یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پخت پرشکه غذای سنتی و اصیل ایلام

عکس, آموزش پخت پرشکه غذای سنتی و اصیل ایلام

برای درست کردن این آش خوشمزه ی ایلامی و لرستانی به مواد زیر نیاز دارید : این آموزش برای ۴ نفر است :

سیر ۱ حبه
کشک به مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

آرد ½ لیوان
عدس ۲ لیوان
پیاز ۱ عدد بزرگ
سبزی کوهی بلمک یا اسفناج ۵۰۰ گرم

ابتدا آرد را الک می کنیم. سپس درون یک کاسه ریخته و با کمی آب آن را خمیر می کنیم. ترکیب آب و آرد را باید به صورت ترکیب کنیم که یک خمیر کم آب و خشکی به دست آید.سپس خمیر به دست آمده را روی سینی پهن می کنیم و با حرکات دورانی دست، کم کم خمیر های کوچک و گرد اندازه عدس درست می کنیم ( روش آماده کردن این خمیر شباهت زیادی به اوماج دارد که در آش اوماج استفاده می شود.)

در زبان لری به این خمیر ها پروشکه گویند که در این آش به جای رشته استفاده می شود. در ادامه خمیر ها را داخل سینی پخش می کنیم تا کامل خشک شود. عدس را شسته و حدود ۵ ساعت در آب خیس می کنیم.در این مرحله یک قابلمه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی شعله گاز قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز های خلالی شده را درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سیر را رنده کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم تا کمی تفت بخورد.

حالا ادویه و زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا به خوبی با هم ترکیب شوند. در ادامه عدس ها را به قابلمه اضافه می کنیم و با کمی آب می گذاریم تا بپزد. وقتی عدس ها پخت شد، سبزی معطر بلمک یا سبزی آَش یا اسفناج خرد شده را به آش اضافه می کنیم. می گذاریم تا سبزی ها کاملا پخته شود. سپس کشک و نعناع داغ هم اضافه کرده و بروشکه ها را در این مرحله اضافه می کنیم. نیم ساعت آآش را هر چند لحظه یک بار هم می زنیم و زمان می دهیم تا آش پخته و جا بیفتد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر