یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از این سرطان ها نترسید درمان می شوند

عکس, از این سرطان ها نترسید درمان می شوند

اگر تا کنون فکر میکردید هر سرطانی خطرناک است و باعث مرگ بیمار می شود یا باید درمان های سختی برای فرد در نظر گرفته شود اشتباه کرده اید. برخی از سرطان ها کشنده نیستند و قابل درمان می باشند.

سرطان تیروئید

این بیماری اگر در ۵ سال اولیه تشخیص داده شود صد در صد قابل درمان است.در خصوص سرطان تیروئید هیچ گونه تست غربالگری توصیه نمی‌شود. اکثر مردم با مشاهده‌ی ورم ناحیه‌ی گردن یا احساس برجستگی در این ناحیه، متوجه این سرطان می‌شوند. گاهی اوقات هم پزشک با مشادهده‌ی نتیجه‌ی سونوگرافی متوجه وجود چنین مشکلی می‌شود.

تیروئید یک غده‌ی پروانه‌ای شکل در گردن است که باعث می‌شود هورمون‌های مورد نیاز برای سوزاندن کالری بدن شما تامین شود. شایع‌ترین نوع سرطان تیروئید، پاپیلاری است که به آرامی رشد پیدا می‌کند. حتی زمانی که تومورها بزرگ شده‌اند یا در بافت‌های مجاور در حال رشد هستند، پزشکان می‌توانند این بیماری را با برداشتن غده‌ی تیروئید درمان کنند. پس از عمل جراحی، افراد دارویی‌ها را مصرف می‌کنند که نقش جایگزین هورمونها محسوب می‌شوند. از طرفی، پزشکان می‌توانند سرطان تیروئید را زودتر از گذشته تشخیص داده و سریع‌تر بیمار را از آن نجات دهند!

نوعی سرطان تیروئید به نام آناپلاستیک وجود دارد که تنها ۷ درصد از مبتلایان آن تا ۵ سال پس از تشخیص آن زنده می‌مانند. البته این حالت بسیار نادر است.

سرطان پروستات
این سطران در صورت تشخیص و درمان صد در صد قابل درمان است. زمانی که سرطان گسترش پیدا می‌کند، درمان سخت‌تر خواهد شد. درصد کمی از سرطان‌های پروستات می‌توانند به سرعت به قسمت‌های دیگر بدن منتقل شوند. در این حالت، تنها ۲۸ درصد مردان پس از تشخیص می‌توانند تا ۵ سال زندگی کنند. خوشبختانه، پزشکان در اغلب موارد، ابتلا به سرطان پروستات را پیش از زمان گسترش آن تشخیص می‌دهند.

دو روش اصلی برای بررسی سرطان پروستات وجود دارد. یک روش رکتال دیجیتال است که در آن پزشک مقعد بیمار را با انگشت پوشیده با دستکش بررسی می‌کند. روش دوم آزمایش خونی به نام PSA است که در آن سطح نوعی پروتئین به همین نام اندازه‌گیری می‌شود. میزان این پروتئین در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالاتر است. البته بالا بودن سطح PSA دلایل دیگری غیر از سرطان پروستات هم می‌تواند داشته باشد. از این رو در خصوص افرادی که چندان در معرض خطر این بیماری قرار ندارند، توصیه می‌شود که آزمایش‌های دیگری برای تشخیص سرطان پروستات انجام دهند. مواردی چون مشکل در ادرار کردن یا مشاهده‌ی خون در ادرار هم می‌تواند از نشانه‌های سرطان پروستات یا دیگر مشکلات پروستات باشد.

بسیاری از تومورهای پروستات به آرامی رشد کرده یا اصلا رشد نمی‌کنند. در این حالت، این تومورها آن قدر مضر نخواهند بود که نیاز به درمان داشته باشند. بسیاری از مردان با این نوع تومورها می‌توانند سال‌ها بدون مشکل زندگی کنند. به طوری که آن‌ها اغلب به علت موضوعی غیر از سرطان می‌میرند.

سرطان ملانوما یا سرطان پوست

۹۱ درصد افراد بعد از درمان زنده می مانند. چنانچه به موقع متوجه وقوع این سرطان پوستی نشوید، ملانوما بیش از سایر سرطان‌های پوست در قسمت‌های دیگر بدن شما منتشر خواهد شد. هنگامی که سرطان از سطح پوست فراتر رود، درمان ان سخت می‌شود. به طوری که تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ملانوما در مراحل پیشرفته توانسته‌اند تا ۵ سال زنده بمانند.
سرطان پوست ملانوما را می‌توان در مراحل اولیه با چشم غیر مسلح هم تشخیص داد. چنانچه این سرطان هنوز بر روی سطح پوست گسترش پیدا نکرده باشد، پزشک می‌تواند با انجام عمل جراحی آن را برطرف کند.

شما می‌توانید از روی خال‌ها و لکه‌های بزرگ، تیره رنگ، عجیب و غریب یا رو به افزایش، به وجود این بیماری مشکوک شوید. به خصوص وقتی این خال‌ها و لکه‌ها بر روی نواحی پوست سر، پوست بیضه و بین انگشتان‌تان باشد. چنانچه متوجه چنین تغییراتی در این بخش‌ها شدید با پزشک خود در میان بگذارید. او می‌تواند شما را نسبت به عادی بودن یا نبودن این مسئله آگاه کند. چنانچه سابقه‌ی این نوع سرطان را در خانواده‌ی خود داشته‌اید، عمل غربالگری را به طور منظم، نزد یک متخصص پوست انجام دهید.

سرطان سینه
اگر این بیماری در ۵ سال اولیه تشخیص داده شود صد در صد قابل درمان است.
مطالعات نشان داده‌اند که ماموگرافی‌های منظم می‌تواند به افزایش طول عمر شما در این خصوص کمک کند. اما گروه‌های پزشکی دستورالعمل‌های مختلفی در مورد زمان مناسب ماموگرافی می‌دهند. برخی از آن‌ها توصیه می‌کنند که آزمایش‌های غربالگری، پس از سن ۵۰ سالگی به صورت سالانه انجام شود. از طرفی انجمن سرطان آمریکا هم پیشنهاد می‌کند که آزمایش‌های غربالگری از ۴۵ سالگی به بعد شروع شود.

امروزه پزشکان بیش از گذشته در خصوص تشخیص و درمان سرطان سینه آگاهی دارند. ضمن این که آگاهی عمومی هم نسبت به این نوع سرطان افزایش پیدا کرده است. محققان توانسته‌اند داروهای مختلفی برای انواع روش‌های درمان سرطان سینه ارائه دهند.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود. برخی از انواع سرطان سینه قابل درمان‌تر از شکل‌های دیگر این سرطان است. برای مثال، سرطان سینه‌ی استروژن مثبت با داروهای کم استروژن‌تر درمان می‌شود. در حالی که سرطان سینه‌ی سه گانه‌ی منفی تهاجمی‌تر بوده و به روش‌های درمانی معمول جواب نمی‌دهد.

در ادامه شما را با روشهای سنتی درمان سرطان اشنا می کنیم:

در حال حاضر پیدایش بیماری های سرطانی، محدود به جوامع پیشرفته نبوده و معضلی بزرگ در تمام جهان محسوب می گردد. بر طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است که مبارزه با آن نیازمند شناخت دقیق علمی سرطان و برنامه ریزی بلند مدت در جهت مبارزه با آن است. در این بیماری، سلول ها روند تکثیر طبیعی خود را از دست داده و دچار تکثیر مهار نشده می گردند. در ادامه مقاله از هانی ژل درباره این موضوع بیشتر صحبت کرده ایم؛ همراه ما باشید.

سرطان شامل انواع تومورهای بدخیم است که در علم پزشکی از آن ها به عنوان نئوپلاسم یاد می گردد. تومورها به دو دسته ی بدخیم و خوش خیم تقسیم می گردند که نوع بدخیم آن ها می تواند، سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند. خوشبختانه، تومورهای خوش خیم برخلاف تومورهای بد خیم، سایر نواحی بدن را درگیر نمی کنند. در کشور ایران، سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در مردان و سرطان پستان نیز شایع‌ترین سرطان‌ در زنان ایران شناخته شده ‌است. به نظر می رسد عواملی مانند استرس، افزودنی های و نگهدارنده های موجود در مواد غذایی و آلودگی هوا از دلایل بروز سرطان هستند.

پیشرفت دانش بشری در شناخت بیماری سرطان و استفاده از روشهای غربالگری موجب بهبود روند تشخیص زودرس سرطان شده و از سویی به کارگیری شیوه های درمانی مانند جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و… باعث مهار نسبی سرطان و افزایش طول عمر بیماران می گردد؛ اما در این میان توجه به عوارض و هزینه های درمان، عود بیماری، کیفیت زندگی بیماران از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب بهترین روش های درمانی هستند. طب سنتی ایران یکی از غنی ترین طب های سنتی دنیا و از ذخایر ارزشمند پژوهشی ما محسوب می‌شود. درمان های طب سنتی می توانند نقش بسزایی را در کنترل سرطان ایفا کنند.

افزایش و رشد جمعیت مبتلایان به سرطان در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته‌است. انواعی از سرطان که با رژیم غذایی و سبک زندگی مرتبط هستند بیشتر در کشورهای توسعه یافته شایع هستند. در حالی که سرطان‌های مرتبط با عفونت در کشورهای در حال توسعه بیشتر دیده می‌‌شوند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر بر اثر سرطان تا سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۰۴ درصدی خواهد ‌داشت.

سرطان چیست؟
سرطان از طریق آسیب ژنتیکی در ژنوم سلول‌ها ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها یا به ارث می‌رسند یا در طی زندگی حاصل می‌شوند. آسیب‌های غیر ارثی حاصل از سبک زندگی غیرسالم هستند.

به طور عمده یک سوم سرطان‌ها ناشی از استفاده تنباکو هستند. یک سوم دیگر ناشی از رژیم غذایی و سبک زندگی و یک پنجم ناشی از عفونت‌ها. در کشورهای در حال توسعه برخی سرطان‌ها از طریق عفونت با میکروارگانیسم‌ها بروز می‌کنند. نظیر سرطان رحم (ویروس پاپیلومای انسانی)، کبد (ویروس هپاتیت)، نازوفارینکس (اشتین بار ویروس)، معده (هلیکوباکتر پیلوری). به جز سرطان پستان، ۵ سرطان اصلی در زنان و مردان در کشورهای در حال توسعه مرتبط به سبک زندگی و عفونت‌ها هستند.

سرطان بیماری است که از تغییر سلول‌هایی ناشی می‌شود که باعث تقسیم و رشد غیر قابل کنترل سلول‌ها می‌شوند. بیشتر سلول‌های بدن عملکرد مشخص و طول عمر معینی دارند. مرگ سلولی که اپپتوسیس نام دارد بخشی از چرخه طبیعی حیات سلولی است.

در بدن سلول‌های پیر یا بدعملکرد از طریق مرگ سلولی حذف شده و سلول‌های جوان جایگزین آن‌ها می‌شوند. سلول‌های سرطانی فاقد ساختاری که تقسیم و مرگ سلولی را القا می‌کند هستند. این سلول‌ها رشد کرده و از اکسیژن و مواد مغذی سایر سلول‌ها استفاده کرده و تبدیل به تومور می‌شوند. باعث نقص سیستم ایمنی شده و تغییراتی ایجاد می‌کنند که در عملکرد صحیح اعضای بدن اختلال ایجاد می‌کنند. سلول‌های سرطانی می‌توانند در یک نقطه مانده و یا از طریق لنف نودها منتشر شوند.

علل ابتلا به سرطان
۱- ضعف سیستم ایمنی مرتبط با دیابت، بیماری‌های مزمن، چاقی و پیری.

۲- عفونت‌های مزمن نظیر هلیکوباکترپیلوری (سرطان معده)، ویروس پاپیلومای انسانی (سرطان رحم، پوست و آلت تناسلی مردان)، ویروس اشتین بار (کارسینومای نازوفارنژیال)، ویروس هپاتیت (کارسینومای هپاتوسلولار)، پارازیت‌ها نظیر شیستوسموزیس (سرطان مثانه)، و قارچ‌ها نظیر آسپرزیلوس فلاوس (کارسینومای هپاتوسلولار).

۳- التهاب مزمن، به عنوان مثال سرطان روده بزرگ پیشرفته در بیماران همراه با کولیت‌های کرون و کولیت‌های اولسراتیو.

۴- زخم‌های بهبود نیافته مزمن برای مثال کارسینومای پیشرفته سلول اسکوآموس در بیماران با زخم‌های تروماتیک مزمن در پوست.

۵- انباشتگی رادیکال‌‌های سمی آزاد و استرس‌های اکسیداتیو، سیگار کشیدن، الکل، چاقی و التهاب مزمن.

۶- وراثت ژنتیکی

۷- عوامل ناشناخته

انواع سرطان ها
سرطان انواع گوناگون دارد. برخی از سرطان ها می‌توانند به صورت همزمان چندین ارگان مختلف را درگیر کنند. برخی از انواع سرطان عبارتند از: سرطان مثانه، سرطان پستان، سرطان خون، سرطان کبد، سرطان روده بزرگ و رکتوم، سرطان اندومتریال، سرطان کلیه، سرطان پوست (ملانوما)، لنفومای نان- هاچکین، سرطان پانکراس، سرطان پروستات، سرطان تیروئید، سرطان ریه و بسیاری از سرطان‌های پیچیده که همراه با برخی بیماری‌ها بروز می‌کنند.

راه‌های پیشگیری از سرطان
بین ۳۰% تا ۵۰% سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. پیشگیری راه حل طولانی مدت و کم هزینه مقابله با بیماری سرطان است. سیاست‌های بهداشت جهانی باید به گونه‌ای باشد که همه افراد از آگاهی‌های لازم نسبت به بیماری سرطان و ریسک فاکتورهای عامل بروز سرطان برخوردار بوده و سبک زندگی سالم را رعایت کنند.

تاثیر تنباکو در ابتلا به سرطان
مصرف تنباکو یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای موثر در بروز سرطان است. برنامه‌های آگاه‌سازی و وضع قوانین سخت‌گیرانه در جهت تولید، ارائه و مصرف این ماده می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان از طریق مصرف تنباکو را کاهش دهد.

تاثیر مصرف‌‌ الکل در ابتلا به سرطان
مصرف الکل یکی دیگر از ریسک فاکتورهای مرتبط با برخی از سرطان ها نظیر لارنکس و نازوفارنکس است. کاهش میزان مصرف الکل می تواند در میزان کاهش ابتلا به این نوع سرطان‌ها تاثیرگذار باشد.

عوامل عفونی سرطان
میکروب‌ها و عوامل عفونی یکی از مهمترین عوامل ابتلا به انواعی از سرطان‌ها نظیر سرطان معده و مجاری تناسلی هستند. رعایت اصول بهداشتی و تامین نیازهای اولیه بهداشتی افراد جامعه در کنترل اینگونه سرطان‌ها نقش موثری دارد.

آلودگی‌های محیطی در سرطان
آلودگی‌های موجود در هوا، آب مصرفی و خاک یکی دیگر از عوامل سرطان‌زا به شمار می‌آید. با به کار بستن استانداردهای جهانی و کاهش آلاینده‌های محیطی می‌توان ریسک ابتلا به سرطان را کاهش داد.

کارسینوژن‌های مرتبط با محیط کار
برخی مواد سرطان زا در محیط‌های کاری سبب می‌شوند که ریسک بروز سرطان در شاغلین برخی از حرفه‌ها بیشتر از دیگر افراد جامعه باشد. با ایجاد استانداردهای لازم در محیط‌های کاری باید خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط را تا حد ممکن کاهش داد.

پرتوهای خطرناک اثر گذار بر سرطان
در معرض پرتوهای یونیزه قرار گرفتن یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده برخی سرطان ها نظیر سرطان پوست است.

فعالیت جسمانی، چاقی و سبک زندگی و رژیم غذایی
استفاده از مواد غذایی سالم، داشتن تحرک به اندازه و دوری کردن از مواد غذایی فاقد ارزش‌های غذایی و پیشگیری از افزایش وزن و چاقی از دیگر عواملی است که به کنترل نرخ ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

راه‌های درمان سرطان
جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، ایمیونوتراپی، درمان هدفمند، هورمون تراپی، پیوند سلول های بنیادین و درمان فردی راه‌های مختلف درمان سرطان هستند که بسته به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن به کار بسته می‌شوند.

رژیم کتوژنیک در درمان سرطان
سوخت ترجیحی سلول های بدن گلوکز است، که در طی رژیم های کتوژنیک این سوخت به چربی تغییر پیدا می کند. رژیم های کتوژنیک حاوی مقادیر محدودی از کربوهیدرات بوده و مملوء از چربی های مفید هستند. رژیم‌های کتوژنیک میزان تشکیل رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و نرخ شیوع سرطان و درمان کولون، ریه و سینه در افراد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

نمونه هایی از غذاهای مورد تایید در رژیم کتوژنیک

محصولات لبنی
گوشت
تخم مرغ
مرغ
ماهی و سایر غذاهای دریایی مانند ماهی های چرب
سبزیجات و میوه جات کم کربوهیدرات مانند کلم و لیمو
چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، آووکادو و روغن نارگیل
عناب
مغزیجات بدون نمک
استفاده از رژیم های کتوژنیک، سرعت رشد تومورها را کاهش داده و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان را به میزان ۵۰ درصد افزایش می دهد.

اتاقک های اکسیژن موثر در درمان سرطان

پژوهش های جدید نمایانگر آن هستند که استفاده از اتاقک های حاوی اکسیژن به همراه مصرف رژیم های کتوژنیک، میزان رشد تومور را کاهش داده و شرایط کتوزیس و کاهش قند خون در بدن را فراهم می کنند.

اتاقک های اکسیژن، سبب بهبود جریان اکسیژن به سلول ها گردیده و با کاهش میزان اسیدیته ی خون، ph خون را متعادل می کنند؛ این فاکتورها در نهایت میزان رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهند.

تاثیر آب میوه جات و سبزیجات در درمان سنتی سرطان

درمان سرطان با آبمیوه طبیعی

استفاده از آب میوه جات و سبزیجات ابزاری شگفت انگیز برای کاهش میزان گسترش و پیشروی سرطان است؛ آب میوه و سبزیجات به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان خود، سبب تقویت سطح ایمنی بدن گردیده و رادیکال های آزاد را از بین می برند. قابلیت جذب مواد مغذی از آب میوه و سبزیجات نسبت به خود آنها بیشتر بوده و املاح بیشتری را در اختیار بدن قرار داده و به بهبود عملکرد بدن کمک می کند.

سبزیجاتی مانند گل کلم و بروکلی از مفید ترین گزینه‌های مورد نظر بوده که حاوی مواد مغذی زیر هستند و برای هر بدنی لازم هستند:

ویتامین c و k
کلروفیل
گلوتاتیون
آمینو اسیدها
بتا کاروتن
سولفارافان
کوئرستین
سولفارافان توانایی سم زدایی بدن را دارد و به نابودی سلول های سرطانی کمک می کند. کوئرستین نیز سبب مرگ سلول های سرطانی گردیده و از متاستاز سلول های سرطانی به سایر نواحی بدن جلوگیری می کند.

نوشیدن آب میوه جات و سبزیجات، به محض تهیه ی آن ها توصیه می گردد؛ در غیر این صورت آب میوه جات و سبزیجات تهیه شده را در یک ظرف شیشه ای با درب محکم ریخته و آن را در تاریک ترین قسمت یخچال خود قرار دهید تا کیفیت مواد مغذی موجود در آن حفظ شود.

پزشکان مصرف ۳۲ تا ۶۴ اونس آب سبزی تازه را به منظور کاهش رشد و پیشروی سلول های سرطانی در مبتلایان به سرطان توصیه می کنند. مصرف ۸ تا ۱۶ اونس آب میوه و سبزی نیز اقدامی بسیار موثر در جهت پیشگیری از بروز سرطان است.

درمان سنتی سرطان با فرآورده های تخمیری
درمان سرطان

افزایش میزان باکتری های مفید در روده، با بروز بیماری هایی مانند سرطان کولورکتال، سرطان پانکراس و سرطان کیسه ی صفرا در افراد مرتبط است. غذاهای تخمیری منبع غنی از باکتری های مفید هستند که تعادل مناسبی را در بین باکتری های مفید و غیر مفید روده ایجاد می کنند. در روند هضم و جذب غذا های تخمیری، ماده ای به نام بوتیرات ایجاد می‌شود؛ که دارای خاصیت ضد سرطانی است. و در درمان سرطان نیز بسیار موثر است.

سعی کنید، غذاهای تخمیری مانند ماست و کفیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.پزشکان مصرف روزانه ی ۲ الی ۴ واحد از غذاهای تخمیری را به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی توصیه می‌کنند. در صورتی که از رژیم‌های کتوژنیک استفاده می کنید، مصرف غذاهای تخمیری با مقادیر کم کربوهیدرات مانند کفیر تهیه شده از آب نارگیل، سرکه ی سیب و کیمچی (کلم تخمیر شده) به شما توصیه می‌شود.

درمان سرطان با طب سنتی و ویتامین D

درمان سرطان با طب سنتی و ویتامین D

ویتامین D نقش بسیار مهمی را در عملکرد سیستم عصبی مرکزی ایفا می کند. این ویتامین دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.یکی از عملکردهای مهم ویتامین D در زمینه ی بهبود سطح ایمنی و کاهش التهاب بدن است. ویتامین D موجب تحریک تولید پروتئین هایی مانند GcMAF می گردد.

مطالعات بیانگر آن هستند که GcMAF تکثیر سلول های سرطانی در سرطان پستان، سرطان مثانه، سرطان تخمدان و سرطان گردن را کاهش می دهد. با انجام یک آزمایش و بررسی میزان hydroxy vitamin D- 25 می توانید از کفایت یا عدم کفایت ویتامین D موجود در بدن خود اطمینان حاصل کنید.

عسل و اثر پیشگیری‌ کننده آن بر ابتلا به سرطان
پیشگیری از سرطان با عسل

عسل به عنوان ماده غذایی قابل نگهداری طبیعی شناخته می‌شود و شامل ویتامین‌ها، شکر، مواد معدنی است و فعالیت‌های آنتی اکسیدانی بالایی دارد. در حال حاضر نرخ بروز سرطان در بسیاری از کشورها پیشرفت زیادی نشان می‌دهد. سرطان‌زایی یک فرآیند چندمرحله‌ای و چند عاملی است. عواملی مانند سیستم ایمنی ضعیف، عفونت مزمن، التهاب مزمن، زخم‌های مزمن، سیگار کشیدن، چاقی و … از عوامل ایجاد کننده سرطان به شمار می‌روند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که عسل سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. عسل اثرات ضد التهابی و خواص ضد میکروبی دارد و درمان زخم‌های مزمن را بهبود می‌بخشد. اخیرا عسل خواص ضدسرطانی را در کشت‌های سلولی و مدل‌های جانوری نشان داده‌است. مکانیسم پیشنهادی در نقش پیشگیرانه عسل شامل القای اپپتوسیس (مرگ سلولی)، از بین رفتن غشای میتوکندریایی و احتباس چرخه سلولی است.‌

عسل قرن‌هاست که برای خواص بهبود دهنده سلامتی و پزشکی خود شناخته می‌شود. عسل شامل مواد فیتوشیمیایی زیادی است که محتوای فنولیک و فلاونوئید بالایی داشته و نقش آنتی اکسیدانی دارد و در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد چون رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را که نقش مهمی در تشکیل سرطان دارند کنترل می‌کند.

۱- عسل یک ارتقادهنده طبیعی سیستم ایمنی است.

۲- عسل یک عامل طبیعی ضد التهابی است.

۳- عسل یک ضد باکتری طبیعی است.

۴- عامل جمع آوری رادیکال‌های آزاد سمی است.

۵- عسل معالجه کننده زخم‌های مزمن است.

۶- عسل یک عامل کنترل کننده چاقی است.

۷- عسل در درمان سرطان نقش دارد.

از آنجایی‌که عسل نقش کاهنده در عوامل ایجاد کننده سرطان دارد به عنوان یک واکسن طبیعی شناخته می‌شود. امروزه تاثیر مصرف مکرر عسل بر پیشگیری از سرطان و در بعضی مواقع درمان آن ثابت شده است.

درمان سرطان در طب سنتی و طب ایرانی
درمان بیماری ها در طب سنتی ایران از یک اصول کلی پیروی می نماید که برای درمان سرطان نیز این اصول رعایت می گردند. بدین ترتیب که ابتدا تغیراتی در رژیم غذایی فرد صورت گرفته و سپس درمان دارویی انجام می‌شود و در نهایت اقدامات عملی مانند جراحی صورت خواهد گرفت.

مقاله ای تحت عنوان “درمان دارویی سرطان در منابع طب سنتی ایران” در مجله ی طب سنتی اسلام و ایران در سال ۱۳۹۱ منتشر گردید. در این مقاله به توضیح خواص برخی مواد غذایی و گیاهی در بهبود سرطان پرداخته می‌شود.

درمان سرطان با طب ایرانی

لوف (فیلگوش) موثر در درمان سرطان در طب سنتی
فیلگوش، در بهبود سرطان بینی موثر بوده و در درمان جذام مفید است. این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

درمان سرطان در طب سنتی با گل آفتاب پرست (آذریون)
در کتاب قانون ابن سینا، به این مورد اشاره شده است که مصرف گیاه گل آفتاب پرست در بهبود سرطان موثر است. گلیکوزیدهای استخراج شده از گیاه گل آفتاب پرست دارای خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی بر سلول های سرطان کولون، سرطان خون و سرطان پوست هستند.

درمان سنتی سرطان با بابونه
گیاه بابونه دارای اثر مهاری بر تشکیل کروماتیدهای خواهری بوده و به همین علت دارای خاصیت ضد سرطانی است.

درمان سرطان در طب سنتی با سیر
سیر دارای ماده ای به نام sulfoquinovosyl diacylglycerol است که رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.

گشنیز موثر در درمان سرطان در طب سنتی
مطالعات بیانگر آن هستند که عصاره ی آبی و اتری گشنیز که شامل کاروتنوئیدها و فنولیک ها است، خاصیت آنتی اکسیدانی چشمگیری دارد.

درمان سرطان با زیتون
درمان سرطان در طب ایرانی

در کتاب قانون ابن سینا، خواص ویژه ای در توصیف زیتون ذکر شده است. عصاره ی بوتانولی زیتون دارای چهار ماده ی آنتی اکسیدانی اسید کوماریک، اسید فرولیک، اسید سینامیک و اولئوروپین است که عملکرد بی نظیری در بدن دارند.

درمان سرطان با طب ایرانی و خطمی
گیاه خطمی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به نظر می رسد که به تحلیل سلول های سرطانی کمک می کند.

درمان سرطان با طب ایرانی و کرچک
در کتاب الحاوی و مخزن الادویه و اختیارات بدیعی از آن با عنوان “خروع” نیز یاد می گردد. در زبان فارسی، “بید انجیر” و در ترکی “کرچک” نامیده می‌شود. کرچک دارای خواص ضد سرطانی بوده و سبب مرگ سلول های سرطانی پدید آمده در سرطان پوست می گردد.

زنجبیل
زنجبیل در جلوگیری از آنژیوژنز (رگ زایی) سلول های سرطانی نقش دارد.

درمان سرطان با طب سنتی و زعفران
در نسخه های درمانی سرطان در طب سنتی، زعفران توصیه می گردد. زعفران به نابودی سلول های سرطانی کمک می کند.

سیب
سیب با خواص آنتی اکسیدانی خود، به حذف رادیکال های آزاد کمک می کند.

اسفناج
نام این گیاه در کتاب اختیارات بدیعی و الحاوی ذکر شده است. برگ اسفناج دارای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهایی به نام Patuletinو Spinacetin است. برای بررسی اثر بخشی اسفناج، تعدادی از موش ها در معرض پرتوتابی با اشعه ی گاما قرارگرفتند؛ نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که مصرف عصاره ی اسفناج در این گروه سبب کاهش پراکسیداسیون لیپیدی می گردد. گلیکولیپیدهای اسفناج، سبب مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی می گردند. اسفناج دارای مقادیر زیادی از sulfoquinovosyl و diacylglycerol است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

درمان سرطان با طب ایرانی و گیاه کبر
در یک مطالعه، عصاره ی گیاه کبر به گوشت قرمز اضافه شد و سپس گوشت به مدت ۱۸۰ دقیقه با شیره ی معده حرارت داده شد؛ در نهایت عصاره ی گیاه کبر از اکسیداسیون خود به خودی لیپید در گوشت جلوگیری کرد. بنابراین به نظر می رسد که گیاه کبر نقش موثری را در جلوگیری از بروز سرطان ایفا می کند.

جو
جو دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و با از بین بردن رادیکال های آزاد از بروز سرطان جلوگیری می کند.

کتان
عصاره ی کتان دارای فیتواستروژن ها است. فیتواستروژن ها گروه متنوعی از ترکیبات گیاهی غیر استروئیدی هستند، که اثراتی مشابه استروژن درون زاد در انسان دارند و خاصیت ضد سرطانی نیز به آن ها نسبت داده شده است. عصاره ی قسمت های مختلف گیاه کتان (برگ، ساقه و ریشه) مانع از تکثیر سلول ها ی سرطانی می گردند.

چای
یک مطالعه ی کوهورت در کشور ژاپن به انجام رسید که بیانگر آن بود که ریسک ابتلا به سرطان پیشرفته ی پروستات در مردانی که چای مصرف می کنند، کمتر است.
آنزیم ها در درمان طبیعی سرطان
بدن شما حاوی آنزیم های بسیاری است که وظیفه ی انجام عملکردهای فیزیولوژیک متفاوتی را در بدن بر عهده دارند. آنزیم ها دارای عملکردهای ضد التهابی، ضد سرطانی و سم زدایی هستند. احتمالا همه ی شما به خاطر دارید که معلم شما در دوران مدرسه، آنزیم و پیش ماده ی آن را به یک قفل و کلید تشبیه می کرد؛ که شرایط مختلفی بر سرعت انجام واکنش ها (باز شدن قفل به کمک کلید) تاثیرگذار بود.

Ph خون فاکتوری تاثیرگذار در نحوه ی عملکرد مناسب آنزیم ها در بدن است. متاسفانه در اغلب موارد رژیم‌های غذایی سبب افزایش اسیدیته ی خون گردیده و با کاهش میزان ph خون، در عملکرد طبیعی آنزیم های بدن اختلال ایجاد می کنند.

آلودگی های موجود در هوا، سموم موجود در آب های آشامیدنی و میزان پاکیزگی محیط اطراف همه و همه ازعواملی هستند که می‌توانند منجر به بروز سرطان در افراد گردند. بنابر استدلال های فوق، ایجاد یک محیط متعادل در جهت حفظ آنزیم ها و کارکرد صحیح آن ها یکی از الزامات مهم در زمینه ی پیشگیری از بروز سرطان است. آنزیم ها در برخی از مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات خام و سبزیجات تخمیری یافت می شوند.

آنزیم هایی مانند کوئینون ردوکتاز و گلوتاتیون اس- ترانسفراز (GST) در میوه جات و سبزیجات یافت می‌شوند، این آنزیم ها نقشی مهم را در سیستم آنتی اکسیدانی بدن ایفا کرده و به پیشگیری از بروز سرطان کمک می‌کند.

در صورتی که شما مواد غذایی حاوی آنزیم را مصرف کنید، به نوعی سیستم سم زدایی بدن خود را تقویت کرده و به پاکسازی کبد، روده ها، ریه ها و معده ی خود کمک خواهید کرد. مرکباتی مانند لیمو و لیمو شیرین نیز، مملوء از اسیدهای ارگانیک بوده که به کاهش اسیدیته ی بدن و بهبود عملکرد اندام ها کمک می کنند.

آنزیم درمانی یکی از موثرترین روش های درمانی در مبتلایان به سرطان است که تحت شیمی درمانی قرار دارند. آنزیم درمانی به کاهش عوارض شیمی درمانی مانند تهوع، خستگی، استفراغ و درد کمک می کند. آنزیم ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از تکثیر بیشتر سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. پزشکان دوز ۵ تا ۴۵ گرم از آنزیم ها را بر حسب پیشروی تومور، در روند آنزیم درمانی تجویز می کنند.

درمان سرطان با زدرچوبه
مطالعات بالینی بیانگر آن هستند که استفاده از زردچوبه سبب بهبود علائم سرطان و کاهش التهاب در افراد می گردد. زردچوبه همانند داروهای ضد التهابی مانند تیلنول عمل کرده و سبب کاهش التهاب در افراد می گردد؛ پژوهشگران در طی ۵۷۰ مطالعه ی بالینی، به خواص ضد التهابی و تاثیرات بسزای زردچوبه در بهبود سرطان پی بردند. زردچوبه روند تولید ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند گلوتاتیون را تحریک کرده و از بروز آسیب‌های اکسیداتیو به ارگان ها جلوگیری می کند.

درمان سرطان با زهر زنبور عسل

درمان سرطان با زهر زنبور عسل

سرطان به عنوان یک مشکل جهانی و دومین عامل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته به شمار می رود. عوارض و مقاومت های دارویی، داروهای به کار رفته در سرطان؛ پژوهشگران را بر این امر واداشت تا به بررسی درمان های طبیعی و بدون عوارض در این زمینه بپردازند. در این مقاله نیز به بیان تاثیر ماده ی طبیعی زهر زنبور عسل در بهبود سرطان خواهیم پرداخت.

زهر زنبور عسل
زهر زنبور عسل از از هزاران سال پیش تا کنون با هدف درمان بیماری های مختلف در حیطه ی پزشکی سنتی کاربرد داشته است. زهر زنبور عسل حاوی ترکیبات متفاوتی از قبیل آنزیم ها، پپتیدها و آمین های بیولوژیک است. تا کنون خواص مختلفی مانند اثرات ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد سرطانی برای این ماده عنوان گردیده است. اخیرا پژوهشگران، به خواص ضد سرطانی زهر زنبور عسل نیز اشاره کرده اند.

زهر زنبور عسل از گذشته های دور به طرق مختلفی مورد استفاده قرار می گرفته است. تحریک زنبور عسل برای گزش ناحیه ی مورد نظر از ساده ترین اقدامات انجام شده در گذشته بوده است. تزریق زهر زنبور عسل و یا به کارگیری آن به همراه طب سوزنی از سایر روش های مورد استفاده در به کارگیری این ماده است. استفاده از زهر زنبور عسل در کشور کره، نتایج نوید بخشی را در بهبود بیماری های مربوط به سیستم ایمنی به همراه داشته است.

مطالعه ای در سال ۱۳۹۰ در مجله ی “تحقیقات علوم پزشکی زاهدان” منتشر گردید؛ که نتایج آن بیانگر اثرات چشمگیر زهر زنبور عسل در بهبود سرطان کلیه، کبد، ریه، پروستات، مثانه، پستان و خون است. ساده ترین استدلال در بررسی اثربخشی زهر زنبور عسل در بهبود سرطان، این است که آنزیم های موجود در زهر زنبور عسل، سبب فروپاشی غشای سلول های سرطانی می گردند.

اثرات ضد سرطانی زهر زنبورعسل
در سال ۲۰۰۲ مطالعه ای با هدف بررسی اثرات ضد سرطانی زهر زنبور عسل در مجله ی Pharm Pharmacol منتشر گردید. نتایج حاصل از مطالعات انجام شده نشان دادند که، زهر زنبور عسل سبب مرگ سلول های سرطانی گردیده و همچنین میزان رشد تومور را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. پژوهشگران این مطالعه، اثرات زهر زنبور عسل بر روی سلول های سرطانی انسان را مورد بررسی قرار دادند؛ که نتایج حاکی از آن بود که زهر زنبور عسل موجب نابودی سلول های سرطانی در انسان می گردد.

مطالعه ای دیگر نیز در سال ۲۰۰۸ در مجله ی Toxicon در راستای اثرات زهر زنبور عسل در سرطان ملانوما (نوعی تومور که غالبا در پوست، روده و چشم یافت می‌شود) منتشر گردید. محققان این مطالعه، بیان کردند که زهر زنبور عسل سبب مرگ سلول های سرطان ملانوما (نوعی تومور که غالبا در پوست، روده و چشم یافت می‌شود) می گردند.

با هدف بررسی اثر زهر زنبور عسل در درمان سرطان پستان، پژوهشی در سال ۲۰۰۳ در مجله ی Taxon منتشر گردید. این پژوهش بیان کرد که تزریق داخل توموری زهر زنبور عسل، رشد تومور را به میزان زیادی کاهش داده و در درمان سرطان پستان مفید واقع شده است. بنابراین با توجه به پژوهش های انجام شده، به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک زهر زنبور عسل کاندیدای مناسبی در زمینه ی ساخت داروهای ضد سرطان به خصوص در حیطه ی سرطان های مقاوم به شیمی درمانی خواهد بود.

درمان طبیعی سرطان با نور خورشید
در بخشی دیگر از نظریه ی دکتر Budwig بیان می گردد که با دریافت فوتون ها از نور خورشید، میدان مغناطیسی در سلول های بدن ایجاد می گردد که الکترون ها را جذب کرده و به سم زدایی سلول ها کمک می کنند. نور خورشید سبب بهبود خلق و خو گردیده و احساسات مثبت را در فرد القا می کند؛ به ‌علاوه نور خورشید سبب تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن سلول‌های سرطانی بدن نیز می گردد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در هر روز (در افرادی با پوست روشن) و ۱ الی ۲ ساعت در هر روز (در افرادی با پوست تیره)، استراتژی مناسب برای جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی است. مطابق تحقیقات انجام شده مشخص گردیده است که ژل رویال علاوه بر داشتن خاصیت ضد سرطانی کمک شایانی به بیماران سرطانی در بهبود حال بیمار و رفع عوارض بعد از شیمی درمانی آنها می کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر