یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش گوساله پرواری و پرواربندی گوسفندان

عکس, آموزش گوساله پرواری و پرواربندی گوسفندان

در این پست اطلاعات مفیدی را در خصوص مکمل های گوساله پرواری و خوراک مخصوص پرواربندی گوسفندان و سرمایه مورد نیاز برای پروار بندی و معایب و محاسن این کار را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

پرواربندی وقتی سودمند خواهد بود که سود نهایی به دست آمده از هزینه‌های اولیه کار بیشتر باشد، طول دوره پرواربندی گوساله در ایران بین ۵ تا ۹ ماه است. این موضع به جنس و نژاد گوساله مورد نظر بستگی دارد.

سرمایه اولیه برای شروع گوساله پرواری
از جمله نکات مهمی که باید در طرح توجیهی پرواربندی گوساله به آن توجه ویژه داشته باشید، سرمایه اولیه برای شروع کار است. این موضوع با توجه به اهداف کارآفرین، دامدار و یا سرمایه‌گذار متفاوت است. اگر قصد دارید کار پرواربندی را با صد رأس گوساله آغاز کنید، باید در حدود یک میلیارد تومان سرمایه اولیه داشته باشید، این رقم فقط برای ساخت و ساز اولیه است و برای سایر بخش‌های یک واحد پرواربندی مانند خرید دام، خوراک، حقوق و دستمزد کارگران باید یک میلیارد دیگر هم بودجه داشته باشید، حقیقتاً اگر کمتر از ۱۰۰ رأس گوساله را برای پرواربندی پرورش دهید، سود زیادی به دست نخواهید آورد. از این رو اگر به دنبال سود و درآمد قابل توجهی هستید، به صورت گسترده این کار را شروع کنید.

بهترین مکمل برای گوساله پرواری چیست ؟

مکمل هایی که برای گوساله ها مورد استفاده قرار می گیرند از مواد مختلفی از جمله یونجه که ارزش غذایی زیادی دارد و دارای پروتئین و کلسیم فراوانی می باشد ، علف باغی که تاثیر زیادی روی شیر گاو دارد ، کاه که بسیار خشک و حجم زیادی دارد ، سیلاژ ، کنسانتره دامی که دارای انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و تمامی مکمل ها می باشد ، تشکیل شده است . استفاده زیاد از کنسانتره سبب می شود که شیر گاو چرب شود به همین دلیل باید در کنار آن از از مقداری علف نیز استفاده کرد . تغذیه گوساله ها نیز مانند هر حیوان دیگری دارای برنامه ریزی می باشد . معمولا گوساله ها هنگامی که به دنیا می آیند باید به حدود ۳ کیلو شیر آغوز بخورند تا رشد بهتری داشته باشند . برای این که آغوز به راحتی به بدن گوساله برسد ، باید آن را دوشید و از طریق بطری و یا پستانک آن را به گوساله داد .
نگه داری از گوساله کار بسیار سخت و دشواری می باشد و اهمیت زیادی نیز دارد . این که شما در این دوران از چه موادی برای تغذیه گوساله استفاده می کنید خیلی اهمیت دارد . زمان از شیر گرفتن گوساله و این که شما از چه زمانی به بعد می توانید در کنار شیر به گوساله غذایی دیگر بدهید ، همه دارای ارزش و اهمیت می باشد و دانستن آن می تواند کمک زیادی به شما کند . گوساله هنگامی که به دنیا می آید نیاز به مکمل های مختلفی دارد ، شما می توانید بعد از هفته سوم شیردهی گوساله را کم تر کنید . بعد از تمام شدن هفته سوم گوساله شما می توانید گوساله را از شیر بگیرید و برای تغذیه آن از مکمل های دیگری استفاده کنید .
در هفته دوم می توانید در کنار شیر به گوساله مقداری آب هم بدهید و حتی می توانید قبل از آن هم از مقداری نمک و پودر استخوان به مکمل های قبلی اضافه کنید . در این مدت شما می توانید بعد از شیر و آب و نمک به گوساله مقداری مکمل های آردی مثل ذرت و کنجاله و … بدهید .

روش هایی برای تنظیم جیره گوساله پرواری

روش های متفاوتی برای گوساله پرواری وجود دارد که اکثرا بر اساس سن ، جنس و نژاد آن ها صورت می گیرد . پروار گوساله شیری ، پروار گوساله نر جوان و پروار گوساله بالغ همه و همه متفاوت می باشد . گوساله های شیری سن ۳ تا ۵ ماه دارند و معمولا در این مدت پروار می کنند .

گوساله های نر جوان در سن ۸ الی ۱۲ سال هستند که می توانند پروار کنند و گوساله های بالغ در سن ۲۴ الی ۳۰ ماه می توانند پروار کنند . به طور کلی گوساله ها بین ۶ تا ۹ ماه پروار می شوند و بعد از آن برای فروش به بازار فرستاده می شوند .

مکمل گوساله پرواری باید به گونه تنظیم شود که بتواند به راحتی احتیاجات و نیاز های گوساله را در تمامی سنین برطرف کند . تنظیم مکمل گوساله پرواری در دوره اول ، دوم و سوم متفاوت می باشد . که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

تنظیم مکمل گوساله پرواری در اولین دوره : در این مدت گوساله سه ماه می باشد و بدن آن از نظر فیزیکی در حال رشد و استخوان بندی است . به همین دلیل در این مدت مکملی باید برای آن در نظر گرفته شود که به خوبی برطرف کننده نیاز های گوساله باشد .

یکی از مهم ترین احتیاج هایی که در این مدت گوساله دارد ، پروتئین است . که می توان از طریق یونجه ، پودر استخوان و … تامین کرد . از آن جایی که در این زمان هنوز دستگاه گوارش گوساله به خوبی شکل نگرفته است ، پس بهتر است در هنگام استفاده از کنسانتره دقت داشته باشید و مقدار مناسبی را استفاده کنید .
تنظیم مکمل گوساله پرواری در دومین دوره : در این مدت گوساله در ۶ ماهگی به سر می برد و به نظر می رسد که رشد اولیه خود را کرده است ولی هنوز هم جایی برای رشد بیشتر خواهد داشت . در این دوره گوساله پرواری باید کم کم و به آرامی تغییر پیدا کند .

در این مدت سعی کنید جیره مورد استفاده را برای گوساله تبدیل به کنسانتره کنید .

تنظیم مکمل گوساله پرواری در سومین دوره : در این مدت گوساله ۹ ماه شده است . همان طور که می دانید ، هدف از پروار کردن گوساله ، این است که گوساله به نهایت رشد خود برسد . پس ما در اینجا مجبور خواهیم بود تا میزان تغذیه گوساله را تا حدود زیادی تغییر دهیم و برای تغذیه گوساله از کنسانتره بیشتری استفاده کنیم . برای گوساله پرواری باید از باارزش ترین غذا ها استفاده کنید تا شاهد رشد روز افزون گوساله باشید . در این مدت میزان کنسانتره ای که باید در اختیار گوساله قرار بگیرد ، باید افزایش پیدا کند .

خوراکی های مکمل معمول که استفاده می شود بیشتر شامل آجرهای لیسیدنی، دانه غلات (یولاف جو و گندم)، لوپن، علوفه، غلات، علوفه مرتع و کاه غلات است که در اینجا به بررسی اثرات این مکمل ها بر دام می پردازیم.

بلوک های لیسیدنی:
بلوک های لیسیدنی به دلیل دارا بودن اوره و مواد معدنی آمونیاک شکمبه ای مورد نیاز برای فعالیت جمعیت میکروبی مفید هستند. دام هایی که از بلوک لیسیدنی در طول هفته ۲ تا ۳ بار استفاده کنند کاهش وزن کمتری خواهند داشت. حمل این بوک های لیسیدنی آسان است اما قیمت زیادی دارند.

دانه های غلات:
رایج ترین مکمل های خوراکی در پرواربندی گوسفندان دانه های غلات است که نسبت به شبدر و بلوکهای لیسیدنی ارزانتر هستند. این دانه ها حاوی نشاسته هستند و باعث افزایش وزن می شوند. در هنگام شروع استفاده از آن برای گوسفندان پرواری، باید از میزان کم شروع کرد که گوسفندان دچار مسمومیت نشوند.

لوپن:
از نظر قیمت از دانه غلات گرانتر است اما به دلیل ارزش بالای این مکمل خوراکی، خرید آن از نظر اقتصادی به صرفه است. این دانه ها دارای مقدار کمی نشاسته است و به همین دلیل در صورت مصرف زیاد ایجاد مسمومیت نمی کند. لوپن علاوه بر نشاسته دارای پروتئین نیز است که ایجاد انرژی زیادی می کند. استفاده از لوپن برای گوسفندان پرواری باعث افزایش رشد پشم در آن ها می گردد.

کاه غنی شده:
جایگزین خوبی برای دانه های مکمل است و می تواند در میزان انبوه کشت شود. استفاده در مقدار زیاد برای دام نیز ضرری ندارد. مهمترین مزیت کاه غنی شده ارزان بودن آن است. همچنین به دلیل زیاد بودن مقدار کاه می توان از کاه برداشت شده برای پاییز نیز انبار کرد.

آلکالاژ:
این اصطلاح به معنی افزودن سدیم هیدروکسید به کاه است که باعث آسانی هضم آن برای دام می شود. برای این کار دسته های کاه را بر روی هم انباشته و در سیلو قرار می دهند. آنگاه بر روی کاه مواد معدنی افزوده می گردد. این کاه نسبت به کاه ساده مغذی تر است و باعث افزایش وزن دام می گردد.

👈از میان مکمل های غذایی در پرواربندی دام، بهترین ماده دانه لوپن می باشد اما استفاده از آن محدود است. زیرا کشاورزان و پرورش دهندگان گوسفند به دلیل قیمت های بالای دانه لوپن و هزینه حمل و نقل آن ترجیح می دهند از کاه استفاده کنند. اکثر پرورش دهندگان در مزارع خود جو کشت میدهند تا هزینه کمتری برای خرید مواد غذایی دام بپردازند.

مزایای پرواربندی گوساله

گوساله از رشد سریعی برخوردار است، از این رو پرورش آن برای عمل پرواربندی بسیار مفید خواهد بود.
گوساله از استعداد تولید گوشت بالایی برخوردار است.
حجم گوشت تولیدی از گوساله بیشتر است و صرفه اقتصادی دارد.
گوشت قرمز کشور از طریق عمل پرواربندی گوساله به راحتی تأمین می‌شود.
در صورتی که کشور بتواند نیاز گوشتی خود را از طریق پرواربندی گوساله تأمین کند، واردات گوشت از خارج کاهش می‌یابد و قیمت گوشت به تعادل می‌رسد.
چون این دام‌ها از مواد غذایی خاصی استفاده می‌کنند، از فشار به مراتع طبیعی کاسته می‌شود و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.
پرواربندی با اشتغال جوانان شهری و روستایی به رشد اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

معایب پرواربندی گوساله
امکان بیماری دام‌ها وجود دارد.
اگر عمل پرواربندی به خوبی انجام نشود، امکان افزایش چربی در دام زیاد است و این مهم باعث کاهش کیفیت گوشت خواهد شد.
در صورتی که بهداشت دام‌ها رعایت نشود و دام‌ها واکسن خود را به موقع دریافت نکنند، امکان تلف شدن گوساله‌ها وجود دارد.
به دلیل نوسانات ارزی در کشور ممکن است قیمت علوفه و یا گوشت بالا برود و این مهم باعث کاهش سود شما می‌شود.
اگر روی جیره‌بندی غذایی گوساله‌ها، بر اساس سن و وزن آن‌ها نظارتی وجود نداشته باشد، احتمال مسمومیت غذایی و تلف شدن دام‌ها وجود دارد.
سرمایه اولیه این صنعت به خصوص در زمینه تهیه مکان پرواربندی، زیاد است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر