یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پلو و چلو و تفاوت پلو با چلو

عکس, آموزش پلو و چلو و تفاوت پلو با چلو

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چلو با پلو چه فرقی دارد ؟ وقتی آموزش پلو با چلو را مشاهده میکنید متوجه ی تفاوت های این دو می شوید. این دو آموزش را برای شما در این صفحه قرار داده ایم.

* پلو : برنجی که به صورت پلویی پخته می‌شود. موقع دم کردن آن مواد دیگری مانند گوجه فرنگی، لوبیا سبز، عدس، ماش، هویج، کشمش و… را به آن اضافه می‌کنند، تا طعم لذیذتری داشته باشد. برنج پلو رامانند چلو به همراه خورش یا انواع کباب‌ سرو نمی‌کنند. شما می‌توانید پلو را در کنار خوراکی‌هایی همچون ماست، ترشی، سبزی و پیاز خام سرو کنید. اگر بخواهیم تعدادی از پلوهای معروف ایرانی را نام ببریم باید به؛ لوبیا پلو، استانبولی پلو، باقالی پلو، کلم پلو، دمی گوجه، مرصع پلو و … اشاره کرد.در روش پختن برنج پلویی ابتدا برنج را به خوبی پاک کنید و سپس آن را در قابلمه‌ای که می‌‍خواهید بپزید بریزید و به آن به مقدار یک انگشت بالاتر از سطح برنج آب اضافه کنید. و بگذارید حدود یک تا دو ساعت خیس بخورد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا آب کم‌کم به جوش بیاید. هنگامی که آب به جوش آمد نوبت اضافه کردن نمک و روغن به قابلمه است.

برنج را در یک صافی بریزید. قابلمه را با آب خالی بشویید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا آب اضافی در آن تبخیر شود. سپس به قابلمه مقداری روغن مایع اضافه کنید و در صورت تمایل از ته‌دیگ نان یا ته دیگ سیب‌زمینی استفاده کنید (سیب‌زمینی را پس از پوست گرفتن و شستن به صورت حلقه‌حلقه قاچ کنید و در کف قابلمه قرار دهید).مقداری از برنج را بر روی ته‌دیگ بریزید و سپس مقداری از موادی که می‌خواهید با آن پلو درست کنید (مانند لوبیا، عدس، ماش، باقالی و غیره که قبلا پخته و آماده شده است) را به قابلمه اضافه کنید و دوباره یک لایه برنج بریزید و سپس یک لایه دیگر از مواد، این کار را تا تمام شدن برنج و مواد انجام دهید و به این نکته دقت کنید که لایه آخر را برنج بریزید. در قابلمه را به همراه دم‌کنی قرار دهید و اجازه دهید برنج با شعله ملایم پخته شود.

* چلو :  در شیوه پختن برنج به صورت چلویی، هیچ‌گونه ماده اضافی به برنج اضافه نمی‌کنند و برنج را صرفا به صورت ساده و سفید رنگ می‌پزند. البته در شیوه چلویی به دو صورت برنج را پخته می‌شود، یکی به صورت کته‌ای یا دمی و دیگری به صورت آبکش است.برنج را پس از پاک کردن در یک کاسه بریزید و چند پیمانه آب به آن اضافه کنید تا آب به سطح یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار بگیرد. سپس به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و بگذارید برنج به مدت ۳ تا ۴ ساعت در این حالت بماند تا کاملا خیس بخورد.سپس برنج را چندین بار با آب ولرم بشویید تا نمک اضافی از آن خارج شود. دقت کنید که نباید برنج را در این مرحله چنگ بزنید، چون باعث خرد و شکسته شدن برنج می‌شود که هنگام پختن دیگر ظاهر مناسبی ندارد.در مرحله بعد یک قابلمه را تهیه کنید و به آن چند پیمانه آب و مقداری نمک و روغن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج پخته شود.بعد از گذشت این زمان مقداری از برنج را امتحان کنید و ببینید که آیا اطراف دانه برنج نرم شده و مغز آن هنوز کمی سفت است. در این صورت برنج را آبکش کنید و در یک صافی بریزید. سپس آن را زیر شیر آب بگیرید و بشویید. همچنین قابلمه را بشویید و بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب درون آن خشک شود.سپس به قابلمه مقداری روغن اضافه کنید و در صورت تمایل در کف قابلمه از ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی استفاده کنید. و بر روی ته‌دیگ برنج را بریزید تا یک شکل مخلوطی مانند درست کنید. در صورت تمایل می‌توانید بر روی برنج مقداری کره یا روغن کرمانشاهی قرار دهید تا برنج شما مقداری چرب و لذیذ شود و هم عطر خوبی به خود بگیرد. سپس در قابلمه را بگذارید و در ابتدا کمی حرارت را افزایش دهید تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس زیر اجاق گاز را کم کنید و بگذارید برنج به آرامی پخته شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر