یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش یک مرغ خوشمزه با سس ترخون

عکس, آموزش یک مرغ خوشمزه با سس ترخون

در این پست آموزش دو غذای خوشمزه با مرغ را برای شما قرار داده ایم که انشالله مفید باشد. قبل از خواندن آموزش بخوانید : نکته: هنگامی که مرغ یا بوقلمون محکم بسته می شوند نفوذ حرارت به درون بدن سخت تر می شود. یعنی گوشت سینه که نیاز به حرارت زیادی برای پخت ندارد بیش از حد پخته می شود درحالیکه باید آنقدر منتظر بمانید تا درون مرغ کاملا بپزد. پس مرغ را آرام تر ببندید تا هوای گرم فر بتواند داخل بدن مرغ نیز گردش کند.مرغ شما هنگامی آماده است که پاهای مرغ به آسانی از محل مفصل لق بشود–این نشان می دهد که گوشت کاملا پخته و ضخیم ترین بخش بدن مرغ جمع شده است که سبب آویزان شدن پاها می شود. راه دیگر این است که یک سیخ را در ضخیم ترین بخش ران فرو کنیم. اگر عصاره ی بیرون آمده شفاف بود و رگه های صورتی نداشت یعنی مرغ شما پخته است.

مرغ متوسط ۱ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
لیمو ۱ عدد
ترخون تازه ۱ مشت
کره ۱ قاشق سوپخوری
سیب زمینی تازه و کوچک ۷۵۰ گرم
روغن زیتون ۱ قاشق سوپخوری
مارچوبه یا لوبیا سبز ۲۵۰ گرم
دلستر ساده ۱۰۰ میلی لیتر
خامه ی غلیظ ۱۵۰ میلی لیتر
آب مرغ پخته ۳۰۰ میلی لیتر
نخود فرنگی منجمد ۱۵۰ گرم
نمک به میزان لازم
پودر فلفل سیاه به میزان دلخواه

فر را از قبل تا دمای ۲۰۰ درجه ی سانتیگراد گرم کنید. مرغ را روی یک تخته قرار دهید. دل و روده مرغ را از حفره ی شکمی خارج کنید. پیاز و لیمو را نصف کنید، نصفِ پیاز، نصفِ لیمو و کمی ترخون را در شکم مرغ قرار دهید.دو پای مرغ را با نخی به هم ببندید. روی سینه ی مرغ و روی ران ها را کره بمالید. سپس با نمک و فلفل کافی مزه دار کنید. مرغ را در سینی فر قرار داده و آن را به مدت ۲۰ دقیقه کباب کنید.

سیب زمینی های بزرگ را نصف کنید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه از پخت مرغ آن ها را به سینی مرغ اضافه کنید. ۱ قاشق سوپخوری روغن زیتون را روی آن ریخته که با عصاره ی پس داده شده از مرغ مخلوط می شود. مرغ را به فر برگردانید و بگذارید تا ۴۰ دقیقه ی دیگر کباب شود.۵ سانتی متر انتهایی مارچوبه ها را ببرید زیر این بخش سفت است. مارچوبه ها را به اندازه بند انگشت خرد کنید. هنگامی که مرغ طلایی شد و خوب پخت و سیب زمینی ها نیز نرم شدند همه ی مواد را به یک دیس بزرگ منتقل کنید. آن را در فر خاموش شده قرار دهید و در فر را نیم باز بگذارید تا مرغ گرم بماند.

در زمانی که مرغ را به حال خود گذاشته اید، باید سس را تهیه کنید و سبزیجات را بپزید. چربی اضافی را از ظرف پخت خارج کنید. آن را روی شعله ی ملایم حرارت دهید، سپس شراب را اضافه کنید و بگذارید ۱ دقیقه غلغل بزند. خامه و براث را اضافه کنید.مارچوبه ها را به ظرف اضافه کنید و ۳ دقیقه تفت دهید. نخود فرنگی ها را اضافه کنید و آنها را جوش بیاورید تا زمانی که همه ی سبزیجات نرم شوند. بقیه ی ترخون ها را درشت خرد کرده و با سس مخلوط کنید. مزه سس را میزان کنید – آب لیموهای باقی مانده را به آن اضافه کنید. مرغ را همراه با سیب زمینی و سبزیجات خامه ای سرو کنید.

آموزش دوم :

مواد لازم برای سینه مرغ پر شده با سس ترخون

کنجد آسیاب شده :۲ پیمانه
فیله سینه مرغ :۳۰۰ گرم
کدو حلوایی پخته شده :یک پیمانه
پیاز داغ :یک پیمانه
رب انار :۱/۳ پیمانه
شکر :۱/۲ پیمانه
کره :به میزان لازم
نمک و زردچوبه :به میزان لازم
آب :۴ پیمانه

فیله مرغ را با کره تفت دهید.زردچوبه اضافه و بعد کنجد را اضافه کنید و خیلی کم تفت دهید (اگر زیاد تفت دهید می سوزد و تلخ می شود) .آب را هم اضافه کنید و به همراه کدو حلوایی بگذارید تا خورشت بجوشد.زیر آن را کم کنید و بگذارید تا حدودا ۱/۵ ساعت ریز بجوشد.در آخر نمک، شکر و رب انار را اضافه کنید و مجددا بگذارید حدود نیم ساعت بجوشد تا خورشت جا بیفتد.توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر