یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پختن چکدرمه غذای سنتی بندر ترکمن

عکس, آموزش پختن چکدرمه غذای سنتی بندر ترکمن

این آموزش برای ۶ نفر مناسب است و در این غذای نذری ترکمنی از گوشت ، گوجه فرنگی ، برنج ، پیاز و ادویه استفاده می شود.

رب: ۳ قاشق غذاخوری…………………………..گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم.

برنج: ۶ پیمانه………………………………..پیاز: یک عدد

آب: ۵ پیمانه………………………..گوشت: ۷۰۰ گرم

نمک، فلفل و ادویه پلویی: به مقدار لازم……………………….روغن: به مقدار لازم

نکات :

 

تکه‌های گوشت غذای محلی چکدرمه باید از تکه‌های گوشت خورشتی درشت‌تر باشند.برخلاف استامبولی پلو که در آن، برنج را به گوشت سرخ شده اضافه می‌کنند و با هم دم می‌کنند برای طبخ چکدرمه باید گوشت را در ابتدا به‌صورت جداگانه بپزید.چکدرمه، یک پلوی کته است؛ میزان آبی که برای طبخ برنج در این غذا می‌ریزید، باید حدود دو بند انگشت بالاتر از برنج باشد.به‌جای گوشت گوسفندی می‌توان از گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون و ماهی هم استفاده کرد.

آموزش :

برنج را بشویید و به‌مدت چند ساعت در آب ولرم و نمک خیس کنید. گوشت را به تکه‌های بزرگ خرد کنید و آن‌ها را بشویید، سپس اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.کمی روغن در یک قابلمه متوسط بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شوند. زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی زردچوبه در بیاید. سپس تکه‌های گوشت را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا سرخ شوند.

نمک، فلفل و ادویه پلویی را به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس گوجه‌های رنده شده را به گوشت‌ها بیفزایید. پس از تمام شدن آب گوجه‌ها، رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و سرخ کنید تا بوی خامی رب گرفته شود.پنج پیمانه آب به گوشت سرخ شده اضافه کنید و اجازه دهید تا روی شعله ملایم به‌آرامی بپزد. پس از پخت گوشت، برنج شسته شده را در قابلمه بریزید و به مقدار کافی به آن آب اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا چکدرمه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

پس از حدود نیم ساعت، چکدرمه لذیذ شما آماده است. این غذا را با ماست محلی، سالاد گوجه و خیار، سیر خام یا سیر ترشی سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر