یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پیراشکی گوشت و درست کردن خمیر آن

عکس, آموزش پیراشکی گوشت و درست کردن خمیر آن

پیراشکی گوشت یک غذای فوق العاده خوشمزه و مجلسی به خصوص برای مراسم و جشن تولدهاست. برای درست کردن این غذا به صورت حرفه ای به پنیر پیتزا ، ادویه ف قارچ ، گوشت چرخ شده ، رب گوجه ، آب لیمو ترش و فلفل دلمه ای نیاز دارید.

آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری………………….قارچ ۲۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم…………………………پنیر پیتزا ( اختیاری ) ۱۰۰ گرم.

فلفل دلمه ای ۱ عدد………………….رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری…

پیاز ۱ عدد…………………..نمک و فلفل سیاه ، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

آموزش :

نخست پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز طلایی و سبک شود. در ادامه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا یکدست شوند.در ادامه گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم و چند دقیقه به همراه پیاز تفت می دهیم تا گوشت چرخ کرده به خوبی سرخ شود.

در ادامه قارچ ها را به صورت ورقه ای یا نگینی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.آب لیمو ترش را هم به همراه قارچ ها اضافه می کنیم تا از سیاه شدن رنگ قارچ ها جلوگیری کند. پس از اینکه آب قارچ ها کشیده شد، فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همره دیگر مواد چند دقیقه تفت می دهیم تا نرم شود.

در این مرحله وسط تابه را با کنار کشیدن مواد خالی می کنیم و رب گوجه فرنگی را وسط تابه سرخ می کنیم تا طعم خامی آن گرفته شود. حالا مقداری نمک اضافه می کنیم و مواد را با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس تابه را کنار می گذاریم تا مواد خنک شوند.

مواد لازم خمیر پیراشکی

آرد سفید ۱٫۵ تا ۲ لیوان …………………مایه خمیر فوری ۱ قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۳ عدد………………………………آب ولرم نصف پیمانه

روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری……………………..شکر ۱ قاشق غذاخوری

ابتدا باید مایه خمیر را عمل بیاوریم، برای این منظور مایه خمیر را به همراه شکر و نصف پیمانه آب ولرم داخل ی ظرف در دار مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و آنرا در یک جای نسبتا گرم قرار می دهیم تا مایه خمیر حباب بزند و عمل بیاید.پس از اینکه مایع خمیر پس از حدودا ۱۰ دقیقه عمل آمد، آنرا در یک کاسه گود و جادار می ریزیم. سپس تخم مرغ ها را به همراه مقدار کمی نمک و روغن مایع به مایه خمیر اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند.

حالا آرد را کم کم اضافه می کنیم و با دست ورز می دهیم تا جایی که خمیر کمی چسبندگی داشته باشد. اگر بیش از حد آرد اضافه کنید خمیر خشک و سفت می شود. خمیر ما در پایان باید نرم و خیلی کم چسبندگی داشته باشد.پس از اینکه خمیر جمع شد آنرا به مدت ۱۵ دقیقه با دست ورز می دهیم سپس یک ظرف بزرگ را با کمی روغن چرب می کنیم و خمیر را داخل ظرف قرار می دهیم تا استراحت کند. روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم.

پس از گذشت یک ساعت خمیر را کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی درونش خارج شود سپس آنرا با وردنه به صورت یکدست با قطر نیم سانتی متر روی یک سطح صاف پهن می کنیم. حالا با یک قالب گرد یا دهانه کاسه ماست خوری قالب می زنیم.

روی هر خمیر قالب زده شده مقداری از مایه گوشت قرار می دهیم سپس روی گوشت کمی پنیر پیتزا می ریزیم و لبه خمیر را روی مایه گوشت بر می گردانیم، به شکلی که الان مایه گوشت بین یک نیم دایره خمیر باشد.حالا لبه های خمیر را با چاقو یا چنگال روی هم فشار می دهیم تا به هم بچسبند. پس از اینکه همه پیراشکی ها را آماده کردیم، سینی فر را کمی چرب می کنیم سپس پیراشکی ها را با کمی فاصله روی سینی فر می چینیم.

برای رومال پیراشکی ها هم از مخلوط یک زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن مایع استفاده می کنیم. پس از مالیدن رومال، روی پیراشکی ها به دلخواه می توانیم مقداری کنجد یا تخم خرفه هم بپاشید تا مجلسی تر شوند.فر را باید از ۱۵دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا گرم شود، سپس پیراشکی ها را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا بپزند. پس از اینکه پیراشکی ها آماده شدند دو دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی پیراشکی ها طلایی شود.

در صورت تمایل می توانید پیراشکی ها را داخل روغن هم سرخ کنید. برای این منظور داخل یک ظرف گود مقداری روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس پیراشکی ها را با حوصله داخل روغن سرخ کنید و به همراه سس مورد علاقه تان سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر