یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پختن سنتی خورش خیار

عکس, آموزش پختن سنتی خورش خیار

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

خیار چنبر ۲ عدد
گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
خیار چنبر خوشمزه در ابتدای کار ۱ عدد پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.حالا مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه از مواد گوشتی به اندازه یک گردو درشت جدا کرده و در دست به صورت قلقلی فرم می دهیم.

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع و زردچوبه درون آن می ریزیم، سپس اجازه می دهیم روغن کمی داغ شود. حالا گوشت های قلقلی را درون تابه می چینیم و کاملا سرخ می کنیم.در ادامه هسته های خیار را جدا کرده و خرد می کنیم. حالا پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به قابلمه می افزاییم.

پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز طلایی و کاراملی شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی کاملا از بین رفته و سرخ شود.حالا خیار چنیر را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه به خوبی تفت می دهیم، سپس گوشت های قلقلی را درون قابلمه می چینیم. در این مرحله ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم.

در ادامه اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بجوشد تا کاملا پخته و جا بیفتد. ۵ دقیقه آخر پخت نمک و فلفل سیاه خورش را اندازه کرده و اجازه می دهیم بجوشد، سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.در نهایت خورش خیار چنبر را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه پلو زعفرانی، ترشی و دوغ سرو می کنیم. این نوع خورش را می توانید با سبزیجات معطر و گردو آسیاب شده نیز درست کنید. نوش جان.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر