یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

آیا افسردگی بارداری و زایمان همیشه با زن باقی می ماند

عکس, آیا افسردگی بارداری و زایمان همیشه با زن باقی می ماند

متاسفانه افسردگی بارداری می تواند تاثیر بسیار بدی روی روحیه مادر و سلامت او بگذارد. چهارده الی بیست و سه درصد زنان باردار این بیماری روحی را تجربه می کنند که آمار بالایی است. خیلی از خانمهای باردار این افسردگی را با تغییرات خلقی و هورمونی در بارداری اشتباه گرفته و اصلا متوجه افسردگی خود نمی شوند. اما این احساس های ناخوشایند آن ها را پریشان می کند. تشخیص این بیماری خیلی مهم است چرا که افسردگی درمان نشده می‌تواند خطراتی برای مادر و جنین در پی داشته باشد. افسردگی درمان نشده منجر به تغذیه‌ی ضعیف، مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و احتمال اقدام به خودکشی شده که در نهایت سبب تولد نارس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مشکلات تکاملی نوزاد می‌شود.نوزادان متولد شده از مادران افسرده، فعالیت کمتری داشته و کمتر به مسائل توجه نشان می‌دهند و نسبت به نوزادان متولد شده از مادران غیرافسرده آشفته‌تر هستند.

افسردگی بارداری چقدر طول می کشد ؟در اولین روزها و هفته‌های پس از زایمان، شخصی که به تازگی مادر شده است، احساسات گوناگونی را تجربه می‌کند. او ممکن است احساسات جدید و زیبایی مثل احساس افتخار، شادی و سعادت را داشته باشد و همچنین ممکن است احساسات ناخوشایندی مثل غم و ناراحتی را هم تجربه کند. برخی از این احساسات طبیعی هستند و پس از چند هفته فرد به حالت عادی بازمی‌گردد ولی برخی از آن‌ها غیرطبیعی هستند و ممکن است برای ماه‌ها باقی بمانند که به این حالت اخیر، افسردگی پس از زایمان گفته می‌شود. آشنایی با علائم و روش درمان افسردگی پس از زایمان باعث می‌شود که نگرانی از این اختلال کاهش یابد و شخص سریع‌تر به روال زندگی عادی بازگردد.احساسات ناراحتی و بازه‌های زمانی احساس اندوه که بعد از تولد کودک پیش می‌آید با عنوان “بیبی بلوز ” (گرفتگی خلق پس از زایمان) شناخته می‌شود. حالت موسوم به بیبی بلوز پس از زایمان یک اختلال روانشناسی شایع است و شدت آن اغلب طی یک یا دو هفته کاهش می‌یابد. این نوع از ناراحتی اغلب به تغییرات هورمونی عمده که بعد از تولد رخ می‌دهد مرتبط است. تقریبا از هر هفت زن یک نفر چیزی شدیدتر از یک اختلال ساده بیبی بلوز را تجربه می‌کند.زنانی که زایمان کرده و به مدت چندین هفته با ناراحتی، اضطراب یا نگرانی درگیر هستند ممکن است به افسردگ پس از زایمان مبتلا شده باشند. در حالیکه بیبی بلوز اغلب به سرعت خاتمه می‌یابد ولی افسردگی پس از زایمان ممکن است به مدت طولانی باقی مانده و به شدت بر توانایی فرد (زن) برای برگشت به زندگی معمول روزانه تاثیر بگذارد

علایم افسردگی در حاملگی
خواب خیلی کم و یا خیلی زیاد

ازدست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که در گذشته لذت بخش بوده است

غم و اندوه مداوم
اختلال تمرکز
افکار مرگ، خودکشی یا نا امیدی
اضطراب
احساس گناه یا بی‌ارزشی

تغییر عادات غذایی که گاها با ویار اشتباه گرفته می شود.

درمان افسردگی در بارداری چیست؟

گروه‌های حمایتی
روان درمانی شخصی
دارو درمانی
نور درمانی
بحث و تردیدهای فراوانی راجع به اثرات طولانی مدت درمان دارویی در بارداری وجود دارد. در برخی تحقیقات مصرف داروها با برخی مشکلات نوزادی مانند ناهنجاری‌های فیزیکی، مشکلات قلبی و وزن کم هنگام تولد همراه بوده است.در افسردگی‌های خفیف، مادر می‌تواند با شرکت در گروه‌های حمایتی، روان درمانی و نور درمانی علایم خود را کاهش دهد. اما در موارد افسردگی شدید معمولاً ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی توصیه می‌شود.لازم است بدانید تمامی داروهای مصرفی از طریق جفت به جنین خواهند رسید و تحقیقات کافی راجع به ایمنی داروها انجام نشده است. اما در زمان درمان افسردگی‌های بسیار شدید، باید نسبت خطرات مصرف یا عدم مصرف دارو مقایسه شود. ممکن است این داروها کمک بسیاری به درمان کنند و اثرات بسیار کمی بر جنین داشته باشند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر