یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

آمی تریپتیلین برای چه تجویز می شود و همه نکات درباره آن

عکس, آمی تریپتیلین برای چه تجویز می شود و همه نکات درباره آن
یکی از پرکاربردترین داروهای درمان افسردگی که توسط پزشکان اعصاب و روان پزشکان تجویز می شود آمی تریپتیلین است که این دارو برای ضد افسردگی های سه حلقه ای می باشد .البته این دارو برای پیشگیری از میگرن و بیماری های مزمن نیز تجویز می شود. اگر پزشک دارو رابرای شما تجویز کرد باید حتما از وضعیت بارداری ، تیرویید ، مشکلات کبدی ، دیابت ، صرع و بیماری های خاص شما اطلاع داشته باشد. به هیچ عنوان دارو را بدون تجویز شروع نکرده و بدون نظر پزشک قطع نکنید. قطع ناگهانی دارو باعث سندرم محرومیت دارو می شود و خطرناک است. اگر آمی تریپتیلین به صورت یک نوبت در روز تجویز شود بهترین زمان مصرف آن شب ها پیش از خواب می باشد. با این حال دارو را همانطور که پزشکتان برای شما تجویز کرده مصرف نمایید.ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.این دارو با غذا تداخلی ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.به دلیل این که مسمومیت با ضد افسردگی های سه حلقه ای بسیار خطرناک است دارو را به همان مقدار تجویز شده مصرف کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در صورت مصرف بیش از حد یا ناخواسته ی دارو حتما با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.در مدت درمان با این دارو ممکن است خشکی دهان را تجربه کنید که برای برطرف نمودن آن می توانید از آدامس یا آبنبات های بدون شکر استفاده نمایید.یبوست، خواب آلودگی، تاری دید و احساس گیجی و خستگی نیز از عوارض شایع این دارو می باشند که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز این علائم را کاهش دهید.-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.-اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود که به مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به ارامی بلند شوید.در صورتی که مبتلا به دیابت هستید ،مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش قندخون شما شود لذا قندخون خودرا به صورت منظم چک کنید و با پزشک خود درمورد آن صحبت کنید.آمی تریپتیلین برای درمان بیماری افسردگی بخصوص وقتی که تسکین روانی مورد نیاز باشد و نیز شب ادراری کودکان تجویز می‌شود.این دارو از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی‌نفرین وسروتونین توسط پایانه سلول عصبی پیش‌سیناپسی ، غلظت سیناپسی آنها را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می‌دهد.این دارو پس از تجویز خوراکی به سرعت و به‌طور کامل جذب می شود. دارای متابولیسم گذر اول کبدی بوده و متابولیت فعال آن نورتریپتیلین می‌باشد. راه دفع دارو از طریق کلیه است. زمان شروع اثر دارو ۳-۲ هفته و نیمه عمر دارو ۲۶-۱۰ ساعت می‌باشد. این دارو به میزان زیاد به پروتئین پلاسما متصل می شود.
عوارض جانبی : 
قلبی عروقی: اختلال در هدایت دهلیزی بطنی، آریتمی قلبی، کاردیومیوپاتی، حوادث عروق مغزی، تغییرات الکتروکاردیوگرام (غیراختصاصی)، ادم، ادم صورت، بلوک قلبی، افزایش فشارخون، سکته قلبی، افت فشارخون وضعیتی، تپش قلب، سنکوپ، تاکی کاردی
سیستم اعصاب مرکزی: اضطراب، آتاکسی، اختلالات شناختی، اغما، گیجی، هذیان، دیس اورینتیشن (اختلال در تشخیص موقعیت)، سرگیجه، خواب آلودگی، سندرم ترک دارو (تهوع، سردرد، کسالت، تحریک پذیری، بی قراری، خواب و رویای آشفته، شیدایی، هیپومانیا)، دیس آرتری (گفتارفلجی)، تغییرات الگوی الکتروکاردیوگرام، هیجان، واکنش خارج هرمی (شامل حرکات غیرارادی غیرطبیعی و دیس کینزی تاردیو یا حرکات مکرر غیرارادی)، خستگی، توهم، سردرد، هایپرپیرکسی (تب بسیار شدید)، بی خوابی، فقدان تمرکز، کابوس شبانه، کرختی، خواب رفتگی اندام، نوروپاتی محیطی، بی قراری، سدیشن، تشنج، سوزن سوزن شدن اندام های انتهایی
پوستی: راش پوستی آلرژیک، ریزش مو، افزایش تعریق، حساسیت پوست به نور، کهیر
غدد درون ریز و متابولیسم: تغییر در گلوکز سرم، کاهش میل جنسی، گالاکتوره، ژینکوماستی، افزایش میل جنسی، سندرم ترشح نامناسب هورمون ضدادراری (SIADH)، افزایش وزن، کاهش وزن
گوارشی: فقدان حس چشایی، بی اشتهایی، یبوست، اسهال، سیاه شدن زبان، تهوع، فلج ایلئوم، بزرگ شدن غده پاروتید، التهاب دهان، طعم ناخوشایند در دهان، خشکی دهان
ادراری تناسلی: هایپرتروفی پستان، ضعف جنسی، تورم بیضه، تکرر ادرار، احتباس ادرار، گشادی مجاری ادراری
هماتولوژی و انکولوژی: سرکوب مغز استخوان (شامل آگرانولوسیتوز، لکوپنی و ترومبوسیتوپنی)، افزایش سطح ائوزینوفیل، خارش
کبدی: نارسایی کبدی، هپاتیت (شامل تغییر در عملکرد کبدی و یرقان)
ازدیاد حساسیت: ادم زبان
عصبی، عضلانی و اسکلتی: سندرم شبه لوپوس، لرزش، ضعف
چشمی: اختلال در تطابق، تاری دید، افزایش فشار داخل چشم، گشادی مردمک
گوشی: وزوز گوش
تداخلات دارویی امی تریپتیلین
مشخصات کلی تداخلات:
– سوبسترای CYP2C19
– سوبسترای CYP2D6
– سوبسترای CYP3A4
– سوبسترای Pg-p
– تشدید اثرات آنتی کولینرژیک
– تشدید اثرات تضعیف‌کننده CNS
– کاهش اثرات مرکزی هیستامین
– تشدید اثرات اکستراپیرامیدال
– تشدید اثرات هایپرپرولاکتینمی (ضعیف)
– تشدید اثرات افزاینده فشارخون
– تشدید هیپوناترمی
– تشدید اثرات کاهنده فشارخون
– تداخل با اثر آنالوگ های نوراپی‌نفرین رادیونشان شده
– کاهش آستانه تشنج
– افزایش فاصله QT (بسته به شرایط)
– تشدید اثرات سروتونرژیک
در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:
الکلسیم حاد، آسم، اختلالات دو قطبی، اختلالات خونی و گوارشی، گلوکوم با زاویه باریک، افزایش فشار کره چشم، پرکاری تیروئید،‌ هیپرتروفی پروستات، عیب کار کلیه، اسکیزوفرنی، حملات تشنجی، حساسیت به داروی‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای و احتباس ادرار.
توصیه های دارویی امی تریپتیلین
۱. از قطع ناگهانی مصرف دارو باید پرهیز‌شود. در صورت نیاز ، کاهش مقدار مصرف باید تدریجی و در طول یک دوره حداقل ۴ هفته‌ای انجام شود.
۲. در هفته‌های اول درمان به دلیل افزایش تمایل به خودکشی باید بیمار را تحت نظر قرار داد.
۳. بیش از یک داروی ضد افسردگی در یک زمان نباید تجویز شود.
۴. برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل ۶-۱ هفته وقت لازم است.
۵. مصرف دارو توسط سالمندان باید به حداقل مقدار شروع شود. زیرا به عوارض جانبی این دارو حساس‌ترند.
۶. به علت نیمه عمر طولانی دارو ، تجویز یکباره مقادیر‌آن در موقع خواب ،کفایت می کند.
۷. به بیمار باید یاد آوری شود که در صورت بروز علائم آنتی موسکارینی به درمان ادامه دهد، چون به این اثرات تا حدی تحمل حاصل می‌شود.
۸. در صورت وجود سابقه مصرف مهار کننده آنزیم MAO، باید دو هفته بعد از قطع آن، مصرف آمی‌تریپ‌تیلین را آغاز کند.
۹. در صورت ضرورت مصرف داروی مهارکننده MAO باید حداقل یک هفته بین قطع این دارو و شروع داروی جدید فاصله زمانی ایجاد شود.
۱۰. این دارو با ایجاد خواب آلودگی، ممکن است بر اعمالی که نیاز به مهارت و هوشیاری دارند، مانند رانندگی، تأثیر بگذارد.
۱۱. دوره درمان با این دارو باید کامل شود. از مصرف بیش از مقدار توصیه شده باید خودداری گردد.
۱۲. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو،اگر رژیم درمانی به صورت چند نوبت در روز می‌باشد، به محض به یادآوردن آن نوبت باید مصرف شود. مگر اینکه، زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، در این صورت مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد. اگر رژیم درمانی بصورت مصرف در هنگام خواب باشد، نباید هنگام صبح دارو مصرف شود. بهتر است در این موارد با پزشک مشورت گردد.
۱۳. به دلیل بروز منگی و سرگیجه هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط نمود.
۱۴. با مصرف این دارو، خشکی دهان ممکن است بروز نماید. در صورت تداوم این عارضه به مدت بیش از ۲ هفته، باید به پزشک مراجعه شود.
۱۵. احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد. لذا ضروری است از پوشش ضد آفتاب استفاده شود.
۱۶. بیمار باید ۷-۳ روز پس از قطع مصرف تحت نظر باشد.
دارو های هم گروه امی تریپتیلین
آموکساپین
کلومیپرامین
دسیپرامین
دوکسپین
ایمی پرامین
ماپروتیلین
نورتریپتیلن
پروتریپتیلین
تریمیپرامین

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر