شوند.به همین دلیل این گیاه به گیاه لوستر هم معروف است.گلدهی اشک تمساح هر دو تا سه سال یکبار رخ می‌دهد و گل‌ها در زمستان شکوفا می‌شوند.اشک تمساح قابلیت بالایی در تکثیر دارد و هر جا جوانه‌های برگ روی خاک بریزد می‌تواند تکثیر شود.به همین دلیل به مادر هزاران بچه (Mother of Thousands) معروف است.این گیاه اغلب با گونه‌ی Kalanchoe delagoensis اشتباه گرفته می‌شود و شرایط رشد و صفات مشابهی دارد.این گیاه شاداب و بخشنده می‌تواند در برابر خشکسالی مقاومت کند، اگرچه وقتی به طور منظم آبیاری می‌شود عملکرد بهتری نیز دارد.نگهداری ساده‌ای دارد و برای دوست‌داران تازه کار گیاهان آپارتمانی گزینه بسیار مناسبی است.اشک تمساح به سرما و رطوبت بالای محیط حساس است.

سفیدک پودری:عامل این بیماری قارچ است که به شکل پوشش سفید رنگ روی برگ‌ها ایجاد می‌شود.و باعث پژمردگی و خشک شدن برگ‌ها می‌شود.علت به وجود آمدن این بیماری ریختن آب روی برگ‌ها در هنگام آبیاری و تهویه نامناسب محیط است.قارچ عامل سفید پودری هوازی است و می‌تواند گیاهان مجاور را آلوده کند.پس در صورت مشاهده علایم سفیدک گیاه بیمار را قرنطینه کنید.

پوسیدگی ریشه اشک تمساح:اشک تمساح از گیاهان ساکولنت به حساب می‌آید و بدلیل برگ‌های گوشتی خود توانایی ذخیره آب را دارد.در صورت آبیاری بیش از اندازه این گیاه مستعد پوسیدگی ریشه می‌شود.هم چنین بسته بودن سوراخ‌های زهکش گلدان می‌تواند باعث باتلاقی شدن خاک انتهای گلدان و در نتیجه آسیب به ریشه گیاه بشود.بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود و در زمان آبیاری دقت کنید آب روی برگ‌ها ریخته نشود.

کاهش رشد گیاه و ریزش برگ‌ها:در صورت استفاده از خاک فقیر و عاری از مواد غذایی و کوددهی نامناسب برگ‌های گیاه شروع به ریختن می‌کنند و رشد گیاه متوقف می‌شود.کوددهی در فصول بهار و تابستان با کودهای مخصوص ساکولنت‌ها به طور منظم انجام شود.

شپشک آرد آلود:در فصول گرم و زمانیکه تهویه مناسب در محل نگهداری گیاه وجود نداشته باشد،شاهد آفت شپشک آرد آلود خواهید بود.علایم وجود آفت به شکل پودر سفید یا نقاط سفید رنگ سطح زیرین برگ‌ها و نواحی اتصال برگ به ساقه دیده می‌شود.شپشک با تغذیه از گیاه باعث ضعیف شدن گیاه و ریزش برگ‌ها می‌شود.برای درمان این آفت در مرحله اول از پنبه و الکل استفاده کنید و پشت برگ و ساقه برگ را پاک کنید.برای از بین بردن کامل آفت از سموم شیمیایی سیستمیک مثل مالاتیون و کنفیدور استفاده کنید.سم پاشی در فضای باز و همراه ماسک و دستکش انجام شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر