یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش پرورش گل سایه دوست آپارتمانی وریزیا

عکس, آموزش پرورش گل سایه دوست آپارتمانی وریزیا
در این پست از یاس فان به شما پرورش گل وریزیا را اموزش خواهیم داد . گل وریزیا یک گل زینتی و خاص برای آپارتمان است. این گیاه به نور مستقیم نیاز ندارد و در سایه نیز رشد می کند. ارتفاع این گیاه ۲۰ تا ۵۰ سانتی است و می توان گفت گیاهی با جثه متوسط است. رگ های این گیاه به طوری رشد کرده اند که در مرکز گیاه حفره ای ایجاد شده است. که به آن روزت کاپ نیز می گویند و تغذیه ی گیاه نیز از طریق همین حفره میانی انجام می شود که در ادامه مفصلا توضیح داده ایم.گل وریزیا نسبت به نور کم مقاوم است و این همان ویژگی است که محبوبیت این گیاه را به عنوان گل های آپارتمانی بیشتر کرده است. اما لازم به ذکر است که در نور بیشتر برگ ها خوش رنگ تر می شوند. در واقع همه ی گیاهان برای زیبایی به نور نیاز دارند و در نور فتوسنتز می کنند. اما توجه کنید که نور زیاد گیاه را نسوزاند. همانطور که همواره ذکر کرده ایم. هرچقدر هوا گرم تر باشد و نور بیشتری به گیاه برسد آب سطح خاک و گیاه زودتر تبخیر می شود و نیاز گیاه به آبیاری مجدد بیشتر می شود.گل وریزیا قرمزحفره ی میانی که برای آبیاری باید مورد توجه قرار دهید.
آب و رطوبت :وریزیا یک گیاه متفاوت در آبیاری است. جالب است بدانید که برای آبیاری این گیاه نیاز نیست خاک گلدان را آبیاری کنید.ابتدا آب را به مدت دو ساعت کنار بگذارید تا گلر آن ته نشین شود. سپس آب را در حفره میانی بین برگ ها (روزت کاپ) بریزید. در حدی که مقداری از آب بیرون بریزد. و هربار قبل از آبیاری آب قبلی را با کج کردن گلدان خارج کنید و آب تازه را جایگزین کنید.خیس بودن بیش از حد خاک باعث پوسیدگی ریشه ها می شود. پس از خیس کردن زیاد خاک گلدان جلوگیری کنید.اما در رابطه با رطوبت باید بگوییم از آنجا که خاستگاه این گیاه جنگل های بارانی بوده است. این گیاه بشدت رطوبت دوست است. پس می توانید هر روزه آب روی برگ های گیاه اسپری کنید.
دما:بهترین دما برای این گل همان دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی گراد است. برای مدت زمان خیلی کوتاه ممکن است تغیرات دمایی را تحمل کند. اگر در شهر های سرد زندگی می کنید زمستان ها و شب های سرد حتما گلدان را به جای گرم تر منتقل کنید.
خاک و تعویض گلدان :این گیاه در در واقع رشد هوازی دارد. و آنچنان به خاک وابسته نیست اما خاک های سبک با زهکش خوب نیاز این گیاه است. می توانید از کمپوست و پیت ماس برای تهیه خاک استفاده کنید. از همین رو نیاز زیادی به تعویض گلدان ندارد. فقط کافی است جوانه ها را به گلدان های جدید منتقل کنید.
کود دهی:زمان مناسب برای کود دهی این گیاه بهار و تابستان است. می توانید از کود های مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. کود را می توانید در حفره میانی گیاه هم بریزید که تاثیر بیشتری داشته باشد.
تکثیر گل وریزیا با بذر:این گل اغلب از طریق بذر تکثیر پیدا می کند. مراحل کاشت بذر به صورت زیر است.در ابتدا باید خاک مناسب برای کاشت بذر را آماده کنید. می توانید از کمپوست استفاده کنید.
قبل از کاشت بذر خاک را مرطوب کنید.بذر ها را به طور پراکنده روی سطح خاک پخش کنید. و یک لایه خیلی کم خاک روی بذر ها بریزید.سطح خاک را مرطوب کنید.
۲ حال نیازمند یک فضای گلخانه ای با دمای ثابت هستید.سطح گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید و دما را روی ۷ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید.معمولا بعد از سه هفته بذر ها شروع به جوانه زنی می کنند.
۳ بعد از مشاهده جوانه ها می توانید دمای محیط را پایین بیاورید.زمانی که جوانه ها رای ۶-۸ برگ شدند. می توانید آنها را به گلدان های خود منتقل کنید.
تکثیر گل وریزیا از طریق پاجوش :این گل بعد از هر دوره گل دهی پاجوش می زند و می توانید با انتقال پاجوش ها به گلدان جداگانه این گل را تکثیر کنید.
مشکلات و بیماری های گیاه وریزیا :خشک شدن نوک برگ ها : معمولا برای اکثر گیاهان به این صورت است که در گرمای زیاد یا نور زیاد که باعث خشکی خاک می شود. گیاه دچار کم آبی و در نهایت سوختگی برگ ها می شود.
بی رنگ شدن برگ ها : نور تاثیر بسیار زیادی در رنگدانه های گیاه دارد. و در صورتی که گیاه در بی نوری قرار بگیرد. رنگ برگ ها روشن و بی حال می شود.
لکه ها سوختگی روی برگ ها :در صورتی که برگ ها را آبپاشی می کنید. توجه کنید که گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد تا دچار این نوع سوختگی ها نشود.گل وریزیا با برگ های خط دار همین طور که قبلا نیز ذکر کردیم گل وریزیا دو مدل است و یکی از آنها دارای برگ های طرح دار و دیگری دارای برگ های ساده است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر