یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پختن سنتی حلیم بادمجان

عکس, آموزش پختن سنتی حلیم بادمجان

این آموزش برای ۶ نفر است. پس از پختن این غذای خوشمزه اصفهانی میتوانید در لینک زیز تزیین های زیبای این غذا را نیز مشاهده کنید :

سرو مجلسی و تزیین های حلیم بادمجان 

بادمجان سرخ شده………….۲ کیلوگرم

نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین……………..به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده غلیظ………….۳ قاشق غذاخوری

سیر رنده شده و سرخ شده……………۴ حبه

نعنا داغ……………۶ قاشق غذاخوری

گوشت سردست یا گردن گوسفند…………….۵۰۰ گرم

برنج……………۲ پیمانه

کشک…………..۵۰۰ گرم

پیاز خام…………..۲ عدد متوسط

پیاز داغ سرخ شده مجلسی……………..۱ و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی

۲ پیمانه برنج را با ۴ پیمانه آب خوب بپزید تا برنج له و شفته شود درست مثل برنج شله‌زرد.گوشت را با پیاز و ادویه بپزید. تا قبل از پخت کامل گوشت به آن نمک اضافه نکنید که گوشت سفت و دیرپز نشود. بعد از پخت گوشت نمک آن را اندازه کنید.

بهتر است گوشت حلیم بادمجان کمی چرب باشد به همین خاطر بهتر است از گوشت گردن یا سردست که کمی چرب‌تر است استفاده کنید.

در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و ورقه کنید و نمک بزنید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را بشورید و سرخ کنید.

حالا گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را با گوشت‌کوب دستی یا برقی خوب له کنید. مخلوط گوشت و بادمجان را به برنج پخته شده که آب آن کاملا کشیده شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و باز هم بکوبید.

هر چه بیشتر این مخلوط را بکوبید حلیم بادمجان کشدار‌تر و لذیذتر می‌شود. بد نیست بدانید اصفهانی‌ها کشک بادمجان را با کف دست هم ورز می‌دهند،

به این کار «کف مال» می‌گویند و عقیده دارند با کف‌مال کردن حلیم بادمجان کشدارتر می‌شود. گوشت گردن هم حلیم بادمجان را کشدارتر می‌کند.سپس کشک را اضافه کنید و خوب هم بزنید. حلیم بادمجان را ۵ دقیقه دیگر روی شعله متوسط گاز بگذارید تا طعم خامی کشک گرفته شود. در مرحله آخر هم نصف زعفران، پیاز داغ و سیرداغ را اضافه کنید و با باقی‌مانده این مواد به علاوه نعنا داغ حلیم بادمجان سرو شده را تزیین کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر