یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پختن نان کلوکی یا همان کولوکوی جنوبی

عکس, آموزش پختن نان کلوکی یا همان کولوکوی جنوبی

برای پختن این نان جنوبی که هم چون دیگر نانهای سنتی هرمزگان طعمی دلچسب و عطری دل انگیز دارد نخست مواد لازم را تهیه کنید :

مواد لازم:
آرد سفید: ۱کیلو
آب نیمه گرم: به مقدار لازم
پودر خمیرترش: یک قاشق چایخوری
آب جوش: دو پیمانه
نخود خام: یک پیمانه
مهیاوه: به مقدار لازم
رازیانه: به مقداردلخواه

ابتدا نخود خام را که بمدت ۴ ساعت که خیساندید بکوبید طوری که له نشود و یا در آسیاب برقی بریزید تا نخودها خردشده به اندازه دانه‌های ارزن شوند.

حالا نخود خام را در ظرف درداری ریخته وآب جوش را هم به آن اضافه کنید وخوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند سپس در ظرف را ببندید و به مدت ۸ الی۱۰ ساعت در جای گرمی قرار دهید تا پف کند و حجم آن دو برابر شود در طول این مدت هرچند ساعت یکبار درب ظرف را بردارید و اگر نیاز به آب داشت کمی آب جوش اضافه کنید.

نیمی از آرد را در ظرف مناسبی الک کرده وسط آن را گود کنید مایه نخود را در آرد بریزید و آب نیمه گرم را کم کم به آن اضافه کنید تا خمیر نسبتا شلی به دست بیاید حالا پودر خمیر ترش و باقیمانده آرد را هم کم کم اضافه کنید تا جایی که دیگر خمیر به دستتان نچسبد.

بعد از اینکه خمیر را بخوبی ورز دادید به روی خمیرتان کمی آرد بپاشید و در جای گرمی به مدت دو ساعت قرار دهید تا خمیر ور بیاید و حجم آن دو برابر شود.

بعد از اینکه خمیرتان کاملا آماده شد و پف کرد به اندازه یک چانه از خمیر بردارید و در کف دست پهن کنید و همین طور ادامه دهید تا جایی که خمیرها تمام شود سپس با چنگال و یا چاقو روی نان ها را خط خطی کنید وبعد با مهیاوه ،کنجد و سیاه دانه رومال رومال کنید و یا میتوانید یک قاشق شکر و یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه را در یک پیمانه آب حل کرده سپس رومال کنید البته دستور اصلی یرای رومال نان کلوکی مهیاوه میباشد.

نهایتا فر را در دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کرده وکلوکی های آماده شده را که درون سینی فر بچینید و به مدت ۱۵ دقیقه سینی را داخل فر قرار دهید تا نان کلوکی ها بخوبی پخته شوند،بعد از اینکه پخته شدند میتوانید برای صبحانه و یا افطاری نوش جان کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر