یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش کاشت و نگهداری از درخت موز در آپارتمان

عکس, آموزش کاشت و نگهداری از درخت موز در آپارتمان

شما میتوانید درخت موز را در آپارتمان یا منزل خود پرورش دهید و از محصول آن استفاده کنید. برای اینکار فقط کافیست با شرایط پرورش نهال موز آشنا باشید. قدم اول انتخاب یک نهال کوچک است اگر بخواهید بذر موز را بکارید باید چهار سال منتظر باشید تا به یک نهال کوچک تبدیل شود پس بهترین کار خرید یک نهال کوچک است. بعد از کاشت نهال موز رشد سریع خود را شروع می‌کند و از آنجایی که بعد از کاشت رشد سریعی دارد باید هر سال اقدام به تعویض گلدان نمایید.

نحوه کاشت درخت موز
۱. بدین ترتیب زمانی که نهال درخت موز را تهیه کردید باید برای کاشت آن بستر مناسبی را تهیه نمایید.
۲. گلدانی که برای کاشت نهال موز انتخاب می‌کنید باید عمق آن به ۱۵ سانتی متر برسد و همچنین گلدانتان از سوراخ‌های کافی برای زهکشی برخوردار باشد.
۳. سپس داخل گلدان را با خاکی مناسب پر کنید، خاکی که انتخاب می‌کنید بهتر است مخلوطی از خاک پرلیت و کوکوپیت باشد، به هیچ عنوان از خاک باغچه و خاک گلدان برای کاشت درخت موز استفاده نکنید.
۴. بعد از آن با دستتان در وسط خاک گلدان یک گودال ایجاد کنید و نهال موز را دقیقا در وسط گلدان قرار دهید مراقب ریشه‌های نهال باشید تا در هنگام کاشت آسیبی نبیند.

۵. سپس با دستتان خاک را درون گودال بریزید و آرام آرام خاک را فشار دهید تا نهال در خاک مستقر شود، سپس بعد از آن نهال را کاملا آبیاری نمایید طوری که آب از کف گلدان خارج شود.
۶. بعد از اتمام مراحل کاشت درخت موز باید گلدان را به محیط مناسبی انتقال دهید تا نور مورد نیاز و غیر مستقیم خود را دریافت کند.

نور مورد نیاز: نور مورد نیاز درخت موز نوری غیر مستقیم می‌باشد، شما می‌توانید با قرار دادن گلدان پشت پنجره‌های جنوبی نور مورد درخت موز را تامین نمایید.

دما: از آنجایی که درخت موز از آن دسته از درختان منطقه گرمسیری می‌باشد اگر در دمایی قرار بگیرد که کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد درخت آسیب می‌بیند، بهترین دما برای نگهداری درخت موز دمایی بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می‌باشد.

کوددهی: اگر می‌خواهید رشد نهالتان را تقویت کنید می‌توانید از کود‌هایی استفاده نمایید که حاوی ترکیبات منیزیم، پتاسیم و نیتروژن می‌باشد که ماهی یک مرتبه به نهال داده می‌شود.

بیماری‌ها و آفات: از جمله شایع‌ترین آفات درخت موز شپشک و از مهم‌ترین بیماری‌های آن قارچ فوزاریوم و همچنین پوسیدگی باکتریایی می‌باشد.

آبیاری: درخت موز نیاز آبی متوسطی دارد، از این رو برای آبیاری ان در فصل تابستان هفته‌ای ۲ مرتبه و در زمستان هم به یک مرتبه آبیاری در طول هفته نیاز دارد، برای اینکه بتوانید موعد آبیاری تشخیص دهید باید سطح خاک را بررسی کنید اگر تا ۲ سانت رطوبت داشت از آبیاری خودداری کنید، اما اگر خشک بود نهال را آبیاری کنید. توجه داشته باشید در هنگام آبیاری روی برگ آن آب نپاشید.

خاک مناسب: درخت موز قادر به رشد در هر خاکی نمی‌باشد به خصوص اگر خاک قلیایی و آهکی باشد، بهترین خاکی که می‌توان برای کاشت و نگهداری درخت موز در نظر گرفت خاک‌هایی با حاصلخیزی بالا و اسیدی است، البته وجود کمی خاک برگ‌ها می‌تواند برای کاشت موز مفید باشد. پس در کل می‌توان گفت خاکی با قدرت زهکشی بالا مانند خاک شنی، رسی و لومی می‌تواند بهترین خاک برای کاشت درخت موز باشد.

رطوبت: درخت موز برای رشد بهتر به رطوبت نیاز دارد به همین دلیل برای تامین رطوبت آن باید در کف زیر گلدانی مقداری سنگ ریزه قرار دهید تا سطح گلدان بالا بیاید سپس زیر گلدانی را پر آب کنید آب به اندازه‌ای بریزید که با کف گلدان در تماس نباشد، سپس با تبخیر آب زیر گلدانی رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم می‌شود..

هرس: هرس در مورد درخت موز زمانی که کمی بزرگ‌تر شد بسیار مهم می‌باشد و بر روی روند رشد آن تاثیر بسیاری می‌گذارد، البته هرس را باید در وقت و زمان خودش انجام دهید تا درخت بهتر رشد کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر