یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

آیا بدون ورزش می توان با ال کارنیتین لاغر شد

عکس, آیا بدون ورزش می توان با ال کارنیتین لاغر شد
ال کارنیتین یکی از مکمل های بدنسازی برای کاهش وزن و چربی سوزی است که اگر همراه با ورزش باشد بسیار موثر است . این مکمل برای افرادی که فشار خون پایین دارند یا بدن ضعیفی دارند توصیه نمی شود . حال سوال این جاست آیا این مکمل می تواند بدون ورزش هم موثر باشد ؟ در ادامه با ما همراه شوید .  ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود. افراد عادى نیازى به ال کارنیتین ندارند و جالب است بدانید اگر هر روز این مکمل را مصرف کنید بدون ورزش فقط در یکسال یک کیلو وزن کم خواهید کرد .
کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد. کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.
وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می‌باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می‌دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می‌انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.
سال گذشته مطالعه اى در خصوص تأثیر ال کارنیتین بر روند کاهش وزن در دانشگاه تهران انجام شد و نشان داد که اگر کسى روزانه یک میلى گرم از این ترکیب را دریافت کند، بعد از ۳۶۵ روز فقط حدود یک کیلوگرم از وزنش پایین مى آید که مى شود این وزن را فقط با دو هفته رژیم گرفتن و کاهش ۵۰۰ کالرى از رژیم دریافتى روزانه، کم کرد.
استفاده از مکمل ال کارنیتین به صورت دارو تأثیر معنادار و مشخصى روى لاغر شدن نداشته و چربى سوز نیست. در ضمن نیازى هم نیست که افراد عادى این ترکیب را به صورت مکمل دارویى مصرف کنند چون بدن آن را مى سازد و استفاده مى کند. البته گاهى ممکن است براى چربی سوزی بدن ورزشکاران و افزایش نیرویشان در حین مسابقه از این دارو استفاده کرد که این مسئله شرایط خاص خود را دارد.
ال کارنیتین به صورت طبیعى در بعضى غذاها مانند انواع گوشت ها وجود دارد و در مواردى براى ورزشکاران تجویز مى شود، اما اگر کسى تصور مى کند که بدون رژیم غذایى مناسب و ورزش کردن مى تواند ز این دارو استفاده کند، صددرصد در اشتباه است. اگر فرد رژیم غذایى درست و اصولى براى کاهش وزن نداشته در کنارش بخواهد از این دارو هم باشد و مانند همیشه غذا بخورد و به عنوان مکمل چربى سوز استفاده کند، دچار عارضه خواهد شد.
دکتر هاله دادگستر، متخصص پزشکى ورزشى:در مقالات و پژوهش هایى که تاکنون انجام شده هیچ مدرک قطعى به دست نیامده است که اگر ال کارنیتین را به عنوان دارو و به صورت خوراکى به فرد بدهیم، لزوماً مى توانیم به لاغرى او کمک کنیم. وقتى ال کارنیتین به صورت دارو وارد بدن مى شود، سطح پلاسمایى آن بالا مى رود، در نتیجه انتظار داریم که ال کارنیتین بیشترى وارد سلول شود، اما شواهدى نداریم که نشان دهد این مسئله باعث مى شود که چربى بیشترى در سلول هاى بدن بسوزد و از بین برود.
۱ .ال کارنیتین به صورت طبیعى در غذاهاى با منشأ حیوانى مانند انواع گوشت ها و شیر و لبنیات وجود دارد. البته در بعضى مواد غذایى گیاهى از جمله کره ی بادام زمینى نیز مى توان این ترکیب را یافت.
۲ .میتوکندرى (mitochondria) یکى از اجزاى سلولى است که وظیفه تنفس سلولى را بر عهده دارد. ورود ال کارنیتین به بدن باعث مى شود اسید چرب آزاد بیشترى وارد میتوکندرى سلول شده و بعضى ها عقیده دارند که این مسئله باعث مى شود سوخت وساز این چربى ها افزایش پیدا مى کند اما هنوز شواهد علمى کافى در این زمینه وجود ندارد.
۳ .ال کارنیتین نیروى ورزشکاران به خصوص آن هایى را که تمرینات استقامتى دارند، افزایش مى دهد و خستگى آن ها را به تأخیر مى اندازد.
۴ .مصرف بیش ازحد ال کارنیتین باعث مى شود بدن بوى ماهى بگیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر